کد مطلب: ۴۵۴۸۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چه عواملی نرخ دلار جهانی را تعیین می‌کنند؟ / آخرین پیش‌بینی‌ها از دلار آمریکا

چه عواملی نرخ دلار جهانی را تعیین می‌کنند؟ / آخرین پیش‌بینی‌ها از دلار آمریکا

مسائل ژئوپلیتیک، احساسات بازار و عوامل تکنیکال عمدتا ارزش دلار آمریکا را در برابر سایر ارزها مشخص می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که سرمایه‌گذاران مدام درباره آن گمانه‌زنی می‌کنند، این است که آیا دلار آمریکا رشد می‌کند؟ دلار آمریکا کلیدی‌ترین پایه اقتصاد جهان است و در تجارت جهانی نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درست مانند سایر ارزهای فیات، ارزش دلار آمریکا هم به سلامت اقتصاد این کشور و موقعیت آن در جهان بستگی دارد.

مسائل ژئوپلیتیک، احساسات بازار و عوامل تکنیکال بر ارزش دلار آمریکا در رابطه با سایر ارزها تاثیرگذار است.

در ادامه گزارش به این عوامل و همچنین پیش‌بینی‌ آینده دلار پرداخته شده است.

چه عواملی ارزش دلار آمریکا را تعیین می‌کنند؟

هرچند عوامل بسیاری در تعیین ارزش دلار آمریکا نقش دارند، اما مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • عرضه و تقاضا
  • روانشناسی و احساسات بازار
  • عوامل تکنیکال

عرضه و تقاضا چطور بر دلار ایالات متحده تاثیر می‌گذارد؟

زمانی‌که آمریکا کالا و خدمات خود را صادر می‌کند، تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد؛ چون کشور خریدار برای پرداخت باید ارز محلی خود را به دلار آمریکا تبدیل کند. این روند منجر به کاهش تقاضا برای ارز داخلی و افزایش تقاضا برای دلار به‌عنوان بخشی از مبادله می‌شود.

علاوه بر تجارت، زمانی‌که دولت آمریکا یا نهادها و شرکت‌های آمریکایی اقدام به صدور اوراق قرضه می‌کنند، تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد.

به‌دلایلی که در مثال قبلی مطرح شد، سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید این اوراق باید ارز محلی خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند.

از سوی دیگر، تقاضا برای دلار زمانی ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام در بورس و اوراق بهادار آمریکا اقدام می‌کنند.

همه اینها نمونه‌هایی از چگونگی افزایش تقاضا برای دلار و همچنین افزایش ارزش آن است.

در مقایسه با اقتصادهای بی‌ثبات در جهان، دلار آمریکا در دوران بحران‌ و تنش‌ها، دارایی امن محسوب می‌شود. طی این دوران از آنجا که سرمایه‌گذاران برای خرید دلار اقدام می‌کند، باز هم تقاضا برای آن افزایش می‌یابد.

تاثیر روانشناسی و احساسات بازار بر دلار

اخبار مربوط به اقتصاد ایالات متحده می‌تواند بر احساسات سرمایه‌گذار تاثیرگذار باشد و در نتیجه تجارت را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

به‌عنوان مثال، در صورت انتشار اخباری مبنی بر تضعیف اقتصاد ایالات متحده، بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش دلار، اوراق بهادار آمریکا و همچنین سهام شرکت‌های آمریکایی می‌کنند.

عوامل تکنیکالی که بر دلار آمریکا تاثیرگذار است

برای کسب سودِ بیشتر در تجارت، سرمایه‌گذاران باید گمانه‌زنی کنند که آیا عرضه دلار بیشتر خواهد بود یا تقاضا برای آن. اخبار یا رویدادها مانند انتشار گزارش‌های اقتصادی دولت از جمله حقوق و دستمزد و داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی این کشور به معامله‎گران کمک می‌کند تا سمت‌وسوی اقتصاد ایالات متحده را پیش‌بینی کنند.

اطلاعات کلیدی درباره فعالیت‌های بازیکنان بزرگ دیگر از جمله بانک‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ مدیریت دارایی هم مهم هستند؛ چرا که این اطلاعات تاثیر قابل توجهی بر عرضه و تقاضای دلار دارد.

عوامل دیگر به ارزیابی الگوهای تاریخی مرتبط با عوامل فصلی مانند شاخص‌های تکنیکال، سطوح مقاومتی و حمایتی مربوط می‌شود. بسیاری از معامله‌گران از این الگوها برای پیش‌بینی قیمت دلار آمریکا استفاده می‌کنند.

پیش‌بینی روند دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰

با توجه به رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ، پیش‌بینی ارزش دلار آمریکا در میان کارشناسان متفاوت است.

جفت‌ارز دلار آمریکا / دلار استرالیا

کارشناسان در capital.com، چشم‌انداز مثبتی برای دلار آمریکا در نظر گرفته‌اند و نسبت به سرمایه‌گذاری بر دلار استرالیا خوش‌بین نیستند.

بر اساس تحلیل آنها، افت ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا از ژانویه ۲۰۲۰ شروع شد و در دسامبر ۲۰۲۱، ارزش دلار استرالیا به ۰٫۵۹۸ دلار آمریکا کاهش می‌یابد.

دلار در برابر یورو

به‌گفته کارشناسان این گروه، به‌دلیل گزارش‌های ضعیف اقتصادی در اتحادیه اروپا، یورو با مشکلات بسیاری روبروست و با توجه به ادامه بحران‌های سیاسی در منطقه یورو، چشم‌انداز مطلوبی را نمی‌توان برای یورو متصور شد.

در نتیجه، کارشناسان سرمایه‌گذاری بر روی یورو را توصیه نمی‌کنند.

دلار در برابر پوند انگلیس

بر اساس پیش‌بینی‌های capital.com، به‌دلیل مذاکرات برگزیت و تضعیف اقتصاد بریتانیا، دلار آمریکا در برابر پوند رشد خواهد کرد.

با توجه به بهبود بازار سهام در آمریکا و چشم‌انداز ضعیف اقتصاد انگلیس، اقتصاددانان در مجموع دلارِ قوی را پیش‌بینی می‌کنند.

جفت‌ارز دلار آمریکا / دلار نیوزیلند

کارشناسان این گروه گفته‌اند، علی‌رغم بهبود دلار نیوزیلند به‌دلیل ثابت ماندن نرخ بهره، چشم‌انداز دلار آمریکا در برابر دلار این کشور مثبت است.

ین ژاپن در برابر دلار

میزان نقدشوندگی ین ژاپن بسیار بالاست. دلار آمریکا اولین ارز از نظر فراوانی در ذخایر ارزی است و ین ژاپن رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا، طی یک سال آینده نسبتا با ثبات و بدون تغییر باقی خواهد ماند.

منبع: mitrade

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدی

    تاریخ مقاله ای که در مورد ارزش دلار نوشتید مشخص نیست ؟،خواننده باید بدونه که این مقاله کی نوشته شده است

    • الهام میرمحمدی

      اگر با موبایل لینک گزارش رو باز کردید تاریخ بالای عکس و اگر با لپتاپ تاریخ سمت راست صفحه است. گزارش در ۱۸ خرداد نوشته شده.

  • امیر رسولی

    من پار سال صد هزار دلار داشتم امسال هم سه میلیون دلار گرفتم اردیبهشت ۹۹ فروختم دو میلیون دلار سود کردم همه ی ثروت من از دلاره .