کد مطلب: ۱۹۷۱۱۶

فقط ۳ محصول تراریخته در ایران مجوز مصرف دارند

فقط 3 محصول تراریخته در ایران مجوز مصرف دارند

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون فقط 3 محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

ایرج حریرچی توضیح داد: به طور کلی سیستم مدیرتی در کشور در مورد این محصولات غذایی این است که مجوز آن‌ها در جایی خارج از وزارت بهداشت و در وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: برای ورود هر محصول تراژنی به کشور ملاحظات مختلفی وجود دارد و تا زمانی که نیازی به واردات این محصولات اعم از گندم یا محصولات باغی نباشد اجازه ورود داده نمی شود و این قاعده برای هر نوع محصول دیگر نیز وجود دارد.

حریرچی گفت: اکنون فقط سه محصول تراژنی دانه های روغنی سویا، کلزا و ذرت وارد کشور می شود البته مطمئن نیستم که فقط دانه روغنی مورد نیاز در صنعت روغن وارد می‌شود یا محصول آماده روغنی آن نیز وارد می شود اما در هر صورت حتی مجوز کشت این نوع دانه ها نیز به جز در موارد محدود تحقیقاتی در کشور داده نشده است.

وی ادامه داد: در مورد برخی از این محصولات مانند سویا تقریبا اکثریت قریب به اتفاق بازار دنیا در اختیار محصولات تراژنی است و ما نیز مانند اکثر کشورهای دنیا از همین بازار که شرایط ایمنی آن هم در خارج از کشور و هم در داخل تایید شده است، استفاده می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت در مواردی که مجوز واردات محصول تراژنی را صادر کرده ، حتما ایمنی و سلامت آن را به دقت بررسی کرده است و پس از ورود این محصولات به بازار نیز به طور دوره ای سلامت و ایمنی این محصولات بررسی می شود.

وی درباره میزان آسیب‌های جسمی به شهروندان بعد از برف روزهای اخیر گفت: آماری از میزان صدمات فیزیکی به مردم که از دیروز در شرایط برفی قرار گرفته اند، نداریم البته روزها از یک طرف میزان لیزخوردگی به علت لغزندگی خیابان ها بیشتر می شود و از طرفی به علت تعطیل شدن مدارس و دانشگاه ها افراد کمتری از خانه خارج می شوند و به همین علت افراد کمتری در معرض آسیب قرار می گیرند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.