خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۷۲۳۱

بازار نفت هفته گذشته تحت تاثیر چه عواملی بوده است؟

بازار نفت هفته گذشته تحت تاثیر چه عواملی بوده است؟

نشست اوپک‌پلاس و تمدید توافق کاهش تولید، انتشار آمار اشتغال در آمریکا، کاهش تولید اوپک به کمترین میزان پنج سال گذشته و میزان ذخایر نفت ایالات متحده از جمله اخباری بود که بازار نفت را در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر قرار داد.

در اولین روز معاملات یعنی دوشنبه، پیش از آنکه نشست سران اوپک و متحدان غیراوپکی آنها برگزار شود، به دنبال حمایت عربستان سعودی و روسیه از تمدید توافق کاهش تولید، نفت برنت با رشد 1.7 درصدی مواجه و با قیمت 66.14 دلار معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعدازظهر روز دوشنبه 176امین نشست اوپک در وین برگزار شد و کشورهای تولیدکننده این سازمان به همراه متحدانشان توافق کاهش تولید را به مدت 9 ماه تمدید کردند.

علی‌رغم تصمیم این گروه برای کاهش تولید تا ماه مارس 2020، افزایش نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی جهان و کاهش تقاضا برای نفت موجب شد در معاملات روز سه‌شنبه قیمت نفت اندکی کاهش یابد.

قیمت معاملات آتی نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر در این روز با 0.5 درصد کاهش به 64.73 دلار رسید. در ساعات پایانی روز اما بهای طلای سیاه با افت 4 درصدی مواجه شد.

علاوه بر کاهش تقاضا، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در ماه‌های اخیر افزایش تولید نفت آمریکا بوده است.

در ماه آپریل، ایالات متحده با ثبت رکوردی جدید روزانه 12.16 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال جاری تولید نفت شیل آمریکا در مقایسه با سال گذشته کاهش خواهد یافت.

روز چهارشنبه، بازار نفت بار دیگر به روند صعودی خود بازگشت و با اندکی رشد به 62.88 دلار رسید.

در همین روز، موسسه مورگن‌استنلی چشم‌انداز خود از قیمت نفت در بلندمدت را از 65 دلار به 60 دلار به ازای هر بشکه کاهش داد و اعلام کرد بازار نفت تا پایان سال 2019 متعادل خواهد بود.

روز پنج‌شنبه هم در پی کاهش کمتر از حد انتظار ذخایر نفت و بنزین آمریکا، قیمت نفت اندکی کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۴ سنت کاهش، به ۶۳ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید..

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته ۱.۰۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که در نظرسنجی بلومبرگ، تحلیلگران کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان سه میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. ذخایر بنزین آمریکا نیز ۱.۵۸ میلیون بشکه کاهش یافت که کمتر از ۲.۴ میلیون بشکه مورد پیش بینی بود.

در آخرین روز معاملات اما نفت برنت با رشد 1.4 درصد مواجه شد. آمار مربوط به اشتغال در آمریکا که در این روز منتشر شد نشان می‌دهد، این کشور موفق شده در بخش غیرکشاورزی 224 هزار شغل ایجاد کند که رشد قابل توجهی در مقایسه با کاهش این رقم در ماه قبل از آن بوده است.

از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید اوپک در ماه گذشته میلادی به کمترین سطح پنج سال گذشته رسیده است.

انتشار این اخبار از یک‌سو و آمار اشتغال در آمریکا و امیدواری‌ها از رشد اقتصادی جهان از سوی دیگر بر بازار نفت تاثیرگذار بود.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.