کد مطلب: ۴۴۵۵۹۴

عملکرد ماهانه بورس:

بازدهی ۳۴ درصدی بورس در فروردین ۹۹ / ارزش کل معاملات ماهانه از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

بازدهی ۳۴ درصدی بورس در فروردین ۹۹ / ارزش کل معاملات ماهانه از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

بررسی عملکرد بورس در فروردین ماه نشان می‌دهد، شاخص کل در فروردین ماه بیش از ۳۴ درصد رشد داشته و ارزش معاملات نیز در مقایسه با اسفندماه شش درصد بیشتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و بهترین عملکرد ماهانه خود را به ثبت رسانده است. در این گزارش به بررسی عملکرد بورس در فروردین ۹۹ می‌پردازیم.

از ابتدای سال جاری تاکنون، شاخص کل بورس تهران با ۱۷۷ هزار و ۱۳۶ واحد اقزایش ( ۳۳٫۵۴ درصد) به ۶۹۰ هزار و ۳۷ واحد رسید. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۴ درصد بازدهی داشته است. در معاملات این ماه ارزش کل معاملات به یک میلیون ۱۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با ماه قبل شش درصد افزایش داشت.

این در حالی بود که تعداد روزهای معاملاتی فروردین ماه با توجه به تعطیلات عید نوروز ۲ روز کمتر از اسفندماه بود. با این حال تعداد معاملات ماهانه نیز با ۱۰ درصد افزایش به ۱۹ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۴۶۰ معامله رسید. همچنین حجم کل معاملات نیز ۴ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰ میلیارد و ۸۰۵ میلیون سهم رسید.

بدین ترتیب میانگین ارزش کل روزانه معاملات در فروردین ماه ۵۹ هزار و ۹۱۳ میلیارد ریال بود و میانگین حجم روزانه معاملات به ۷ میلیارد و ۱۰۶ میلیون ریال رسید که نسبت به میانگین حجم معاملات روزانه اسفندماه ۷ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر ارزش بازار در پایان فروردین ۹۹ در مقایسه با فروردین ۹۸ رشدی ۲۳۱ درصدی داشته است. ارزش معاملات فروردین ماه نیز در مقایسه با فروردین سال قبل بیش از ۵۳۷ درصد افزایش داشته که نشان از ورود نقدینگی بسیار زیاد به بازار سهام در یکسال اخیر بوده است. این در حالی است که دفعات و حجم معاملات نیز در مقایسه با فروردین سال قبل به ترتیب ۳۸۳ و ۸۷ درصد رشد داشته است.

همچنین عملکرد کارگزاری‌های مختلف در فروردین ماه نشان می‌دهد که کارگزاری مفید، آگاه و صبا تامین به ترتیب با ۵ میلیون و ۲۶۸ هزار، ۳ میلیون و ۹۹۳ هزار و یک میلیون و ۱۳۰ هزار معامله بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص دادند. از نظر ارزش معاملات نیز مفید (۱۸٫۷ درصد)، آگاه (۱۳٫۱ درصد) و صباتامین (۴٫۴۵ درصد) معاملات فروردین ماه را انجام دادند.

همچنین در فروردین ماه شاهد دو عرضه اولیه بودیم. اولین عرضه اولیه سال، نماد صبا بود که در آن به هر متقاضی حدود ۹۷۵ هزار تومان رسید. دومین عرضه اولیه سال نیز شستا بود که به عنوان بزرگترین عرضه اولیه سال‎های اخیر بورس به هر نفر بیش از ۳ میلیون ۱۲۰ هزار تومان تخصیص داده شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.