کد مطلب: ۲۵۴۹۷۷

فقط ۳۰ درصد باغات سرمازده بیمه هستند

فقط ۳۰ درصد باغات سرمازده بیمه هستند

رئیس ­­هیات مدیره اتحادیه باغداران گفت: از کل­ ­باغات سرمازده در کشور،​ فقط ۳۰ درصد دارای پوشش بیمه‌ای هستند.

کمال یدالهی گفت: با توجه به بیمه نبودن،​ بخش اعظمی از باغات آسیب‌دیده در کشور در اثر سرمای بهاره،​ درخواستی در قالب یک نامه به رئیس‌­­جمهور و رئیس ­­مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در آن درخواست باغداران درخصوص تعیین تمهیداتی برای جبران زیان این افراد بیان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس ­­هیات مدیره اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه اکثر باغات آسیب‌دیده کوچک و صاحبان آنها دارای سرمایه اندک هستند­، افزود: این باغداران به بانکها بدهکار بوده و اکثر وام‌های آنها سررسید شده است که یکی از درخواستهای موجود در نامه بخشش سود وام‌ها و تمدید فرصت یک ساله به باغداران برای پرداخت اقساط است.

یداللهی­ ادامه داد: با توجه به خسارت ایجاد شده،­ دولت می‌تواند از محل مدیریت بحران به باغداران کمک کرده و بخشی از زیان ایجاد شده را جبران کند که این پیشنهاد نیز در نامه بیان شده است.

رئیس ­­هیات مدیره اتحادیه باغداران با اشاره به اهمیت بیمه برای باغداران گفت: ما به صندوق بیمه پیشنهاد تحویل سیستم جلوگیری از سرما بجای غرامت را ارائه کرده‌ایم که البته با آن موافقت نشده است.

همچنین شکرالله حاجی‌وند، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این ارتباط تلفنی با تاکید بر ضرورت اصلاح و نوسازی بسیاری از باغات کشور گفت: این نوسازی در سالهای گذشته در بسیاری از باغات کشور شروع شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با سرما در وزارت جهاد کشاورزی افزود: دستورالعمل مبارزه با سرما در این ستاد تدوین و با امضا وزیر جهاد کشاورزی به سراسر کشور ارسال شده است.

حاجی‌وند نصب سیستم‌های مبارزه با سرما در باغات بصورت آزمایشی را از طرح‌های درحال اجرای وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: این سیستم‌ها شامل چاهک‌های مخصوص، بخاری‌های باغی و سامانه مبارزه با تگرگ است که براساس استقبال باغداران در این نقاط نصب شده است.

وی افزود: به دلیل حساسیت بالای گردو در مقابل آسیب طرح‌های کشت گردوهای مقاوم به سرما در کشور و پیوند سرشاخه تغییر رقم گردو انجام شده است که برای به نتیجه رسیدن نیازمند ۲ سال زمان است.

حاجی وند گفت: ما به دنبال افزایش سهم بیمه باغداران هستیم که این اتفاق با ترویج گسترده خواهد افتاد.

منبع: صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.