کد مطلب: ۷۱۷۰۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات طرح فروش اقساطی سایپا/ بازار کشش سود ۲۱ درصد را دارد؟

جزئیات طرح فروش اقساطی سایپا/ بازار کشش سود 21 درصد را دارد؟

سایپا طرح فروش اقساطی شاهین را برگزار کرد. آیا بازار کشش سود ۲۱ درصدی در نظر گرفته‌شده برای این طرح را دارد؟ آیا سایر خودروسازان هم این طرح را برگزار می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال‌هاست که شیوه فروش اقساطی خودرو منسوخ شده است. پس از اینکه دیگر خودروسازان محصولات خود را به صورت نسیه به بازار عرضه نکردند، صف‌های طولانی برای شرکت در لاتاری دولتی تشکیل شد که در این بین تنها تعداد کمی از این متقاضیان، مصرف‌کننده واقعی هستند.

اما اکنون، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و همچنین، استقبال کم خریداران، سایپا اقدام به برگزاری طرح فروش اقساطی کرده است.

در اولین مرحله این طرح قرار است شرکت سایپا خودرو شاهین را به صورت قسطی (چکی) عرضه کند. طبق اعلام سایپا، در مرحله جدید پیش‌فروش شاهین که از ۳۰ مهر ۱۴۰۱ آغاز شده، این خودرو به صورت اقساطی و با تسهیلات ۱۰۰ میلیونی و ۷۰ میلیون تومانی (شامل شش چک چهارماهه یا سه چک چهارماهه با سود ۲۱درصد) عرضه شده است. همچنین تاریخ تحویل خودرو نیز دی و بهمن سال جاری خواهد بود.

سود ۲۱ درصدی منطقی است؟

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سود ۲۱ درصدی برای فروش اقساطی خودرو منطقی است و بازار کشش چنین سودی را دارد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار خودرو کشش این سود ۲۱ درصدی برای فروش اقساطی خودرو شاهین را دارد. چراکه تورم موجود در کشور حدود ۴۰ درصد است. این اقدام سایپا موجب افزایش قیمت شاهین در بازار نمی‌شود. در نتیجه، سودی که سایپا برای فروش شاهین در نظر گرفته است، منطقی به نظر می‌رسد.

او افزود: تمام خودروسازان بزرگ دنیا، برای بازاریابی بهتر خودروهایی که محبوبیت کمتری در بازار دارند هم دست به این اقدام می‌زنند. اما نکته مورد توجه این است که شاهین، خودرویی است که به دلیل ایرادات فنی زیاد، بین خریداران محبوبیت ندارد و خرید و فروش شاهین به‌ندرت انجام می‌شود. در نتیجه برگزاری طرح فروش اقساطی کمکی به افزایش تقاضا نمی‌کند.

زاوه در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد که خودروسازان دیگر هم این طزح را اجرا کنند، توضیح داد: احتمالا خودروسازان دیگر هم طرح فروش اقساطی را برای محصولات کم‌متقاضی برگزار کنند تا تعداد فروش این خودروها بالاتر رود.

افزایش تقاضا با طرح فروش اقساطی

اما کارشناس دیگری، خلاف این نظر را دارد و معتقد است که فروش اقساطی باعث افزایش فروش این خودرو می‌شود.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: علت اینکه خودرو شاهین مورد استقبال قرار نگرفت، ایرادات موتور آن بود. اما حالا گفته می‌شود که سایپا طی ماه‌های آینده موتور جدیدی برای این خودرو به کار می‌گیرد. در نتیجه، با بالا رفتن کیفیت این خودرو و رفع نقص‌های فنی آن، احتمالا فروش این خودرو در آینده افزایش یابد.

کاکایی با انتقاد به شیوه قیمت‌گذای خودرو تصریح کرد: هنگامی که شیوه قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج شود، صف‌های طولانی برای خرید خودرو به‌تدریج از بین می‌رود. در نتیجه، خودروسازان با این واقعیت مواجه می‌شوند که متقاضی واقعی خودرو در بازار کم است و آن‌ها مجددا مجبور می‌شوند که طرح‌های فروش اقساطی را دوباره برای خودروهای دیگر هم راه‌اندازی کنند.

موفقیت خودروسازان در گرو تورم ۴۰ درصدی

کاکایی در رابطه با موفق شدن خودروسازان در برگزاری این طرح توضیح داد: خودروسازان چاره‌ای دیگری برای افزایش فروش خودروهای کم‌طرفدار ندارند و مجبورند تسهیلاتی را برای مردم فراهم کنند که این خودروها به فروش برسند.

او یادآور شد: موفقیت یا شکست این طرح‌ها هم به شیوه عملکرد خودروسازان بستگی دارد. باید منتظر ماند و مشاهده کرد که درآمد مردم در شش ماه آینده، با توجه به تورم ۴۰ درصدی کشور چگونه بالا می‌رود و آیا مردم در ماه‌های آینده توان خرید خودرو به صورت قسطی و با سود ۲۱ درصد را دارند یا خیر؟

برای مطالعه بیشتر، خبر ایران‌ خودرو عقب کشید/ تارا و ۲۰۷ در بورس عرضه نمی‌شوند! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مصطفی

    از دم قسط هم بدید کسی نمیخره شده مثل اردی ایران خودرو ، ی پلاس اضافه کنید ملت هجوم میارن

  • مصطفی

    ی پلاس اضافه کنید صف میکشن

  • گاریچی

    شاهین جل و پلاس ۳۵۰م