کد مطلب: ۷۲۶۸۹۰

علت واقعی مرگ کیان اعلام شد

علت واقعی مرگ کیان اعلام شد

سجاد پیرفلک، عموی کیان کیان پیرفلک قربانی ۹ ساله ایذه‌ای گفت: روایت صحیح و واقعیت همانی است که مادر کیان مطرح می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند فاصله شلیک گلوله‌ها، به پرواز درآمدن‌شان و نوسان در فضا تا اصابت به اهداف در كسری از ثانیه‌هاست، اما تاثیر این نوسان و پرواز و اصابت به اندازه یك عمر روح و روان خانواده‌ها و عزیزان‌شان را درگیر می‌كند. مانند رگباری از گلوله‌های سخت كه شامگاه چهارشنبه 25آبان‌ماه از اسلحه‌ای در ایذه استان خوزستان خارج شد و در میان بهت و حیرت بر پهلوی كیان 9ساله و میثم پدرش نشست و ایرانی را در بهت و اندوه فرو برد. گلوله‌هایی كه باعث شدند كیان به آسمان‌ها پر بكشد و پدر با زخم‌هایی بر پیكر راهی بیمارستان شود.

به نقل از روزنامه اعتماد، از ابتدای وقوع این حادثه اما روایت‌های مختلفی درخصوص چگونگی شكل‌گیری آن منتشر شد. در یک سوی ماجرا رسانه‌های حاكمیتی مانند فارس، تسنیم، ایرنا و مشرق‌نیوز قرار داشتند كه اعلام كردند این رخداد حادثه‌ای تروریستی است كه توسط داعش برنامه‌ریزی شده است و در نقطه مقابل زینب مولایی راد، مادر كیان و شاهد عینی ماجرا كه اعلام می‌كند ماموران به سمت آنها آتش گشوده‌اند.

روایت «فارس» از حادثه ایذه

خبرگزاری فارس در تایید روایت تروریستی بودن ماجرا نوشت: «شواهدی از قبیل اظهارات افراد حاضر در میدان، فیلم‌های دوربین مدار بسته كه دقایقی قبل از حادثه موتورسوارهای مسلح را در حال تیراندازی به دوربین‌ها برای از كار انداختن آنها نشان می‌دهد و اطلاعات اولیه از بازداشت‌شده‌هایی كه گفته شده در حین فرار از مرز دستگیر شده‌اند بر تروریستی بودن عملیات گواهی می‌دهد.»

این خط خبری در تمام طول روز پنجشنبه دنبال شد، اما از ظهر جمعه زمزمه‌هایی از روایتی متفاوت نیز شنیده شد. ابتدا داعش اعلام كرد هیچ ارتباطی با این حادثه نداشته و پس از آن زینب مولایی‌راد، مادر كیان در مراسم تشییع پیكر كیان اعلام می‌كند كه گلوله‌ها از اسلحه ماموران شلیك شده است.

خبرگزاری فارس روایت مادر كیان را این‌طور بازتاب می‌دهد: «خانم مولایی مادر كیان معتقد است فرزندش را ماموران كشته‌اند. او می‌گوید ماموران برای امنیت‌شان به آنها توصیه كرده‌اند كه به سمت اغتشاشگران نروند و هنگامی كه دور زدند همان‌ها به ماشین‌شان تیراندازی كرده‌اند.»

روایت عموی «کیان»

سجاد پیرفلك عموی كیان اما در جریان گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد» در پاسخ به این پرسش كه چه افرادی به سمت خودروی حامل خانواده پیرفلك آتش گشوده‌اند به اظهارات زینب مولایی‌راد مادر كیان اشاره می‌كند و آن را روایت مستند فردی می‌داند كه در بطن ماجرا حضور داشته است. اظهاراتی توسط مادر كیان كه نشان می‌دهد گلوله‌ها توسط ماموران شلیك شده و باعث فوت كیان و زخمی شدن پدرش شده است.

عموی كیان در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش كه چرا پیكر كیان پس از فوت او در یخ قرار داده شده، گفت: «باتوجه به اینكه خانواده و اقوام شنیده بودند پیكر برخی كشته‌شدگان رخدادهای اخیر به خانواده‌هایشان تحویل داده نشده، اقوام و خویشان، پیكر كیان را به روستای پدری ما برده و در یخ قرار می‌دهند تا كسی پیكر كیان را نرباید.»

سجاد پیرفلك خواسته خانواده پیرفلك را شناسایی قاتلان و ضاربان و مجازات آنها می‌داند. او درخصوص ویژگی‌های شخصیتی كیان به آرزوهای او برای آبادانی وطن و بهبود در وضعیت زندگی اشاره می‌كند و از واكنش كیان به رخدادهای اخیر سخن می‌گوید.

ماجرای كیان پیرفلك و خانواده‌اش، این روزها همه ایرانیان را در غم و اندوه و بهت و حیرت عمیقی فرو برده است، روایت‌های مختلفی هم درخصوص واقعیت رخ‌داده در ایذه منتشر می‌شود. برخی رسانه‌های دولتی اعلام كردند كه پای گروه‌های تروریستی در میان است، اما مادر كیان امروز (جمعه) موضوع را به رخدادهای اعتراضی اخیر ربط داده، به‌عنوان عموی كیان می‌فرمایید، اصل موضوع چیست؟ كسی تیرانداز را دیده است؟

من عموی كیان پیرفلك هستم، كودكی كه قربانی شد، برادر پدری كه به خون نشست و خویشاوند خانواده‌ای كه عزادار شده است. از زمان تیراندازی تا به امروز همراه برادرم در بیمارستان اهواز هستم، بنابراین شخصا از نزدیك تیراندازی را ندیده‌ام، آنچه به شما می‌گویم؛ روایت‌هایی است كه از مادر كیان شنیده‌ام. حتما می‌دانید امروز (جمعه) تشییع جنازه كیان برگزار شد و مادر كیان (زینب مولایی‌راد) به‌عنوان فردی كه دقیقا در صحنه حادثه حضور داشته در جمع هزاران نفر از مردم به‌صورت شفاف توضیح داده كه چه اتفاقی برای كیان، پدرش و كل خانواده افتاده است.

صحبت‌های مادر كیان تمام ابعاد پنهان موضوع را نمایان می‌كند، شما هم می‌توانید به آن استناد كنید. وقتی مادرش آمده مقابل چند هزار نفر جزئیات ماجرا را تعریف كرده، حرف دیگری باقی نمی‌ماند.

مادر كیان عنوان كرد: «به شوهرم گفتم خیابان‌ها شلوغ است، بیا از كمربندی برویم. رسیدیم جلوی هلال‌احمر، نیروهای امنیتی با لباس گاردی یك‌طرف ایستاده بودند و نیروهای لباس شخصی روبه‌روی‌شان و در طرفی دیگر. یكی‌شان داد زد برگردید. كیان گفت بابا، این دفعه را به پلیس‌ها اعتماد كن و برگرد. میثم [پدر كیان] درجا دور زد اما ماشین را به رگبار بستند.» این روایت شفافی از لحظه وقوع حادثه است.

برخی رسانه‌های دولت اما اعلام كردند، نیروهای یگان ویژه به خانواده پیرفلك هشدار دادند كه اینجا نایستید و خانواده به این هشدارها توجه نكردند و سپس فاجعه شكل گرفته است؟ این روایت را تایید می‌كنید؟

براساس صحبت‌های همسر برادرم (مادر كیان)، كل اتفاق در چند دقیقه شكل گرفته، گروهی از ماموران به آنها می‌گویند این طرف نروید و از آنها می‌خواهند از مسیر دیگری بروند، خانواده به این راهنمایی یگان ویژه اعتماد می‌كنند و به سمتی كه آنها خواسته بودند، می‌روند. بعد خودروی آنها به رگبار بسته می‌شود. یقین بدانید مادری كه این‌گونه صحبت می‌كند، دقیق و با جزئیات كامل موضوع را شرح می‌دهد.

چرا خانواده، پیكر كیان را تحویل ندادند و در یخ نگه داشتند؟

زمانی كه در بیمارستان مشخص شد، كیان به قتل رسیده، با توجه به اینكه، خانواده و اقوام شنیده بودند پیكر برخی كشته‌شدگان رخدادهای اخیر به خانواده‌های‌شان تحویل داده نشده است، پیكر كیان را به روستای پدری ما برده و در یخ قرار می‌دهند تا كسی پیكر كیان را نرباید. در مرحله بعد برخی آشنایان، اقوام و افراد طایفه كه با برخی نهادها در نظام ارتباط داشتند، وساطت كرده و تضمین دادند كه پیكر كیان را تحویل خانواده می‌دهند؛ این افراد نهایتا هم به قول‌شان عمل كردند.

خبری هم درخصوص وجود یك بچه خردسال كه برادر كیان بوده در خودروی خانواده پیر فلك منتشر شده. حال این كودك خردسال چطور است؟

این كودك خردسال رادین 3ساله، برادر كیان است. رادین به اتفاق مادرش در سمت صندلی شاگرد نشسته بودند؛ در واقع تیرهایی كه شلیك می‌شود از سمت راننده برخورد می‌كنند. كیان هم كه در سمت راننده نشسته بود، تیرها به پهلوهای او اصابت می‌كند… من نزدیك 30ساعت است كه اصلا نخوابیده‌ام، بعدا فیلم‌های فاجعه را دیدم و متوجه شدم كه روایت صحیح همانی است كه مادر كیان مطرح می‌كند. خوشبختانه نه رادین و نه مادرش تیر نخوردند. از سوی دیگر هم، كیان فوت كرد و پدرش هم در بیمارستان است.

حال پدر كیان چطور است؟

وضع عمومی‌شان خوب است و خطر مرگ برطرف شده است، چندین عمل دشوار را پشت سر گذاشته و خوشبختانه توانسته‌اند تبعات حادثه را پشت سر بگذارد. با تلاش‌های پزشكان از نظر فشار و… حال‌شان مطلوب است. پزشكان و پرسنل بیمارستان اهواز خیلی زحمت كشیدند تا وضعیت پدر كیان نرمال شود، فقط یك شكستگی عمیق در لگن‌شان دارند كه امیدواریم آن‌هم بهتر شود.

برخی رسانه‌های دولتی اعلام می‌كنند كه گروه‌های تروریستی در شهر ایذه حضور دارند. واقعا این‌طور است؟

من واقعا حضور میدانی در شهر نداشتم كه بخواهم به این پرسش شما پاسخ دهم، می‌توانم آن چیزی كه در دلم است و همه از آن با خبر هستند را تشریح كنم، اما چون از نزدیك و شخصا حوادث را ندیده‌ام، ترجیح می‌دهم حرفی نزنم. داغ ما آنقدر سنگین است كه نمی‌توانیم روی مسائل دیگر تمركز كنیم. درباره این بحث كه كی بوده، كی شلیك كرده و چه كسی مسئول است؟ باید استناد كنیم به حرف‌های مادر كیان كه در صحنه حاضر بوده و از نزدیك این فاجعه را حس كرده است. من نه روایت رسمی را به چشم دیده‌ام و نه روایت مخالف را.

شما وقتی با مادر كیان صحبت كردید درباره جزئیات حادثه چیزی به شما گفتند؟

بله، اما من بنا به دلایل مختلف نمی‌توانم در این زمینه صحبت كنم. نه به‌دلیل ترس و فشار و… بلكه به این دلیل كه فرد ذی‌حق در این خصوص مادر كیان است، با توجه به اینكه من شاید نتوانم حس واقعی این فاجعه را منتقل كنم، تنها مادرش است كه حق دارد (و می‌تواند) در این خصوص صحبت كند. دغدغه ما امروز زنده ماندن برادرم است. رسانه‌ها هم باید صحبت‌های مادر كیان را منعكس كنند، ‌چرا كه واقعیت همانی است كه او می‌گوید. در كل خانواده ما درگیر رخدادهای اخیر نبوده و ناخواسته ما را به این ورطه كشانده‌اند.

خواسته خانواده کیان از مسئولان چیست؟

تنها درخواست ما، این بوده كه فرد یا افراد ضارب و قاتلان شناسایی شوند و به مجازات عمل خود برسند. اگر خائنی وجود داشته، ماموری بوده، تروریستی بوده و… باید شناسایی شود و به ‌سزای عمل خود برسد. بالاخره یک خونی به ناحق ریخته شده و ما خواستار مجازات عوامل این رخداد تلخ هستیم.

شخصیت كیان

كیان با همه ارتباط نزدیكی داشت. به لحاظ شخصیتی بدون اینكه بخواهم اغراق كنم، بچه متفاوتی بود. روح بزرگ و قلب مهربانی داشت، همه فامیل و آشنایان او را دوست داشتند. در همین سن نقاشی می‌كشید، از آرزوهایش صحبت می‌كرد و مانند بسیاری از هم‌نسلانش، رفتارش بزرگ‌تر از سنش بود. كیان از همان نسلی است كه رویاهای بزرگی داشته و دارند.

ضریب هوش بالایی داشت، نفر اول تیم رباتیک ایذه بود. مادر كیان معلم خوشنام هنر است و همه زندگی‌اش را صرف تربیت درست و متفاوت كیان كرده بود. كیان در این سن كارهای زیادی برای محیط‌زیست انجام می‌داد، حقوق شهروندی را درك و رعایت می‌كرد و به هنر عشق می‌ورزید، به فردیت و حریم شخصی افراد احترام می‌گذاشت و… تصورم از شخصیت كیان پیرفلك این است كه او نماینده و معرف نسلی است كه می‌شد به آنها امید داشت كه بتوانند ایران را آباد و آزاد سازند.

برخلاف نسل ما كه درگیر ایدئولوژی بودیم، كیان و هم‌نسلانش آگاهی بالایی نسبت به رخدادهای پیرامونی و اجتماعی داشتند. در ایرانی آباد و آزاد، این نسل می‌توانند توسعه را محقق سازند. همه این موارد را مادر كیان كه شخصیت والایی دارد در وجود این پسر نهادینه ساخته بود.

آخرین دیدار شما با كیان مربوط به چه زمانی است؟

من قصد داشتم در همین ماه عروسی كنم (صدای سجاد بغض‌آلود است) كیان در آخرین ارتباط‌مان (2روز قبل از فوتش) به من پیغام داده بود كه به عمو بگویید: «می‌خواهم، لباس محلی بختیاری برای عروسی‌اش بگیرم و …» (بغض عموی كیان می‌شكند و اشك‌هایش با صدای هق و هق برای دقایقی سرازیر می‌شود) …

خواسته خانواده کیان از جامعه و رسانه‌ها

طی روزها و ساعات اخیر رسانه‌های زیادی از ما خواسته بودند، صحبت كنیم، چون شما گفتید از روزنامه اعتماد و از رسانه داخلی هستید با شما صحبت كردم. در دوران دانشجویی رسانه شما را می‌شناختم، توقعم این است كه هر آنچه گفتم، همان را عینا منعكس كنید.

نظر کیان درباره رخدادهای اخیر

كیان هیچ‌وقت درباره رخدادهای اعتراضی اخیر صحبت كرده بود؟ نظری درباره مطالبات هم‌نسلانش داشته است؟

كیان نقاشی می‌كشید و نظراتش را این‌گونه بازتاب می‌داد. همان‌طوركه توضیح دادم، آگاهی فراوانی هم داشت، یك‌بار به من گفت كه نقاشی كشیده و نسبت به مسائل روز واكنش نشان داده است. فرصت نكردم نقاشی او را تماشا كنم اما اگر به من بگویند كه كیان در قالب نقاشی به رخدادهای اخیر واكنش نشان داده و قهرمانان رخدادهای اخیر را تصویرسازی كرده، تعجب نمی‌كنم.

در پایان صحبتی دارید؟

امیدواریم به خدا و چشم دوخته‌ایم به مهربانی مردم و همتی در درون نظام برای اینكه قاتلان كیان و ضاربان پدرش را شناسایی كند. باور دارم به حقیقت، به عدالت و به خون مظلومانی كه نهاد ظالمان را بر باد می‌دهد… كیان و مادر و پدرش آنچنان مظلوم هستند كه مطمئنم خون‌شان پایمال نمی‌شود. هیچ فرد، گروه و جریانی نمی‌تواند از زیر بار این خون (و خون همه مظلومان) فرار كند. از منظر متافیزیكی و معنوی، اگر زمین از این خون به زمین ریخته شده و سایر خون‌های بی‌گناهان به آسمان فریاد بزند، نباید تعجب كرد. ما چشم‌انتظار آینده‌ایم….

روایت مادر كیان از روز حادثه

مراسم خاكسپاری كیان پیرفلك كودك 9ساله ایذه‌ای كه شامگاه چهارشنبه به قتل رسید، روز گذشته با حضور جمع كثیری از مردم ایذه و سایر شهرهای خوزستان برگزار شد.

زینب مولایی‌راد مادر كیان پیرفلك، روز جمعه در مراسم خاكسپاری كیان، جزئیاتی درخصوص روز ماجرا و نحوه به قتل رسیدن فرزندش و زخمی شدن همسرش ارائه كرد.

خبرگزاری فارس درخصوص اظهارات مادر كیان نوشت: مولایی مادر كیان معتقد است فرزندش را ماموران كشته‌اند. او می‌گوید ماموران برای امنیت‌شان به آنها توصیه كرده‌اند كه به سمت اغتشاشگران نروند و هنگامی كه دور زدند همان‌ها به ماشین‌شان تیراندازی كرده‌اند. دیروز همچنین مادر كیان پیرفلك كودك 9‌ساله كشته شده در ایذه، عكسی غم‌انگیز از كودكش را در صفحه اینستاگرام منتشر كرد و نوشت: «با لباست چه كنوم، رووود…»

زینب مولایی‌راد، مادر كیان پیرفلك:

- به شوهرم گفتم خیابان‌ها شلوغ است، بیا از كمربندی برویم. رسیدیم جلوی هلال‌احمر، نیروهای امنیتی با لباس گاردی یك‌طرف ایستاده بودند و نیروهای لباس شخصی روبه‌روی‌شان و در طرفی دیگر. یكی‌شان داد زد برگردید. كیان گفت بابا، این دفعه را به پلیس‌ها اعتماد كن و برگرد. میثم [پدر كیان] درجا دور زد اما ماشین را به رگبار بستند.

- دو دقیقه قبل تیراندازی به بچه‌ها گفتم بروید زیر صندلی، بچه كوچكم زیر داشبورد بود اما كیان زیر صندلی جا نشد. به ماشین تیر زدند. همسرم فریاد زد كه فهمیدم تیر خورده. در را باز كردم، گفتم آقا نزنید، زن و بچه داخل ماشین هستند.

- نگویید كسی كه شلیک كرده تروریست بوده است. همان‌ها كه به بچه‌ام تیر زدند و خودروی ما را به رگبار بستند، همان‌ها هم فرزند كوچک‌ترم را بردند داخل هلال‌احمر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط میتونم بگم گیج شدیم.خدا به هممون قدرت تشخیص بده.خدا به ایران وملت ایران رحم کنه

  • ناشناس

    من نمی توان جوابی دهم فقط خدا به مادرش صبر دهد

  • ناشناس

    خیلی ماجرای تکاندهننده و عجیبیه بعضی که میگن تروریست ها از جای دیگه تیراندازی کردن جواب بدن چرا یکنعر از لباس شخصی ها یا امنیتی ها چرا تیر نخوردن واقعا هدف از این کار چیه که بگی برگرد بعد خودت بزنی فقط خدا به بازماندگان این فاجعه صبر و تحمل بده و انشاالله که قاتل رسوا بشه خون این بچه نعصوم پایمال نشه