کد مطلب: ۴۸۷۵۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونق بازار اسکلت مرغ، گاو و گوسفند در مغازه‌های پایتخت

رونق بازار اسکلت مرغ، گاو و گوسفند در مغازه‌های پایتخت

نوسانات و افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز باعث شده است که اسکلت مرغ و گوسفند وارد سفره برخی از مردم شود. حالا آنها به جای مرغ 27 هزار تومانی یک کیلو اسکلت مرغ را 4 هزار تومان می‌خرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پشت ویترین با ماژیک آبی نوشته است: «اسکلت مرغ بسته یک کیلویی 4 هزار تومان» فروشنده می‌گوید مشتری‌های اسکلت زیاد شده‌اند. معمولا هم برای مصرف شخصی می‌خرند.

او در پاسخ به پرسش‌های کنجکاوانه برخی از مشتریان که تصور می‌کنند اسکلت‌ها را فقط برای غذای سگ و گربه می‌فروشند، می‌گوید: «اینطور نیست، واقعیت این روزهای اقتصاد کشور حکایت دیگری است.»

حکایت مردمی که قدرت خریدشان به شدت پایین آمده و حالا به جای گوشت، اسکلت مرغ و گوسفند را ترجیح می‌دهند. فروشنده در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «دیگر این روزها طبیعی شده، اسکلت‌ها را می‌برند و با آن سوپ درست می‌کنند یا هم خورش‌ را طعم‌دار می‌کنند!»

«قیمت یک بسته اسکلت گوسفند 15 هزار تومان است، اسکلت گاو هم 10 هزار تومان» این را فروشنده به مرد میانسالی می‌گوید و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان از آن استفاده کرد.

آن سو مرد سالخورده‌ای می‌گوید: «اینها قبلا دور انداختنی بوده الان با این گرانی وارد لیست خرید شده!» اگرچه هیچ گوشتی به این اسکلت‌ها نیست، اما به گفته فروشندگان حداقل طعم گوشت که می‌دهد.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی هم در واکنش به این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: « متاسفانه درست است که وقتی گرانی باشد توان خرید مردم هم کم است. در حال حاضر بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور به چالش خورده اما اخیرا برای پایین آمدن قیمت تمهیداتی شده است.»

او می‌گوید: «اگر فکری به حال نهاده‌های دامی نشود همچنان این وضعیت ادامه دارد و اگر قیمت به زور دستور و بخشنامه پایین بیاید چهار روز قیمت به صورت مسکنی پایین می‌آید ولی باز نرخ بالا می‌رود.»

صف مرغ در میادین میوه و تره‌بار

از خرید و فروش اسکلت مرغ و گاو و گوسفند در قصابی‌های سطح شهر که بگذریم، این روزها مردم برای خرید مرغ ارزان‌تر یا به اصطلاح تنظیم بازاری صف‌های طولانی در میادین میوه و تره‌بار بسته‌اند آن هم فقط برای ۴هزار تومان قیمت کمتر.

قیمت هرکیلوگرم مرغ در تهران حالا به حدود ۲۴ هزار تومان رسیده است و در میادین مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

صف‌های طولانی در میادین میوه و تره بار حکایت غریبی است از بازارگوشت و مرغ در این روزها. میان این صف اما کسانی هم هستند که برای خرید مرغ و گوشت نیامدند، آنها به دنبال خرید ضایعات مرغ هستند. ضایعاتی که بعد از پاک کردن و قطعه قطعه کردن مرغ روی پیشخوان مغازه‌ها می‌ریزند. قسمت‌هایی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله.

پای مرغ محبوب‌ترین ضایعات گوشت و مرغ

قیمت یک بسته 350 گرمی پای مرغ در میدان میوه و تره بار 10 هزار و 800 تومان است. این در حالی است که به گفته یکی از فروشندگان، این قیمت نسبت به مردادماه 5 هزار تومان بیشتر شده است.

فروشنده می‌گوید پا و سنگدان مرغ خریدار زیادی دارد و همه را سریع می‌خرند. اینجا یک بسته 350 گرمی سنگدان را 12 هزار و 800 تومان می‌فروشند. یک بسته 900 گرمی گردن مرغ هم با قیمت 10 هزار و 800 تومان کم خریدار ندارد. اگرچه همین گردن مرغ در مرداد ماه 8 هزار و 200 تومان بود.

فیله 200 هزار تومانی گوساله یا سنگدان 13 هزار تومانی؟

برخی از مردم جیبشان بیشتر از این جواب نمی‌دهد و اگر اسکلت، پا و سنگدان مرغ نباشد، باید پول جمع کنند تا بتوانند یک کیلوگرم فیله گوساله 163 هزار تومان بخرند یا ران گوسفندی 136 هزار تومانی!

البته گزینه دیگری هم هست؛ یک بسته ران مرغ حدود 83 هزار تومان یا هم سینه مرغ حدود 90 هزار. هرچند همه این قیمت‌ها در خرده فروشی‌ها بیشتر هم می‌شود مثلا فیله گوساله در بازار آزاد 200 هزار تومان است!

قیمت مرغ ارزان می‌شود

با این حال متولیان اعلام کرده‌اند که مرغ ارزان می‌شود. نیمه مرداد ماه بود که زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ آغاز شد و در ابتدای مهرماه نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت مرغ را 19 هزار تومان اعلام کرد. روند افزایشی قیمت‌ها اما ادامه‌دار شد به گونه‌ای که تا پایان مهرماه متوسط قیمت مرغ به 20 هزار و 500 تومان تا 27 هزار تومان در خرده فروشی‌ها رسید.

برخی از تولیدکنندگان علت گرانی مرغ را کمبود نهاده دامی و عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده دامی می‌دانند.

با وجود صف طولانی مردم برای خرید مرغ، یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از تقاضای کم به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به تقاضای کم و عرضه زیاد مرغ قیمت مرغ در حال پایین آمدن است تا به نرخ ستاد تنظیم بازار یعنی 20 هزار و 400 تومان برسد.»

او می‌گوید: «نرخ خرده فروشی در حاضر برای مرغ گرم 24 هزار 500 تومان است تا چند روز آینده هم احتمال دارد کمتر شود. تنها 30 درصد از نهاده‌های دامی را با ارز دولتی می‌دهند، البته اگر همین 30 درصد به طور دقیق به همه تولیدکننده‌ها برسد وضغیت خیلی بهتر می‌شود.»

از سوی دیگر گوشت قرمز نیز مهرماه را با افزایش 20 هزار تومانی به پایان رساند. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوساله در واحدهای صنفی هرکیلو ۱۱۵ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آنچه که روشن است سنگینی وزن افزایش قیمت‌ها و عدم ثبات آن بر شانه‌های مردم است. این وضعیت موجب انتقاد مردم شده است. مریم می‌گوید: «هفته پیش سینه مرغ را 55 هزار تومن خریدم، الان از شهروند 113 هزار تومان خریدم.» آیا با این وضعیت ترمز این افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود یا نه!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام بر مردم غیور ایران.

  • HD

    بعضی مسئولین بی تدبیر ، باعث این نابسامانی در مورد گرانی افتضاح اجناس و املاک هستند . و البته بعضی مردم از خدا بی خبر .
    و بدانند که با این سوء مدیریت و فشاری که به اقشار ضعیف جامعه وارد میکنند ، به سختی در این دنیا و نیز در آخرت پس خواهند داد.
    خدا جای حق نشسته .

  • ایرانی

    چی ارزونه ! حقوق کارگر پودرشدن سرمایه فقرا در بورس بی مدیریتی تنبلی بعضی از مسعولین آبروی مردم بی برنامگی برای اقتصاد بدون نفت ‌ اما دوستان گرانی گوشت امثالهم بخاطر فروش بزرگترین تولید گوشت وذرت ونهادهای دامی همان کشت وصنعت مغان و امثالهم بوده که هزاران هکتار از زمین ایرانیان به قیمت ناچیزی متری ۶۵۰۰تومان فروخته شد به یک نفر که تمام فعالیت وزراعت آن به خواب زمستانی فرورفته اگر دلسوز مملکتمان نباشیم دشمن با تحریم هیچ رحمی ندارد باید به فکر تولید واقتصاد بود

  • ناشناس

    قدر زر را زرگر بداند و قدر مس را مسگری خلایق هر چه لایق

  • احمد

    واقعا این روزهای مردم گریه دارد مسئولین محترم به داد مردم برسید

  • ناشناس

    خوش به حال دولت مردان این سرزمین سرزمینی که جزو پنج کشور ثروتمند دنیاست واقعا حق این ملت اینه دیگه از هر کی می‌پرسی آرزوت چیه میگه مرگ.

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنین به عنوان یک کارمند رسمی دولت واقعا زیر خط فقرم برای اجاره خونم موندم

  • ناشناس

    کار مملکت ب جایی رسیده که دبگه باید گفت خدایا خودت ظهور کن

  • ناشناس

    بعضیا اسکلتو هم توان ندارن بخرن

  • ناشناس

    از ماست که بر ماست
    بقیه شم کشک و دوغ