کد مطلب: ۴۴۹۵۵۶

علت ریزش بورس / آیا ریزش بورس ادامه دارد؟

علت ریزش بورس / آیا ریزش بورس ادامه دارد؟

شاخص کل بازار سرمایه که اخیرا روزهای پرصعودی را پشت سر گذاشته بود، امروز سقوط ۲۷ هزار واحدی را تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات امروز (سه‌شنبه) بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۷ هزار و ۴۵۱ واحد ریزش، در رقم یک میلیون و ۲۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۶۲۳ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۱۸ هزار و ۱۳۳ واحد رسید.

معامله‌گران امروز یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۸۶ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال ارزش داشت.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت و گروه مپنا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس داشتند.

بانک ملت، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک تجارت، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و توسعه معادن و فلزات نمادهای پربیننده بورس بودند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۲۵۲ واحد کاهش رقم ۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۴۰ هزار معامله انجام دادند که ۶۰ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال ارزش داشت.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، سرمایه گذاری صبا تامین، مدیریت انرژی امید تابان هور و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، سیمان لار سبزوار، بانک دی، گروه کارخانجات صنعتی تبرک، س. توسعه و عمران استان کرمان و صنایع ماشین های اداری ایران نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

دلیل ریزش شاخص چیست؟

در این راستا احمد جواهری، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص توضیح داد: یکی از دلایل ریزش شاخص لزوم اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است که زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقف قبلی کاهش یابد و مجددا صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور افزایش یابد و مجددا نزولی شود.

وی با اشاره به بازگشایی مجدد نمادهای سایپا و ایران خودرو اظهار کرد: بازگشایی نمادهای سایپا و ایران خودرو نیز در ریزش امروز بی تاثیر نبودند. بسیاری از سهام‌داران برای خرید سهام سایپا و ایران خودرو، اقدام به فروش دیگر سهم‌های خود کردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تغییرات در وزارت صنعت هم در روند بازار تاثیرگذار بود.

جواهری در ادامه با اشاره به حضور بی‌شمار افراد جدید به بازار سرمایه گفت: در نهایت موضوعی که ریزش بازار را تشدید می‌کند حضور افراد آماتور است. این افراد تجربه‌ای در بازار سرمایه ندارند و زمانی که می‌بینند بازار کمی نزولی است، هیجانی رفتار کرده و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به رشد خوبی که گروه‌های بانکی و پالایشی از ابتدای سال تجربه کردند، انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهامداران این دو گروه مخصوصا جدیدالورودها از سوی دیگر نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر بود. با توجه به اینکه این دو گروه لیدر محسوب می‌شوند، همواره چشم سایر سها‌داران به روند رشد این دو گروه است. باید توجه داشت برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها نکته مهمی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام دقیقا بیست ساله یه عده که هنوز نمیدونن بورس چطور نوشته میشه اظهار نظر میکنن و میگن حبابه در صورتی که از ده شاخص برگزیده که از بورس گرفته تا سود بانکی و زمین خوشبختانه بورس با 27برابر در بین شاخص‌ها بیشترین رشد رو داشته وبعد اون بیت کویین بود سود بانکی هم آخر از همه مثلا مسکن ده برابر دلار 17 برابر پس لطفا اگه اطلاعات ندارید خواهشاً منفی بافی نکنید. این یعنی دشمنی با کشور خودت و شک نکنید این طرز تفکر به ضرر همه است

  • ناشناس

    الی ماشالله کارشناس تو ایران داریم همشونم صاحب نظرن و تو همه مسائل دکتری دارند آخه چی میگین برا خودتون این همه نقدینگی وارد بورس شده الانم وقت اصلاح بازاره تا تیر ماه مجامع هستش همینجور بی حساب کتاب که نیست که همین شماها با این نظراتتون فقط دارید مردم رو سرگردون میکنین تا وقتی مردم یاد نگیرن راجبه چیزی که توش تخصص ندارن نظر ندن و بجاش۴تا کتاب درستحسابی بخونن و تغییر نکنن اوضاع همینه
    هر بدبختی ای هست بخاطر بی سوادی مردمه وگرنه هیچ احدی نمیتونست اینجوری با ما برخورد کنه

    • ناشناس

      میشه بگین از چه راهی اطلاعات خودمونو در مورد بورس بالا ببریم چه چیزی مطالعه کنیم

    • حمید

      میگو بخور فسفر داره

  • ناشناس

    سلام دوستان عزیز،به نظر بنده الان که در بازار بورس ایران این حقیقی ها هستند که دارن قدرت نمایی می کنند و در گذشته این گونه نبوده هم اکنون تنها حرکت خوبی که دولت و تمامی دست اندرکاران مهم میتونن انجام بدن تا شاهد یک بورس منطق و بدور از هیجانات تازه واردها به این مقوله باشیم اینه که بستر و زیرساخت هایی فراهم بشه تا سواد بورسی این عزیزان زیاد بشه. محمد از تبریز

  • ناشناس

    ایا از شنبه بازار درست میشود یا نه

  • ناشناس

    کاری که عوام مردم توش دست داشته باشن مطمعن باش ضرره اگرهم سود داشته باشه موقته دون میپاشن . اونایی که میگن بورس یک چیز جهانیه باید بگم دوست عزیزاینجا ایرانه جریانش فرق میکنه با کل جهان

  • ناشناس

    تیز و بز باش
    سود میکنی

  • ناشناس

    بورس پس از رشد بسیار زیاد سقوط خواهد کرد و اتفاق وال استریت در ایران تکرار خواهد شد.

  • مینو

    بازار هیجانی شده و باعثش حقوقی ها هستند و سود خوبی هم به جیب زدن و خارج شدن ، صبور باشین و به دلیل نزولی شدن ارزش سهم عجله نکنین ،امسال سال رشد سهامهاست لااقل تا نیمه سال اینچنین خواهد بود ، من با کاهش قیمت ،دوباره سهام خریدم .

  • ناشناس

    بورس به معنای واقعی نبض اقتصاد کشوراست اگر تقویت بشود و سود خوب بدهد حتما روند مثبت و یا حداقل ثبات را دارد در غیر اینصورت دلال بازی و سفته بازی در بورس مانند بقیه بستگی به هیجانش داره

  • علی قدیمی

    یک مشت دلال مسکن وطلاوخودرو فقط علیه بورس حرف میزنند فقط عاقل باشید بیخودی صف فروش تشکیل ندهید