خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۷۹۷۰

دستور رئيس کل دادگستری درباره آلودگی هوا

دستور رئيس کل دادگستری درباره آلودگی هوا

افزایش آلودگی هوا باعث شد تا رئیس کل دادگستری تهران به حل این معضل دستور رسیدگی دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل دادگستری استان تهران به یکی از معاونان خود ماموریت داد که نسبت به احصاء اهمال و ترک فعل احتمالی دستگاه‌ها در حوزه قانون هوای پاک اقدام کند.

علی القاصی در پی تشدید آلودگی هوای تهران و به‌مخاطره افتادن سلامت عمومی جامعه به‌عنوان یکی از مصادیق حقوق عامه دستور تشکیل کمیته مشترک به‌منظور احصاء اهمال و ترک فعل احتمالی دستگاه‌ها در حوزه قانون هوای پاک را صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران به یکی از معاونان قضایی خود ماموریت داد تا ضمن تشکیل کمیته‌ای متشکل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اداره کل بازرسی استان تهران و عنداللزوم سایر دستگاه‌ها، نسبت به احصاء اهمال و ترک فعل احتمالی دستگاه‌ها در حوزه قانون هوای پاک اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی از حیث حقوق عامه نسبت به سلامت شهروندان مسئول است، تاکید کرد: در صورت احراز هر گونه ترک فعل و کوتاهی در حوزه عملکرد دستگاه‌های مسئول در زمینه قانون هوای پاک، وفق قوانین و مقررات و بدون مسامحه اقدامات قضایی لازم انجام خواهد شد.

علت آلودگی هوای تهران

سرهنگ رازقی، معاون عملیات پلیس راهور گفت: متاسفانه خودروهای ما استاندارد نیستند و ملزومات لازم زیست محیطی را ندارند. در حال حاضر ۵۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران، به دلیل وسایل نقلیه و خودروها است.
توسعه حمل و نقل عمومی با استفاده از سوخت پاک علاوه بر اینکه افزایش ایمنی را در پی دارد به نظم و انضباط ترددها نیز کمک کرده و از همه مهم تر وضعیت معضل آلودگی هوا را بهبود می‎بخشد.
خودروهای عمومی مانند اتوبوس‎ها و تاکسی‎ها و ناوگان باربری ما به دلیل اینکه مدام در حال حرکت هستند و فرسوده، بخش عمده‎ای از آلودگی هوای شهر تهران متوجه این دسته از خودروها است.

مازوت سوزی نیروگاه تبریز در فصل سرد سال که به گفته مسئولان ناشی از استفاده بیشتر گاز توسط مشترکان خانگی به دلیل کاهش دمای هوا در سراسر کشور و با ضریب بیشتر در خطه کوهستانی و سردسیر آذربایجان شرقی است.

بدیهی است آنچه حساسیت‌ها نسبت به مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز را در نزد افکار عمومی در این مواقع از سال دامن می‌زند، تشدید آلودگی هوای این کلان شهر است که بر طبق عرف رایج به دلیل وارونگی هوا نیز مضاعف می‌شود و نگرانی مردم، مسئولان و دوستداران محیط زیست، بهداشت و سلامت عمومی را دوچندان می‌کند.

البته نظرات درباره سهم نیروگاه حرارتی تبریز از آلودگی هوا تبریز متفاوت است و در حالی که کارشناسان محیط زیست و مدیران شهری می‌گویند حدود ۱۷ درصد آلودگی هوای این شهر در فصل سرد ناشی از مازوت سوزی نیروگاه تبریز است، مسئولان این نیروگاه معتقدند این رقم تنها دو درصد است.

حال هر چه باشد، سهم و نقش نیروگاه حرارتی تبریز در افزایش آلودگی هوای تبریز به هنگام استفاده از مازوت، واقعیتی غیرقابل انکار است که رفع آن، اهتمام جمعی در قالب مجموعه ای از اقدامات فنی همچون نصب فیلترهای گران قیمت، ساخت نیروگاه جدید یا متوقف کردن استفاده از مازوت را می طلبد.

ایرنا نوشت: البته مدیران شهری و مسئولان ارشد آذربایجان شرقی به جد پیگیر رفع این مشکل هستند؛ آنان سال گذشته با اشاره به استفاده از گاز در نیروگاه های حرارتی کلان شهرهایی مانند تهران، کرج و اصفهان می‌گفتند که اگر قرار بر مازوت سوزی نیروگاه‌ها در فصل سرد است، این قاعده باید مشمول همه کلان شهرها باشد.

تصمیم درباره سوخت نیروگاه‌ها کشوری است

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در این باره به ایرنا گفت: به دلیل اینکه مصرف گاز خانگی در اولویت است محدودیت در مصرف گاز نیروگاه حرارتی تبریز به وجود می‌آید و سوخت مازوت در فصل سرما جایگزین می‌شود.

سیدمحسن موسوی خاطرنشان کرد: البته تصمیمات روزانه برای مصرف سوخت نیروگاه‌ها را هیئت سوخت کشور تعیین می‌کند که چه نوع سوختی استفاده شود بر این اساس اختیارات استانی وجود ندارد.

وی یادآور شد: از ۲۳ آبان ماه امسال تغییر سوخت از گاز به مازوت را در نیروگاه حرارتی تبریز داشتیم و تا قبل از آن از سوخت گاز استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: استفاده از گاز در سال جاری در نیروگاه حرارتی تبریز نسبت به سال گذشته بهبود یافته، چرا که سال گذشته استفاده از مازوت از شهریورماه آغاز شد.

موسوی اضافه کرد: تنها ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا سوخت را از گاز به مازوت و از مازوت به گاز تغییر دهیم.

منبع:‌ ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مسئولیت آلودگی هوا رو بدین میرسلیم ۵تا۱۰ روزه حلش میکنه

  • ایرانی

    مسئولیت آلودگی هوا رو بدین میرسلیم ۵تا۱۰ روزه حلش میکنه