کد مطلب: ۶۵۴۶۹

عملکرد دولت در احیای دریاچه ارومیه ضعیف است

عملکرد دولت در احیای دریاچه ارومیه ضعیف است

دریاچه ارومیه که احیای آن در دولت جدید در دستور کار قرار گرفت به جایی رسیده که به گفته وزیر اسبق کشاورزی طی دو سال گذشته حدود یک متر به عمق و ارتفاع آن اضافه شده است و تا قبل از افق سند چشم انداز ۲۰ ساله (۱۴۰۴) کشور احیاء می شود و به اصطلاح

0f67794c7420ed75c81c2d5b02b49640_XL.jpg

دریاچه ارومیه که احیای آن در دولت جدید در دستور کار قرار گرفت به جایی رسیده که به گفته وزیر اسبق کشاورزی طی دو سال گذشته حدود یک متر به عمق و ارتفاع آن اضافه شده است و تا قبل از افق سند چشم انداز ۲۰ ساله (۱۴۰۴) کشور احیاء می شود و به اصطلاح به تراز اکولوژیک خواهد رسید.
عیسی کلانتری - دبیر کل خانه کشاورز - اظهار کرد: طی سال گذشته نیم متر سطح آب دریاچه و ۱۰ سانتی متر هم عمق آن افزایش پیدا کرده و وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نیز طی دو سال حدود یک متر بهبود پیدا کرده است؛ به گونه ای که در مقایسه با دو سال پیش ۱۰ سانتی متر به عمق اضافه شده و ۸۰ سانتی متر نیز به ارتفاع آن اضافه شده است.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دوران تثبیت خودش را می گذراند، افزود: دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۳ و قبل از افق سند چشم انداز بیست ساله کشور به تراز اکولوژیک خواهد رسید و می توان گفت احیاء می شود.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره برنامه‌های این ستاد در سال گذشته خاطر نشان کرد: اولویت در برنامه‌های فاز احیاء، کاهش مصرف آب کشاورزی از طریق ایجاد محدودیت در اراضی کشاورزی جدید، تبدیل حداکثری اراضی کشاورزی به آبیاری های نوین در راستای رعایت حق‌آبه دریاچه ارومیه، تسریع در اجرای پروژه های تعادل بخشی، مدیریت و کنترل برداشت از منابع آب های سطحی و زیر زمینی است.
کلانتری ادامه داد: یکی از برنامه های ویژه ستاد احیاء در پنج سال نخست اجرای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است. برنامه ای که با عنوان نظارت دقیق بر برنامه مصارف ۱۲ سد بزرگ حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سال آبی ۹۴-۹۳ شروع شد. طبق این گزارش سال آبی ۹۳-۹۲ مبنای کار قرار گرفت و براین اساس نیز ۱۸ درصد رهاسازی برای مصارف کشاورزی کاهش یافت. راهکاری که بدون هزینه به مدت دو سال اجرا شد.
وزیر اسبق کشاورزی اضافه کرد طی سال های گذشته و تا اردیبهشت ماه امسال اقداماتی از جمله مسدودکردن بیش از ۲۰۰ شق نهرسنتی در فصول غیر زراعی، نظارت دقیق بر برنامه مصارف ۱۲ سد بزرگ حوضه آبریز دریاچه ارومیه، عدم تحویل آب مازاد ورودی به سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی، کنترل و کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیر زمینی حوضه انجام شده است.
وی با بیان اینکه اگر تمامی موتور تلمبه های غیرمجاز در این مناطق حذف شوند؛ ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال به دریاچه سرازیر می شود، اظهار کرد: تاکنون ۳۵۳ میلیارد ریال اعتبار برای توقیف چاه‌های غیر مجاز و کنترل برداشت چاه‌های مجاز در ۳ استان همجوار دریاچه در نظر گرفته شده است که در این راستا ۱۲۵ اکیپ گشت و بازرسی کنترل برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، پلمب ۱۴۰۰ چاه غیرمجاز، برچیدن ۱۹۵ موتور تلمبه غیرمجاز، ۹۹ مورد توقف دستگاه حفاری در استان اذربایجان غربی و نصب ۳۷۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های برق‌دار مجاز را انجام داده اند.
ضعیف بودن عملکرد بخش کشاورزی در دریاچه ارومیه
کلانتری همچنین در خصوص عملکرد بخش کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه طی دو سال گذشته اعلام کرد: در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ پیش بینی شده بود در ستاد احیای دریاچه ارومیه وزارت جهاد کشاورزی۵۴۰۰۰ هکتار عملیات آبیاری نوین را اجرا کند اما تنها ۷۴۶۰ هکتار انجام شده است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: براین اساس ۳۰ میلیون متر مکعب آب وارد حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است درحالی که طبق برنامه باید ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد این حوضه می شد.
وی اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال جاری ۱۹۹طرح اجرایی را تصویب کرده که منابع مالی آن ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود و خط مشی اصلی ستاد در این بازه زمانی کاهش ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی بخش در حوضه دریاچه ارومیه است به گونه ای که درحوزه تامین آب، علیرغم اینکه ورودی آب رودخانه ها به دریاچه در سال جاری ۱.۵ میلیارد مترمکعب ( ۱۵۰۰ میلیون مترمکعب) خواهد بود؛ ستاد طبق برنامه پیش بینی شده نزدیک به ۲.۵ میلیارد مترمکعب ( ۲۴۶۷ میلیون متر مکعب) آب برای دریاچه تامین خواهد کرد.
کلانتری عنوان کرد: بر اساس برنامه های پیش بینی شده و مصوب صرفه جویی ۴۰ درصدی آب در حوزه بخش کشاورزی در سال جاری به ۳۳۷ میلیون مترمکعب آب می رسد به این ترتیب از طریق پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی بخش‌های آب و کشاورزی در حال اجرا ۱۶ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب کل حوضه محقق می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.