کد مطلب: ۶۳۴۲۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حراج دستگاه پوز پس از اجباری‌شدن ثبت کارتخوان‌ها در سامانه مالیاتی!

حراج دستگاه پوز پس از اجباری‌شدن ثبت کارتخوان‌ها در سامانه مالیاتی!

فروش دستگاه‌ پوز در فضای مجازی افزایش پیدا کرده است. پس از اجباری‌شدن ثبت دستگاه‌های کارتخوان در سامانه مالیاتی، گویا برخی از دارندگان واحدهای صنفی راه پزشکان را در پیش گرفته‌اند و دستگاه پوز خود را به حراج گذاشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروش دستگاه‌های کارت‌خوان در فضای مجازی افزایش پیدا کرد. گویا علت افزایش فروش کارت‌خوان‌ها اتصال این دستگاه‌های به پرونده‌های مالیاتی است.

دی ماه امسال سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی و اصناف هشدار داد که همه دارندگان دستگاه‌های پوز در سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کنند تا جلو افرادی که از مالیات فرار می‌کنند گرفته شود.

حراج دستگاه پوز در فضای مجازی

همین هشدار کافی بود که روزانه به تعداد فروشندگان دستگاه‌های پوز در فضای مجازی افزوده شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمانی که دولت اعلام کرده که برای هر دستگاه پوز پرونده مالیاتی تشکیل شده فعالان اقتصادی از پرداخت مالیات‌های غیرمتعارف ترسیدند و دستگاه‌های پوز خود را به حراج گذاشتند.

قیمت دستگاه پوز چند شد؟

در سایت دیوار و شیپور برخی دستگاه‌های پوز را با قیمت ۶۰۰ هزار تومان به حراج گذاشته‌اند. البته گروهی هم از این شرایط هم به نفع خود بهره برده و دستگاه پوز دست دوم خود را بیش از دو میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

در ادامه تصویر یکی از این آگهی‌ها را در سایت شیپور مشاهده می‌کند که دستگاه پوز دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

WhatsApp Image 2022 03 06 at 18.16.21 1

در بازار هم برخی فروشندگان کارت مشتری‌ها را قبول نمی‌کنند و از آن‌ها تقاضای وجه نقد می‌کنند. با این حال امروز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی هم بر ساماندهی دستگاه‌های پوز تاکید کرد.

او گفت: «سرعت شناسایی و ساماندهی دستگاه‌های پوز افزایش پیدا کرد. استفاده از دستگاه‌های کارتخوان هیچ دلیلی برای مشمول شدن مالیات بیشتر نیست. اطلاعات این موارد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد و اگر قرار باشد مالیاتی دریافت شود، این سازمان امور مالیاتی است که باید برای دریافت مالیات دلایل خود را ارائه کند. در نتیجه مردم نباید نگران استفاده از دستگاه‌های کارتخوان باشند.».

بی‌اعتمادی به نظام مالیاتی

اما فعالان اقتصادی به اظهار نظر اخیر وزیر اقتصاد اطمینان ندارند. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران گفت: تمام واحدهای صنفی مالیات پرداخت می‌کنند. اینکه فروش دستگاه‌های پوز افزایش پیدا کرد علت این است که فعالان اقتصادی از مالیات نامتعارف می‌ترسند.

علی توسطی به تجارت‌نیوز توضیح داد: در ایران به اجرای پایلوت برنامه‌ها اعتقادی نداریم، به همین دلیل اجرای سفت و سخت برخی برنامه‌ها در نهایت باعث برهم خوردن نظام اقتصادی می‌شود. تصمیمات اخذشده مبنی بر دریافت مالیات از دستگاه‌های پوز شفاف نیست.

او ادامه داد: از زمانی که دستگاه‌های پوز جایگزین دسته چک شدند برخی شایعات مبنی بر دریافت مالیات به واسطه باب شدن این دستگاه‌ها مطرح شد.

خاندوزی عدم دریافت مالیات را بخشنامه کند

توسطی بیان کرد: در بازار قرض دادن پول به فعالان اقتصادی معتمد باب بود. از وقتی سازمان امور مالیاتی مطرح کرد که از دستگاه‌های پوز مالیات دریافت می‌کند حتی قرض دادن پول و روابط حسنه بین فعالان اقتصادی از بین رفت.

او تاکید کرد: امروز وزیر اقتصاد اعلام کرد تراکنش‌ها مبنای دریافت مالیات نیست. این در حالی است که فعالان بازار به اظهار نظرها مقامات مسئول اعتمادی ندارند.

وی همچنین بیان کرد: وزیر اقتصاد بهتر است که اظهار نظر امروز خودش را در قالب یک بخشنامه مطرح کند تا نظم به بازار برگردد. در غیر این صورت این فضای بلبشو در فضای بازار حاکم است.

پیش‌تر، محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: «فعالان اقتصادی با داشتن پرونده در سازمان مالیاتی مشخص هستند و هر دستگاه کارتخوان یا پرداخت‌های اینترنتی رصد می‌شود و تراکنش‌ها مشخص‌کننده میزان مالیات است.»

برای مطالعه بیشتر خبر دستگاه‌های کارت‌خوان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یکی از کارهای خوب این دولت رسیدگی به همین پزها است
    و حتما صدا و جیغ مفت خواران و رانت خواران در میاد

    • ناشناس

      دلت را خوش نکن چند برابر مالیات را از من و شما میگیرند،

  • مهدی

    بهترین کار دولت همین پوزها هست. مردم هم باید از فروشگاههایی که دستگاه پوز ندارند به هیچ عنوان خرید نکنند.

  • ناشناس

    برای شفاف سازی هر نوع فعالیت اقتصادی باید قوانین مربوطه به اجرا گذاشته شود و امکان دارد یکعده هم بنا به مسائلی مخالف باشند منافع یکعده را نمیشود به منافع اکثریت ترجیح داد

  • محمد

    این قانون خوبی است چرا که چانه زنی وتخمین را برای مالیات از بین می‌برد،، تنها مشکلی که مواجه شدیم این بود کسی که صاحب پرونده مالیاتی است درقسمتی از پرونده آمده حساب بانکی که با آن کار میکنی رو معرفی کن،،، همانجا می‌بایست پوز مربوط وشماره درگاه را می شد وارد کرد که این امکان نیست حال پوز مربوط به مالک، وکیل مالک یا مستاجر است که بعدا مقام صاحب پوز ونسبت او با مالک مشخص می ‌شد.. در حال حاضر برای همه پرونده سازی می کنند… که مشکل زاست

  • ناشناس

    قشنگ معلومه تجارت نیوز نظرات مخالف رو نمینویسه دولتی که توانا این رو نداره یه یارانه رو به دست نیازمندش برسونه نیاید زباد ازش انتظار داشت دوساله از طریق بورس دست کردن جیب مردم الان هم نوبت مالیاته.یه نگاهی به استخدام ممیز های مالیاتی سال ۹۲ و۹۳ بندازید متوجه می شید کیا کارتون رو انجام میدن

  • ناشناس

    اصن کشور پر از منابع نفت و گاز چرا مردمش باید مالیات بدن؟؟

  • احمد حاجی

    من تصورم اینه که دولت بعدا مالیات از همه مردم خواهد گرفت چه کم درآمد وچه پر درآمد، الان میگن نمیگیریم ولی حتی نفس هم که بکشی باید مالیات بدی

  • ناشناس

    همه باید با هر درآمدی مالیات بدهند ،فقط به صورت پلکانی یعنی درآمد بیشتر درصد مالیات بیشتر .

  • ناشناس

    عجب فرار مالیاتی

  • ناشناس

    چون میدونن که از فردای ثبت نام دارایی بدون حساب کتاب مالیات میگیره به خدا حق دارن من خودم ۳سال ماشینم خواب بود مدلشم ۵۵ کارم نکردم اما ۵۰۰۰۰۰ ۱مالیات درامد مشاغل بهش خورده کجای این عدالته پول زوره به خدا نه مالیات به خدا اگه با عدالت باشه همه میدن یه جنس ده بار بهش ارزش افزوده میخوره تا به دستمون برسه بعدم که مصرف میشه بازم بهش ارزش افزوده میخوره