کد مطلب: ۵۲۶۲۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فعالیت چینی‌ها در معادن طلای ایران

فعالیت چینی‌ها در معادن طلای ایران

چینی‌ها از مدت‌ها پیش در معادن طلای ایران مشغول به کار هستند اما از آنجا که معادن طلا با ذخایر بیشتر در دست بخش دولتی است، فعالان بخش خصوصی هنوز نمی‌دانند که در سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چه تصمیمی برای معادن طلا گرفته شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز شهرام شریعتی دبیرکل خانه صنعت ، معدن و تجارت جوانان ایران می‌گوید چینی‌ها مدت‌هاست که در معادن کشور کار می‌کنند و هر چقدر شرایط کار برای‌شان جذاب‌تر باشد استقبال بیشتری از آن می‌کنند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز ادامه می‌دهد: در موضوع سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین، جزئیات سرمایه‌گذاری یا بهره‌برداری از معادن به ما چیزی ابلاغ نشده اما آنچه واضح است معادن و از جمله معدن طلا بخشی از قراردادهای سرمایه‌گذاری بین ایران و چین است.

شریعتی ضمن تاکید بر اینکه از گذشته تا به امروز قراردادهای چین با دولت ایران برای بخش خصوصی غیرشفاف بوده گفت: معادن طلای ایران با ذخایر بالا، بیشتر دولتی هستند و خواه‌ ناخواه اگر قراردادی در بخش تکنولوژی، فروش و سرمایه‌گذاری منعقد شود دولتی است و بخش خصوصی از مضمون قرارداد و اخبار آن مطلع نمی‌شوند.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران هم با بیان اینکه از جزئیات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به بخش خصوصی اطلاعاتی ندادند، به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر قرار است مانند قبل چینی‌ها از معادن طلا بهره برداری کنند، فقط بخش دولتی از جزئیاتش مطلع است.

او با تاکید بر اینکه در هر قراردادی دوطرف به فکر منافع خودشان هستند، گفت: نباید منافع‌مان را وقف کشورهایی مثل چین و روسیه کنیم و باید نوع تعاملمان را با دنیا به ویژه کشورهای اروپایی افزایش دهیم تا بتوانیم دست بالا را در قراردادهای اقتصادی داشته باشیم.

پیش از این نیز مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در تایید سند همکاری ایران و چین معادن کشور را بی‌شمار و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی دانسته بود.

هم اکنون ذخیره‌ی قطعیِ طلا در معادن ایران، ۲۵۰ تن است که ازسویِ بخش‌های دولتی، خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی استخراج می‌شوند.

حالا باید دید با سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، دست چینی‌ها برای ورود به معادن ایران بازتر از گذشته می‌شود؟

برای اطلاع از آخرین خبر درباره سند همکاری ایران و چین گزارش نبود حق انحصاری در سند راهبردی با چین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عدد

  • ناشناس

    مسئولی که میگی اروپای ها باید بیان یکی از بندهای برجام این بود که کشور های اروپایی بیان تو ایران سرمایه گزاری کنن اما هیچ کدوم هیچ کاری نکردن حالا شما میگی بیان طلا استخراج کنن ول کن بابا شما دلتون از جای دیگه پره.جیبتون رو نمی تونین از این معامله پر کنید دارین اینارو میگین وگر نه شما که اصلا غم خوار مردم نیستین شما خار هستن برام مردم

  • ناشناس

    هرچی بکاری همون وباید، درو کرد،

  • ناشناس

    چینی ها تمام ماهی های عمان و خلیج فارس رو صید میکنن و صیادان بیچاره کشور خودمون سفره هاشون خالیه. معادن طلا هم همین میشه.دولت چین هرجاقرارداد میبنده به هیچ عنوان از کارگرهای مربوط به اون کشور استفاده نمیکنه و ازکارگران چینی استفاده میکنه نمونش هم در استانهای جنوب ایران هست . ملت ایران تا الان بدبخت و فقیر بودن ۲۵ سال دیگه هم فلاکتمون تمدید شد. روس و انگلیس قبلا با زور خوردن اما دولت تدبیر و امید دو دستی خودش تقدیم کرد

  • یک هیئتی

    بابا چرا شما اینطوری میگید اگر چین بخواد برا خودش برداره دولت قطعا جلوش وایمیسته
    چرا دارید به حرف آمریکا و انگلیس گوش میدید همین اینا مثل چیز از توافقنامه ایران و چین میترسن

    • عمو

      آره چیز خیلی ترسناک دولت جلوش وایمیسته.

  • ناشناس

    فکر کنم شما با قرار داد با چین مخالفی داری خودتو می کشی حالا اگه با اروپا بود چیکار میکردی

    • عمو

      قرار داد با آمریکا نمیشه.

  • ناشناس

    خداروشکر خداروصد هزار بار شکر

  • شمس

    علی برکت الله

  • ناشناس

    با سلام . اولا خدا رو شکر که بد تر از این نشد . بعد بزارید هرکاری دلشون می خواد بکنند . راستش مشکل کشور فقط این نیست ، از نظام آموزشی خراب تا وابستگی به نفت و چیز های دیگه ای که خودتون میدونید . اگر این کشور بخواد درست بشه باید یک تغیرات کلی توش ایجاد بشه و بیشتر به فکر مردم باشن . کشوری کشور هست که مردم رییس باشن و دولت مردان هم خدمت کار مردم . اگر مردم نتوانند نظر دهند و انتقاد کنند خب پس کی از حال ما خبر دار میشه که بیاد به داد ما برسه . انشاالله پیروز و سر بلند باشید . ?

    • عمو

      ممنون از نظرتون ناشناس.

  • عمو

    اگر خواستن بعد بیان منم استخراج کنن