کد مطلب: ۳۹۶۷۸۴

شاخص کل در یک ساعت، ۲۵۰۰ واحد افت کرد

جریان‌شناسی افت ناگهانی بورس / رد پای اصلاحات بازار پایه در ریزش شاخص

جریان‌شناسی افت ناگهانی بورس / رد پای اصلاحات بازار پایه در ریزش شاخص

صبح امروز بازار سهام کار خود را با ریزشی در حدود هزار واحد آغاز کرد. به گفته فعالان بازار، این فشار عرضه ناشی از فروش سهامداران بازار پایه است که با شنیدن خبر آغاز اصلاح قوانین و مقررات بازار ، صبح امروز واکنش خود را به این تغییرات نشان دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز بازار سهام کار خود را با ریزشی در حدود هزار واحد آغاز کرد و در عرض یک ساعت 2500 واحد افت کرد و به کانال 275 هزار واحدی وارد شد. به گفته فعالان بازار، این فشار عرضه ناشی از فروش سهامداران بازار پایه است که با شنیدن خبر آغاز اصلاح قوانین و مقررات بازار ، صبح امروز واکنش خود را به این تغییرات نشان دادند.

هرچند که انتظار چنین واکنشی دور از ذهن نبود، اما با این وجود تاثیر خود را از همین دقایق ابتدایی در بازار گذاشت.

بسیاری از فعالان و کارشناسان این رفتار را هیجانی توصیف کرده و معتقدند که در نیمه دوم بازار شاهد تغییر جهت در بازار خواهیم بود. بنابراین توصیه به پرهیز از اتخاذ واکنش هیجانی در بین گروه‌ها و فعالان بازار دست به دست می‌شود.

در عین حال با نگاه به روند صعودی ارزش معاملات، می‌توان دریافت که احتمال ورود بازار به فاز اصلاحی بعید به نظر می‌رسد، چرا که جریان ورود نقدینگی نه تنها متوقف نشده، بلکه با اشتیاق فراوان به استقبال صف‌های فروش در بازار رفته و مشغول جمع‌آوری سهم‌های مدنظر خود در صف‌های فروش است.

در طرف دیگر ماجرا مسئولان و مدیران فرابورس که انتظار چنین واکنشی را نداشتند، در فضای مجازی به صورت آن‌لاین آمادگی خود را جهت پاسخگویی به ابهامات پیش‌آمده در خصوص اصلاحات بازار پایه اعلام کردند.

در این بین، فعالان بازار نظرات قابل تاملی را نیز مطرح کرده‌اند که در ادامه می‌خوانیم:

«در این که بازار الان وارد فاز هیجان شده و منفی هست، اصلا جای بحثی نیست. عادت کردیم چند روز مثبت و کمی منفی و باز …. تا بوده همین بوده اما شخصا معتقدم کمی این هیجان اولیه بازار بگذرد، خیلی از سهم‌ها راهشان را از بقیه جدا می‌کنند و با تقاضای مجددا همراه می شوند. دنبال پیدا کردن این دسته از سهم‌ها باشید از نیمه دوم بازار این سهم‌ها کم کم خودنمایی خواهند کرد.»

«تک سهم‌های خوب و بنیادی داخل بازار پایه هست، ولی تعدادشون کم. باید قبول کنیم خیلی از نمادهای بازار پایه رشد حبابی داشتند, تعصب را باید کنار گذاشت، اگر کف قیمت خریدید و میانه راه یا سقف قیمت فروختید که کار منطقی کردید، ولی اگر سقف قیمت مثلا سهم 10 برابر رشد کرده و خریدید، خیلی ریسک کردید. اگر این قوانین را اجرا نمی‌کردند, همه فقط نمادهای بازار پایه میخریدند و به خاطر 10% مثبت در کوتاه مدت این قوانین باعث میشه روند بازار خراب شود، ولی با گذشت زمان آرامش و منطق به بازار بازمی‌گردد.»

«سهامداران عزیز از ترس تب، خودکشی نکنید؛ مقررات جدید بازار پایه که سهام را باطل نمیکنه، فقط دامنه سود و زیان را کم میکنه یعنی اگر سهم بخرید، در طول هفته بیشتر از ۹ درصد نوسان نخواهد داشت، یعنی در طول هفته ممکن است حداکثر ۹ درصد سود کنید یا حداکثر ۹ درصد ضرر کنید. تاکید می‌کنم در طول یک هفته حداکثر ۹ درصدد ضرر در کنار احتمال ۹ درصد سود. حالا چرا بخاطر مقررات محدود کننده سود و زیان، سهام خود را منفی ۴۰ درصد می‌فروشید؟؟؟؟؟ این عمل شما، مصداق بارز خودکشی، از ترس تب ساده نیست؟؟»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بیات

    چرا مردم به سمت نگهداری کالا و خرید ارز و طلا و خودرو و…می روند چرا شرکتهای تولیدی نابود وضرر ده می شوند بخاطر این است کسی به بازار بورس کمتر توجه دارد امروز همه گریان بودند سهام پلی اکریل ایران را ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده بودند شده بود ۶۶۰ تومان و…. این شرکت طی سالها رشد قیمتی خوب نداشته حالا که خوب شده تولید عالی شده اینگونه شرکتها و سهامداران را زمین می زنند

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    کنترل مداوم دولت باعث کمی نزول حباب حقوقی و صعود ارزش واقعی هر یک سهم شده.

  • ناشناس

    اقا جان ببند بازار پایه را بعد رنگین کمانتو اجرا کن این چه جور مدیریتیه شما روی اتش به اختیارها را هم سفید کردید چندین ملیون ضرر به سهامداران بازار پایه

  • ناشناس

    حرف مفت زدن که راحته
    برا اونایی که قانون رو بدون آزمایش اجرا می کنند و تمام سهم ها رو گند میزنن بهش هم یه چیزی می گفتی یا خودت هم از اونا خط می گیری؟؟؟
    هر چند که من یکی سهمم رو نمی فروشم چون بهش اعتماد دارم حتی اگه خودتو بترکونی

  • ناشناس

    دوست عزیزی که‌این مطلب رو خیلی رمانتیک نوشتی
    مردم به همه بازار ها بی اعتماد میشن از کجا معلومه فردا از خواب بیدار نشن و یه برنامه دیگه در نیارن

  • ناشناس

    قطعا باید در قوانین بازار پایه تجدید نظر بشه. اگر قرار هست دامنه نوسان سهم‌های بازار پایه محدود بشه، این کار باید در چند مرحله و به صورت تدریجی اعمال بشه. این که نوسان روزانه ده درصدی به یکباره به نوسان هفته‌ای ۹ درصد کاهش پیدا کنه، قطعا شوک بزرگی به بازار وارد می‌کنه که اولین نشانه اون چهارشنبه مشاهده شد. در صورت ادامه دار بودن این شرایط احتمالا این موضوع تبدیل به یک بحران میشه.

  • ناشناس

    اول خبر رو اعلام کردن بعد تو این فرصت چند روزه سهام پایه فقط میخاد روزی ده درصد بیاد پایین

  • ناشناس

    با این قوانین جدید کاری کردن که سهامدار خرد سهم برداره بره سمت دلار و طلا چون دیگه ارزشی ندارد ۱/۵درصد مالیت بده ۱درصد سود ببره باید فاتحه بورس خوند و اقتصاد کشور به چالش کشیدن با این قوانین مزخرف

  • ناشناس

    دولت روحانی هرجا پا میزاره خرابی و ضرره

  • ناشناس

    یه عده بدون فکر بازار و داغون کردن و باعث شدن مردم پولشون و از بازار بکشن بیرون …
    فقط بورس مونده بود که به اون هم رحم نکردین …!!