کد مطلب: ۷۲۳۶۷۰

آینده بازارها پس از رکوردشکنی قیمت دلار چیست؟

آینده بازارها پس از رکوردشکنی قیمت دلار چیست؟

شهیر محمدنیا و مهشید داداش‌زاده دو کارشناس بازارهای مالی در برنامه زنده اینستاگرامی به این سوال جواب می‌دهند که با توجه به جهش قیمت دلار در هفته جاری، سرنوشت دیگر بازارها چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رکوردشکنی قیمت دلار در بازار ارز باعث شده تا فعالان بازارهای داخلی به فکر کوچ دادن سرمایه خود در بازارهای موازی باشند. در این گفتگوی اینستاگرامی این دو کارشناس به این سوال جواب می‌دهند که آینده بازارها چه می‌شود.

ابن میزگرد، امروز ساعت ۲۰.۳۰ دقیقه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. علاقمندان برای مشاهده این گفتگوی اینستاگرامی، می‌توانند به آدرس www.instagram.com/tejaratnews مراجعه کنند.

همچنین برای حضور در این میزگرد می‌توانید سوالات مد نظر خود درباره هر کدام از بازارهای مالی را، در قالب کامنت در انتهای این خبر اضافه کنید.

مخاطبان می‌توانند در زمان اعلام شده به صفحه رسمی تجارت‌نیوز در پلتفرم اینستاگرام مراجعه کرده و این میزگرد آنلاین را با حضور مهشید داداش‌زاده، تحلیلگر بازارهای مالی و همچنین شهیر محمدنیا، تحلیلگر و فعال بازارهای داخلی و جهانی و با اجرای سهند اینانلو، روزنامه‌نگار و دبیر تحریریه تجارت‌نیوز تماشا کنند.

لایو پیش بینی بازارها

سایه رکود بر اقتصادهای جهان

شهیر محمدنیا کارشناس بازارهای مالی در این میزگرد گفت: ما در حال مواجهه با یک ابرتورم هستیم. وی افزود: باید رشد دلار و تحرک بازارهای مالی را از چند بعد بررسی کنیم که یک بعد آن جهانی است. 60 تا 70 درصد بازار کامودیتی محور و صادرات محور است. از زمانی که پاندمی کرونا شروع شد و نگرانی درباره تبعات این بیماری سیاست‌هایی اتخاذ شد که البته نتایج خوبی داشت اما چالش‌هایی که با آنها مواجهیم چالش‌های بسیار مهمی است. ابرچالش‌های اقتصاد آمریکا و سیاست های انقباضی و جنگ اوکراین سبب ایجاد بحران شده بود.

همچنین به دلیل اینکه روسیه هم تولیدکننده بزرگ انواع کامودیتی هاست در جریان جنگ با اوکراین به بازار کامودیتی‌ها فشار وارد کرد. طی این مدت تورم جهان بی سابقه بوده است. تورم 9 درصدی را در آمریکا دیدیم که در 40 سال اخیر بی سابقه بوده است. در اروپا هم همین طور بوده است.

محمدنیا در ادامه افزود: تمام اقتصاددانان متفق‌القول تاکید بر وقوع حتمی رکود دارند. در زمان رکود نکته قابل توجه مواجه شدن با کامودیتی‌هاست. حال این رکود جهانی چه تاثیری بر اقتصاد ما خواهد داشت؟ در زمان رخ دادن پاندمی کرونا تمام بانک های مرکزی سیاست‌های شدید انقباضی پیش گرفتند و نرخ بهره به صفر رسید. این باعث بسط داده شدن پول در جامعه شده است. تا به امروز که خبر مهم شاخص قیمت مصرف کننده اعلام شد. حال طبق امار اعلام شده تورم پایین تر از انتظار بود. این اتفاق باعث کاهش سیاست های انقباضی می‌شود و کاهش گستردگی رکود را میتوان پیش‌بینی کرد..

بخت بورس باز نشد

این کارشناس بازارهای مالی درباره اثر رشد دلار بر بازار سرمایه عنوان کرد: علی‌رغم رشد شاخص در روزهای گذشته من معتقدم بخت بازار سهام باز نشده است. اصلی ترین عامل موثر بر نرخ ارز و به تبع آن بورس تهران ریسک سیستماتیک برجام است. در حال حاضر هر دو طرف از برجام ناامید شده اند

محمدنیا افزود: با وارد شدن ایران به صورت غیر مستقیم به جنگ اوکراین طرفین خارجی متحدتر شده‌اند و همچنین در داخل نیز اراده ای بر احیای برجام نیست. آن طور که گفته می‌شود احیای برجام دیگر اولویت آمریکا نیست. از سمت دیگر به دلیل اینکه ما به صورت غیرمستقیم وارد جنگ اوکراین شدیم از تمایل اتحادیه اروپا هم برای احیای برجام کاسته شده است. در داخل هم کششی برای احیای برجام نیست. این در حالی است که احیای برجام به معنای رفع تحریم‎ها و تسهیل صادرات نفت است.

وی بیان کرد: در دولت قبل فرصت سوزی صورت گرفت و زمانی که در شرایط پاندمی و افت اقتصاد کشور های جهان، دنیا به نفت ما نیاز داشت متاسفانه برجام احیا نشد و فرصت تولید روزانه 3.6 میلیون بشکه از بین رفت و ما روزی 4.5 میلیارد دلار ضرر کردیم.

تجربه سال 99 تکرار می‌شود؟

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: برخی کارشناسان عقیده دارند امسال نیز همانند سال 99 شرایط تورمی و رشد نرخ ارز بر بازار سرمایه حاکم است و شاید رشد نجومی سال 99 تکرار شود. اما امسال بسیار با سال 99 متفاوت است چرا که در دو سال پیش اعتماد عمومی به بازار سرمایه وجود داشت. اما دولت وقت با تامین مالی کردن از جیب مردم به طور کامل اعتماد عمومی را از بین برد.

وی با اشاره به اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم گفت: بحث زمان بسیار مهم است. زمانی که برای اتخاذ این سیاست‌های اصلاحی انتخاب شد اصلا مناسب نبود. بهتر بود برجام احیا و اقتصاد اندکی تقویت می‌شد بعد ولت به سراغ اصلاحات اساسی در اقتصاد می‌رفت.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه با اشاره به هزینه‌های دولت عنوان کرد: دولت نه تنها اکنون با کسری بودجه دست کم 200 هزار میلیارد تومانی روبروست که حالا افزایش حقوق اجباری را هم در برنامه قرار داده که به معنای افزایش کسری بودجه مضاعف است. وی افزود: افزایش قیمت دلار تا این میزان که طی روزهای اخیر صورت گرفت یک فرصت آربیتراژی بود که به خودی خود فسادزاست. اگرچه ارز آزاد اثر خود را روی شرکت ها می‌گذارد ولی اثر بزرگتر از سمت دلار نیمایی است که با سرعت خیلی کمتری نسبت به دلار آزاد حرکت می کند و به نظر می رسد دولت بر کنترل قیمت دلار نیمایی با وجود معایب و زیان آن اصرار دارد.

بی‌نیازی بورس از حمایت‌های ساختگی

محمدنیا بیان کرد: اولین بازدید آقای رئیسی از سازمان بورس بود و بازار سرمایه در وعده ها و جلسات همیشه جزو اولویت‌های اقای رئیسی بود اما در عمل اتفاقی رخ نداد. وی افزود: در مورد عملکرد سازمان بورس پرسش اصلی این است که چرا سازمان وظایف رگولاتوری خود را به چنین شکلی انجام می‌دهد؛ به محض اینکه بازار سرمایه ریزش سنگینی را تجربه می‌کند، جلسات فوری شکل می‌گیرد و به صورت موقت از بازار حمایت می‌شود. بازار سرمایه اگر به استاندارد های خود برسد نیاز به حمایت از هیچ سازمان و دولتی ندارد.

لزوم حرکت به سمت استانداردها

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: سوال اصلی که درباره سازمان بورس مطرح می‌شود این است که چرا به سمت استاندارد ها حرکت نمی‌کنیم؟ محمدنیا عنوان کرد: برای مثال ما اکنون امکان معاملات shortsell (استقراضی) که می‌تواند عامل مهمی برای افزایش شناوری سهام شود را نداریم. وی افزود: بحث دوم internal information یا به بیان دیگر رانت اطلاعاتی است. چرا رئیس سازمان در مورد قیمت ETFها اظهار نظر می‌کند؟ در مورد اطلاعات داخلی شرکت ها باید استانداردها رعایت شود. چرا که یکی از عوامل از بین رفتن اعتماد همین توزیع رانت بین برخی افراد است که اهالی بازار سرمایه را از بازار ناامید می‌کند.

تداوم روند صعودی ارز

او در ادامه با اشاره به بازار ارز عنوان کرد: روند نرخ ارز قطعا صعودی خواهد بود و اقدامات بانک مرکزی و دولت در جهت کنترل این نرخ صرفا مقطعی خواهد بود. چرا که اصلا نمی‌توانند به سرکوب نرخ ارز بپردازند. محمدنیا عنوان کرد: چه زمانی می‌توانند نرخ ارز را سرکوب کنند؟ زمانی که به منابع ارزی دسترسی داشته باشند که این امکان در حاضر وجود ندارد!

حرکت مسکن پشت سر دلار و جا ماندن بورس

محمدنیا در ادامه به بازار مسکن اشاره کرد و گفت: بازار مسکن نیز به موازات دلار حرکت می‌کند و طبیعی است که با افزایش قیمت دلار، نرخ مسکن نیز خودش را با قیمت‌های جدید وفق خواهد داد؛ اما نکته مهم این است که مسکن در حال حاضر با دلار 34 تومانی معامله می‌شود در حالی که بازار سرمایه با نرخ بسیار پایین‌تری نسبت به دلار ارزش‌گذاری شده است. وی در ادامه تاکید کرد: به طور کلی آینده‌ بازار سرمایه تا پایان سال جاری به دلیل شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد حتی در شرایط بدبینانه نوسانی خواهد بود و در حالت خوش‌بینانه رشد را تجربه خواهد کرد.

وضعیت سهام کامودیتی‌محور تا پایان سال

این کارشناس بازارهای مالی همچنین با بیان اینکه امروزه دیگر شاهد دوران رکودهای طولانی‌مدت چهار ساله یا بیشتر در جهان نخواهیم بود عنوان کرد: سیاست‌ها به شدت سنجیده است؛ مخصوصا فدرال رزرو که تا حد زیادی رکود را کنترل کرده است. به همین دلیل انتظار رشد از کامودیتی‌ها می‌رود و من معتقدم به طور مثال مس در پنج سال آینده سورپرایز کامودیتی‌هاست. محمدنیا گفت: اما در مورد بازار داخلی در شرایط فعلی طبق تحلیل‎های اقتصاد کلان و آینده کوتاه‌مدت قیمت نفت با توجه به کاهش تولید به میزان 2 میلیون بشکه در روز توسط اعضای اوپک پلاس به رهبری روسیه و عربستان، قیمت نفت با افزایش مواجه خواهد شد و از این رو می‌توان انتظار رشد از سهام شرکت های پالایشی را داشت.

روند سهم‌های ریالی

محمدنیا در ادامه افزود: از طرفی دیگر خرید سهام شرکت‌های نیروگاهی را توصیه نمی‌کنم چرا که درگیر نرخ‌گذاری دستوری هستند و وضعیت مشخصی ندارند. در مورد صنایع دیگر، شرکت‌های دارویی که به تولید داروهای خاص می‌پردازند احتمالا با رشد خوبی همراه خواهند شد. وی افزود: شرکت‌های غذایی مخصوصا آن بخش از این صنعت که محصول آن‌ها کالای پست به حساب می‌آید شانس رشد بالایی دارند.

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: همچنین در شرایطی که سازمان بورس و وزارت اقتصاد تصمیم به حمایت از بازار می‌گیرند، شاخص‌سازها که نمادهای پربیننده‌تری هستند با تابلوی معاملاتی سبز همراه می‎شوند. بنابر این توصیه من تنوع‌بخشی به پرتفو است.

کف 1.1 میلیون واحدی شاخص کل تا پایان سال

وی تصریح کرد: به طور کلی به نظر من تا پایان سال شاخص کل اعداد زیر یک میلیون و 100 هزار واحد را نخواهد دید که البته تحقق آن، مشروط به شرایط معمولی و عادی خواهد بود. محمدنیا بیان کرد: در شرایط استثنائی به طور مثال جنگ یا تهدیدهای نظامی قطعا اوضاع متفاوتی رقم خواهد خورد.

گفتنی است این میزگرد به دلیل اختلال در دسترسی به اینترنت، در نهایت بدون حضور مهشید داداش‌زاده دیگر کارشناس دعوت‌شده به لایو، برگزار شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جالبه شاخص رشد میکنه اما بعضی از سهامها که از قیمت 955تومان رسیده اند به 160تومان تازه شده 170تومان خیلی بازار رشد داشته بگین برای بازار سرمایه یه دونه اسپند دود کنند

  • ناشناس

    اتفاقا رشد قیمت مسکن با قدرت خریدی که مردم دارند ناسازگاری دارد چون مردم توان خرید آپارتمان را ندارند با حقوق 5ملیون تومان و 3%از ملت هم قدرت خرید بالایی دارند و برایشان اصلا مهم نیست آپارتمان متری 500ملیون باشد یا بنزین لیتری 20هزار تومان ولی بیشتر اقشار کشور آسیب پذیرهستند