خبر مهم:

کد مطلب: ۴۴۲۲۸۶

عملکرد هفتگی بورس:

صعود ۹ درصدی شاخص در یک هفته / ارزش معاملات هفتگی بورس ۲۸۸ هزار میلیارد ریال شد

صعود ۹ درصدی شاخص در یک هفته / ارزش معاملات هفتگی بورس ۲۸۸ هزار میلیارد ریال شد

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس در حالی با رشدی ۹ درصدی بر قله ۵۹۷ هزار و ۲۵۳ واحدی ایستاد که میانگین حجم معاملات روزانه این هفته بیش از ۷ میلیون سهم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان سومین هفته معاملاتی سال ۹۹، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشدی ۴۹ هزار و ۵۹۵ واحدی ( ۹ درصدی) به سطح ۵۹۷ هزار و ۲۵۳ واحدی رسید تا در آستانه ورود به ابرکانال ۶۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد. شاخص کل هم‌وزن نیز در این هفته رشدی ۹ درصدی را تجربه کرد.

در آغاز هفته، بازار سهام شروع پرقدرتی داشت و در روزی که در آن بیش از ۸۷۷ هزار معامله انجام شد، بیش از ۶ میلیارد و ۹۸۰ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۵۳ هزار میلیارد ریال دادوستد شد تا شاخص رشدی ۱۹ هزار و ۷۶۷ واحدی را به ثبت برساند. در این روز ارزش معاملات نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۹ درصد کمتر شده بود و سه نماد غگل، وبملت و شپنا به ترتیب با یک هزار و ۹۸۸، یکهزار و ۹۸۳ و یکهزار و ۷۵۶ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند که سهم خرید سهامداران حقیقی از کل معاملات بورس ۶۶٫۴ درصد بود.

در دومین روز هفته نیز شاخص حرکت خود را با همان روند صعودی روز گذشته آغاز کرد اما در نیمه دوم بازار تقریبا روندی ثابت به خود گرفت تا در پایان با رشدی ۱٫۱ درصدی بر پله ۵۷۳ هزار و ۹۰۴ واحدی قرار بگیرد. در روزی که بیش از یک میلیون و ۲۱۶ هزار سهم معامله شدند، ارزش معاملات ۶۰ هزار میلیارد ریال و حجم معاملات ۷ میلیارد و ۶۰۲ میلیون سهم به ثبت رسید. در جریان معاملات دوشنبه، در نماد وتجارت بیش از یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون سهم جابجا شد که ارزشی معادل هزارو ۵۷۱ میلیارد ریال داشت. بیشترین ارزش معاملات این روز به قرن و ثفارس تعلق گرفت که هر کدام به ترتیب ۳ هزار و ۲ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال معامله شدند.

7 6

در روز دوشنبه، بازار با یک تغییر کار خود را آغاز کرد و آن اعمال محدودیت حجمی سفارش در نمادهای فرابورس بود. در روزی که شاخص فرابورس عملکرد مثبتی داشت، شاخص کل بورس عملکردی نزولی داشت و اگر چه در نیمه دوم بازار کمی از فاز اصلاحی خارج شد اما در نهایت با افتی ۴ هزار و ۲۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و روی پله ۵۶۹ هزار و ۶۷۴ واحدی ایستاد. در جریان معاملات دوشنبه یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۹۰ معامله انجام شد که طی آن ۷ میلیارد و ۲۹۴ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال دادوستد شدند. شاخص کل هم‎‌وزن نیز در این روز رشدی ۰٫۳ درصدی را تجربه کرد.

در روز سه‌شنبه بازار مجددا به فاز صعودی بازگشت و در پایان روز ۱۳ هزار و ۶۸۰ واحد صعود کرد. هر چند ارزش معاملات و حجم معاملات به ترتیب ۸ و ۱۱ درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشتند. در روز سه‌شنبه سه نماد های‌وب، وخارزم و پترول به ترتیب با ۲ هزار و ۱۲، یکهزار و ۸۷۵ و یکهزار و ۸۳۹ میلیارد ریال بیشترین ارزش و وتجارت، وبصادر و پترول بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. ضمن اینکه حجم خرید سهامداران حقیقی در این روز بیش از ۸۱ درصد بود که بخشی از علت آن به دلیل تامین نقدینگی برای عرضه اولیه روز چهارشنبه بود.

9 4

در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص به روند صعودی خود ادامه داد تا در پایان روز با رشدی ۱۳ هزار و ۷۱۵ واحدی و قرار گرفتن در قله ۵۹۷ هزار و ۲۵۳ واحدی در آستانه ابرکانال ۶۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد. در این روز علاوه بر عرضه‌اولیه صبا که در آن به هر کد بورسی ۸۱۱ سهم در قیمت ۱۲۰۰ تومانی تعلق گرفت، تغییر در حداقل ارزش هر سفارش از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان نیز صورت گرفت. تغییری که منجر به کاهش دفعات معامله نسبت به روز قبل شد. در آخرین روز معاملاتی هفته بیش از ۶ میلیارد و ۷۴۵ میلیون سهم جابجا شد که ارزش این خرید و فروش‌ها ۵۸ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال بود که سه نماد رانفور، شتران و قرن بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در پایان هفته، ارزش کل معاملات به ۲۸۸ هزار و ۱۳ میلیارد ریال رسید که معادل میانگین ۵۷ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریالی در روز است. این میانگین نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که میانگین حجم معاملات روزانه در این هفته ۷ میلیارد و ۱۶ هزار سهم بوده که نسبت به هفته قبل ۴درصد کاهش داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این صعود شاخص بورس ایران بااین وضعیت اقتصادی ،سوال برانگیز است ،مردم آزاری تورم دارندسهام میخرند
    خدا نکند مردم رابخواهندازچاله به چاه بیندازند