کد مطلب: ۲۵۲۰۶۳

فرصت افزایش مبادلات تجاری با ترکیه فراهم شده است

فرصت افزایش مبادلات تجاری با ترکیه فراهم شده است

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: نقض برجام توسط آمریکا و شرایط سیاسی منطقه فرصتی برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه فراهم کرده است.

اکبر نوبخت افزود: میزان واردات ترکیه از ایران در سال گذشته /1396/ هفت میلیارد و 492 میلیون دلار بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی اضافه کرد: ایران در رده هفتم بیشترین میزان صادرات کشورها به ترکیه پس از چین، آلمان، روسیه، آمریکا، ایتالیا و فرانسه را دارا بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر ترکیه هنگامی که تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال می‌شد، در کنار کشور ما قرار داشت و امروز نیز از گسترش روابط اقتصادی استقبال می کند.

نوبخت با اشاره به اینکه در بخش های مهم و خصوصی‌سازی همکاری‌های خوبی بین ایران با ترکیه برقرار شده است، ادامه داد: شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با شرایط موجود نیز منطقه آزاد ماکو پذیرای سرمایه‌گذاران این کشور است.

وی با بیان اینکه روند مراودات بازرگانی میان منطقه آزاد ماکو و ترکیه صعودی است، گفت: ایران و ترکیه به عنوان 2 کشور دوست و همسایه همدیگر را به خوبی می‌شناسند و پیرو مذاکره‌های قبلی بین بانک مرکزی و طرف‌های ترکیه‌ای مبادلات تجاری با لیر و ریال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به ورود کالای همراه مسافر و سهمیه بازاریان بازارچه‌های مرزی منطقه نیز به صورت جدی پیگیری و به زودی مشکلات برطرف می شود.

وی افزود: ایران و آنکارا دارای حجم تجاری تصاعدی است و تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام با توجه به تجربه‌های گذشته در تجارت میان 2 کشور اثر چندانی نمی گذارد.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیائی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع شده است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.

منطقه آزاد ماکو به‌عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.