کد مطلب: ۵۲۵۱۳۸

غنی‌سازی با چهارمین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز

غنی‌سازی با چهارمین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه مدعی دسترسی به گزارشی شده که در آن مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، آغاز فرآیند غنی سازی اورانیوم با چهارمین آبشار در سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این سند ادعا شده که آژانس تزریق UF6 طبیعی به چهارمین آبشار شامل ۱۷۴ دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را راستی آزمایی کرده است. آژانس اسفند ماه سال گذشته آغاز روند غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار در سانتریفیوژهای IR-2m را تائید و اعلام کرد که نصب پنجمین آبشار هم در جریان است.

ایران بر اساس برجام تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول موسوم به IR-1 است؛ اما ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

پنجم اسفند ماه پارسال نیز ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز (پنجشنبه) در سخنانی با اشاره به اینکه بار سنگین برجام در دوسال گذشته بر دوش ملت بزرگ ایران بود، تصریح کرد: امروز نوبت ۱+۵ است که به وظیفه خود در این شرایط عمل کنند.

وی افزود که طرف‌های مقابل باید «بدانند که هر روز تاخیر به ضرر آنها است و هر روز زودتر در برابر قانون، مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سر فرود بیاورند و در برابر عظمت ملت ایران تواضع کنند، به نفع آنها و جهانیان خواهد بود.» رئیس جمهوری تاکید کرد: ما راه تولید، توسعه، اخلاق و تعامل سازنده را تا پایان ادامه خواهیم داد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.