کد مطلب: ۷۲۴۶۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲ عیار مرسوم طلا در بازار ایران/ طلایی که می‌خریم چقدر ناخالصی دارد؟

۲ عیار مرسوم طلا در بازار ایران/ طلایی که می‌خریم چقدر ناخالصی دارد؟

در بازار فلزات طلایی، عیار ارزش هر نوع طلا را مشخص می‌کند. مرسوم‌ترین عیارها در بازار ایران 18 و 22 است. تفاوت این 2 عیار چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، معیار سنجش طلا «عیار» نام دارد. در بازار فلزات طلایی، عیار طلا ارزش هر نوع طلا را مشخص می‌کند. طلا فلز زرد رنگ نرمی است، یعنی به راحتی خم می‌شود و می‌شکند. به دلیل این که فلز کمیابی است قیمت بالایی دارد. به همین دلیل اگر قرار باشد برای ساخت طلاهای زینتی و مصرفی از جنس طلا، باید مقدار کمی از آن را استفاده کرد. چرا که اگر ورق‌های طلایی که برای استفاده مردم برش داده می‌شود ضخیم باشد، وزن آن بالا می‌رود و گران‌تر می‌شود. در آن صورت خرید طلا بسیاری از مردم امکان پذیر نیست. علاوه بر گران قیمت شدن آن، زیبایی طلای زینتی را از دست می‌دهد و برای استفاده سنگین می‌شود.

بنابراین برای داشتن وزن کمتر، اقتصادی شدن و زیبایی، باید ورق‌های نازکی از طلا را استفاده کرد. اما همانطور که گفته شد، انعطاف پذیری طلا بسیار بالاست. در ساخت طلا برای این که مقاومت آن را بالا ببرند از فلزاتی با انعطاف پذیری کمتری مثل روی، نقره، نیکل و مس استفاده می‌شود.

طلای ۱۸ عیار

خریدوفروش زیورآلات طلا با عیار 750 یا 18 در کشور ما بسیار طرفدار دارد چراکه این نوع زیورآلات علاوه بر اینکه درصد خلوص خوبی از فلز طلا دارند، از دوام و استحکام بالایی هم برخوردارند.

خلوص زیورآلات با عیار 18 یعنی 6 واحد طلای خالص کمتر دارد. در واقع اگر قرار باشد یک گردنبند طلا با عیار 18 ساخته می‌شود، از 1000 واحد این گردنبند 750 واحد آن طلای خالص است و 250 واحد آن فلزاتی مثل روی، نقره و نیکل است. چرا که موحب استحکام آن می‌شود.

عیار طلا روی رنگ آن هم تاثیر دارد. چرا که هر چه زدی طلا بیشتر باشد، عیار آن بالاتر است. البته بخشی از درخشندگی طلا مربوط که نوع پرداخت طلاساز هم هست.

در بین مردم طلای 18 عیار مرسوم است، اما طلا با عیارهای 10 و 14 هم وجود دارد که زیبایی طلای 18 عیار را ندارد. تفاوت طلای 18 عیار با طلاهای عیار پایین این است که 18 عیار استحکام کمتری دارد. خرید و فروش طلای 18 عیار آسان‌تر از دیگر طلا با عیار پایین است. خریداران طلا باید دقت کنند که حتما از واحدهای صنفی دارای مجوز معتبر خرید کنند. همچنین باید عیار طلا در فاکتور خرید ثبت شود.

عیار سکه چند است؟

تمام سکه‌هایی که بانک مرکزی ضرب کرده عیارشان 21.6 است اما در بازار به عیار 22 معروف هستند. ممکن است برخی از واحدهای صنفی سکه‌هایی که خودشان ضرب کرده‌اند را به نام سکه بانکی بفروشند که در آن صورت امکان تقلب در عیار آن وجود دارد و معتبر است.

سکه‌های پارسیان نیز که چند سالی هست بین مردم رواج دارد، عیار 18 دارد. در واقع این سکه‌ها هم ارزش طلاهای زینتی هستند اما در شکل سکه ساخته شده‌اند.

عیار طلای آب شده بیش از زینتی است؟

از آنجایی که عیار طلا و جواهرات در ایران ۱۸ است، عیار طلای آب شده هم ۱۸ است. طلای آب شده، یعنی یک واحد صنفی طلاهای زینتی که مردم می‌خرد را در کارگاه طلاسازی آب کند. سپس در قالب‌هایی به شکل مفتول ریخته و به صورت یک قطعه طلای آب‎شده با عیار ۱۸ درمی‌آورند.

عیار طلا در شمش

عیار طلا در شمش

شمش طلا

شمش‌های طلا، ۲۴ عیار هستند و کمترین ناخالصی را دارند به همین خاطر است که گاهی به شمش‌های ۲۴ عیار طلای خام هم گفته می‌شود. معروفترین آن‌ها شمش‌های سوئیسی، اماراتی، استرالیایی و انگلیسی هستند. معتبرترین شمش، شمش سوئیسی است و برای بردن طلا به کشور دیگر باید شمش سوئیسی خریداری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طلا در ایران بسیار بی کیفیت و عیار درست ندارد
    متاسفانه در ایران اصلا” نباید طلا خرید چون میزان ناخالصی خیلی زیاد !!!