کد مطلب: ۴۶۹۱۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل سهامداران از علت ریزش بورس / مقصر کیست؟

تحلیل سهامداران از علت ریزش بورس / مقصر کیست؟

در حالی که پیش‌بینی می‌شد خبر عرضه دارا دوم در شهریور ماه باعث افزایش شاخص بورس شود اما شاخص بورس حدود 13 هزار واحد ریزش کرد. برخی می‌‌گویند دستکاری دولت در بازار دلیل ریزش است، برخی می‌گویند تازه‌واردها مقصرند و برخی هم سهام عدالت را عامل ریزش شاخص می‌دانند.

عماد صدر: در حالی که پیش‌بینی می‌شد خبر عرضه دارا دوم در شهریور ماه، شاخص بورس امروز 22 مرداد ماه را صعودی کند، اما پس از روند صعودی در ساعات اولیه بازار سهام، شاخص بورس حدود 13 هزار واحد ریزش کرد و باعث غافلگیری سهامداران شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز چندمین روزی است که شاخص بورس منفی است و حتی اخبار دارا دوم هم نتوانست شاخص کل را مثبت نگه دارد. اما علت ریزش شاخص چیست؟ آیا مردم به بورس اعتماد ندارند یا این ریزش دلیل دیگری دارد؟

نظرات و پیش‌بینی‌های مردم درباره دلیل ریزش سهام و آینده بورس را در ادامه بخوانید:

اعتماد مردم از بین رفته

«امروز متخصصان پیش‌بینی میکنن که فردا بازار بورس مثبت است فردا که میرسه منفی میشه بالاخره با یه بهونه ای منفی شدن را توجیه میکنن قریب ۲ ماه کارشون همین شده تا مردم را تو بورس نگه دارن که پولشون از بازار بورس نکشند، من که دیگه اعتماد نمی‌کنم.»

«خبر دارا دوم و اخباری دیگر هیچ تاثیری در بورس ندارد بسیاری از مردم مایل به خرید دارا دوم نیستند مهم اعتماد مردم و امنیت بورس بود که با اصلاحات دستوری از بین رفته و اعتماد مردم را جلب کنید قیمت سهامها را افزایش دهید پولهای خارج شده دوباره جذب می شود»

«دار و ندارمون رو در بورس سرمایه گذاری کردیم تا علاوه بر اینکه دچار دلالی ارز و خودرو نشده باشیم به اقتصاد و تولید ملی کمکی کرده باشیم، اما بورس اصلا قابل اطمینان نیست»

«بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که در این مدت از دست رفت اعتماد مردم بود؛ ضرری که جبرانش اگر غیرممکن نباشد سخت است»

«وقتی دولت هشدار سهامداران مبنی بر دخالت در بورس را جدی نگرفت نتیجه همین شد که حالا می بیند»

«مردم به همان سرعتی که نقدینگی وارد بورس کردن برای خارج کردن پول خود صد چندان سرعت گرفته اند و دیگر به هیچ وجه اعتماد آنها باز نخواهد گشت.»

رفتار هیجانی تازه‌کاران

عده‌ای از سهامداران معتقدند مردم بدون آگاهی و علم وارد فضای بورس شدند و در مقابل نوسانات بازار رفتار هیجانی نشان می‌دهند و این رفتار هیجانی باعث دامن زدن به نوسانات می‌شود.

«علت فشار فروش ناشی از ترس سهامداریهای آماتور بود که منشا این ترس بخاطر عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در نمادهای شاخص ساز بود.»

«دو سه روزی زمان میبره تا عرضه های سنگین افراد مبتدی فروش بره بعد نوبت سبز شدنه، وقتی بچه ده ساله میاد بورس همین میشه دیگه»

«اتفاق امروز ۸۰ درصد تقصیر سهامداران ناشی و ۲۰ درصد تقصیر کارگزاری ها بود»

«خروج پول توسط عده‌ای از سهامداران با ترس از ضرر بیشتر عامل اصلی ریزش است»

«دلیل این ریزش ها کاملا مشخص است وقتی سقف سهام شناور شرکتها افزایش یابد باید منتظر رفتار هیجانی حقیقی ها باشیم»

«تازه واردا گفتن چون همه حقوقی ها سهام شون رو عرضه می‌کنند ماهم بفروشیم که میاد پایین درصورتی که اونایی که فروختن نمی دونند حقوقی ها سهام عدالت مردم رو میفروشند»

«علت اصلی معاملات رفتار هیجانی تازه واردها است»

دولت بورس را دستکاری می‌کند

عده‌ای از مردم می‌گویند امروز هسته بورس دچار اختلال شد و بعد از بازگشت هسته سهام‌ها منفی شده بود، آنها معتقدند دولت برای حفظ تعادل بورس آن را کنترل می‌کند.

«یعنی از موقعی دولت دست گذاشت روی بورس و رئیس سازمان بورس رو عوض کرد هر کاری دلش میخاد میکنه.»

«چرا علت اصلی رو نمیگید؟ دلیل اصلی اینه که دولت میخواد بورس کنترل بشه و رشد آنچنانی نکنه همان طور که روحانی در سخنرانی چند وقت پیش هم گفته بود بورس باید متعادل باشه. امروز صبح که بازار مثبت بود هسته دستوری هنگ کرد و بعد تو قرمز بازار مثل ساعت سوییسی کار میکنه»

«این حرفها چیه تمام سهم ها مثبت ۵ بود یکدفه گفتن هسته مشکل پیدا کرده و سهم هارو بستن چند دقیقه بعد باز کردن و تمام سهم هایی که مثبت ۵ بودن یکدفعه منفی ۵ شدن . این یک بازی هست که دولت داره انجام میده»

«هسته معاملاتی بورس را دستکاری می کنند به چه دلیلی مشخص نیست دستوری کم و زیاد می کنند به صورت صوری صف فروش و خرید ایجاد می کنند. درست نیست؟»

«این هسته چرا همه سهام منفیه داغ نمیکنه مسئولین رو بکشین جلو تلوزیون ازشون بپرسین چرا هسته موقع منفی بسته نمیشه»

«هروقت مثل امروز هسته معاملات و کارگزاری‌ها مشکل داشت معلوم است شاخص در حال مهندسی شدنه. پس به شاخص اطمینانی نیست یا دارن کاذب پایین میآورند یا بالا»

سهام عدالت باعث ریزش بورس بود

آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت باعث شده تا عده‌ زیادی اقدام به فروش سهامشان به کارگزاری‌ها و بانک‌ها کنند و عده‌ای از مردم علت ریزش بورس را فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت می‌دانند.

«فقط ریزش امروز شاخص بورس (۲۲ مرداد ۹۹)به خاطر فروش ۶۰ درصد سهام عدالت بود و لا غیر»

«فقط به خاطر فروش سهام عدالت بود . از روز یکشنبه که فروش سهام عدالت به ۶۰ درصد رسید خیلی از مردم سهام شان را فروش زده بودن اما کارگزاری ها و بانکها منتظر شکار لحظه ها بودن که بازار مثبت بشه . با این فرض که امروز مثبت هست شروع به فروش و در نتیجه ریزش شد.»

«به دلیل آزاد سازی سهام عدالت دارن قیمت ها رو میارن پایین که از مردم ارزون بخرن بعد ببرن بالا بفروشن وگرنه نه دارا دوم نه وزیر روی افکار عمومی تاثیر ندارن»

«آیا نباید تدبیری اندیشیده میشد که کارگزاریها به یکباره سهام عدالت رو نفروشن بلکه تدریجی که اینچنین بازار رو به ضرر نکشانند؟!»

آخرین اخبار بورس رادر صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا مطلبی پاقلعه

    اونهایی که در مجموع 2 ماه گذشته ضرر کردند بیسوادترین ادم ها در بورسند هیچ کس به غیر از خودشان مقصر نیست

    • ناشناس

      بی سواد خودتی … این بازار دستوریه همه تو ضررن متاسفانه ماهایی که سه چهارماه اومدیم بدشانس بودیم دولت که خودش تبلیغ کرد همه بیان بورس خودشم خراب کرد با نوسان گیری اجازه نداد نفس بکشیم پولامونو پودر کرد مردمم که دیگه اعتمادشونو از دست دادن با ضرر خارج شدن که کار خوبی کردن ماهایی که بازم گول رسانه ها رو خوردیم و موندیم هر روز به ضررامون اضافه شد خدا ازشون نگذره

  • ناشناس

    به نظر میرسد که اعتماد مردم نسبت به بورس کاملا از بین رفته

  • ناشناس

    خبر این ۴ تا کشتی چقدر رو فردای بورس اثر داره؟

    • مرضیه

      فقط فقط فرار از این درد بازار فریب بازار خلاف بازار و مردم بدبخت کن تا بتوانم اطلاع رسانی خواهم کرد

  • ناشناس

    فقط میتونم بگم بازاری که بی برنامگی توش زیاد باشه قاب اعتماد نیست

  • امید

    مقصر دولت نیست . اون طفلیا هنوز صبح جمعه میخان متوجه بشن???

  • پوریا

    کسی که تو بورس ایران سهام میخره باید منتظر باشه هیجانش بالا بزنه ملت همه یه جوری وارد بورس شدن انگار ۲۰ ساله داره اینکارو رو میکنن بابا بورس علم داره الان هر جا میری حرف از بورسه خنده داره ملت ما متاسفانه بخاطر اوضاع بد اقتصادی وارد چه داستانهایی که نشدند واقعا ایا این معنی واقعی لذت از زندگی است؟ این شده زندگی هر روز مردم ایران از جمله خودم یادمون رفته برای چی به این دنیا اومدیم عوض اینکه لذت ببریم هر روز غرق در روزمرگی و مشکلات عمر با ارزش رو تلف میکنیم .

    • مهدی

      دوست من اینی که میگی یکی از مشکلات ریشه ای جامعه ماست. من نسبت به آدم هایی که به عمرم دیدم مردممون رو آدمای به نسبه ناراحتی دیدم… بدون تعصب… اصلا هر چی فکر میکنم نمیتونم به نتیجه برسم که مثلا ی پیرمردی که دو تا بچش خارجن خودشم همه چیز تو زندگیش داره صبح علی الطلوع میاد پیش دیگران میگه دلار بخریم یا نه یعنی چی؟ کلا فرهنگ پول دراوردن برای لذت بردن از زندگی یکم تومون کم رنگه یعنی عموما حتی افرادی که به اندازه کافی دارن باز بیش از حد معمول به این مسائل فکر میکنن که مثلا چی گرون شد چی ارزون شد چی بخریم چی نخریم… واقعا به جایی رسیدم که دیگه تقریبا بدم میاد تو جمعای خانوادگی و فامیلی و دوستا بشینم چون تا میشینی میگن خونه متری انقد بود شده انقد کاش به جای خرید فلان چیز فلان چیز دیگرو میخریدم و مقصرش فلانیه و اگه اینجوری نبود اینجوری میشد و… و کمتر دیدم مثلا بشینن زیبایی های یک نقطه ای که رفتن و دیدن برای هم تعریف کنن و بگن مثلا مسیرش اینجوریه و فلان وقت بری بهتره و… مطمئنم همین الانشم بعضی از شمایی که این متن خوندین تو دلتون تا الان گفتین که ول کن بابا چه دل خجسته ای داری ولی اینا واقعیته… و وقتی درگیر همین کش و قوس هایی یادت میره که موهای شقیقه کم کم شروع کردن به سفید شدن و یکم زانوهات درد میکنه و….

  • ali

    وقتی دید بلند مدت نداشته باشی قطعا شکست میخوری سهام داری یعنی اینکه سهم رو بخری و نیگرداری حتی تو منفی قطعا بعد 5سال به سود خوبی میرسی میگی زیاد 5سال حداقل 1سال با سهمت باش ، مگه پفک نمیکی خریدو فروش میکنی .
    اما شاخص بر میگرده و تا اخر سال به مرز 3میلیون واحد هم میرسه پرسود باشید یاحق

  • علی

    من ۱۰۰ تومان وام گرفته بودم می خاستم بیارم بورس رفتم دلار و سکه گرفتم خیال آدم راحت می زاری زیر سرت می خابی. تو این شرایط تحریم همین خوب ضمن اینکه هرکی بتونه سهمشو بفروشه میاره بازار ارز و سکه الان خیلی ها نمی تونن بفروشن نتیجتا ارز و طلا گرون می شه

  • ناشناس

    خدا حق ما را بگیره

  • ناشناس

    مردم امسال گول خوردن دیگه چیزی تو حساب مردم نمانده که بیان توبورس دولت بوجه شه برداره تحریم برای همیشه هست دولت برای سال بعد دیگه میاد در خانه ها