کد مطلب: ۱۲۳۰۱۸

فقط ۵ درصد وام بانک ها جذب روستاها شده است

فقط 5 درصد وام بانک ها جذب روستاها شده است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از مجموع ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها طی سال جاری با توجه به همه اقدمات انجام شده فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان آن جذب روستاها شده است. عنایت الله رضایی گفت: براساس آخرین گزارش جمع آوری شده تا پایان مهر امسال

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از مجموع ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها طی سال جاری با توجه به همه اقدمات انجام شده فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان آن جذب روستاها شده است.
عنایت الله رضایی گفت: براساس آخرین گزارش جمع آوری شده تا پایان مهر امسال 77 هزار فرصت شغلی جدید در روستاهای کشور ایجاد شده است.

وی افزود : امسال در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پروژه ارتقای تولید و توسعه اشتغال در دشت ها و مناطق روستایی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید که در این راستا 1800 میلیارد تومان از منابع دستگاه های مختلف اعم از دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای ایجاد 159 هزار شغل در جامعه روستایی در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین از پرداخت 670 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 8 درصد در 31 استان کشور در سال جاری خبرداد و گفت: این تسهیلات از طریق بانک سینا پرداخت می شود که پنج درصد کارمزد این تسهیلات از سوی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و پنج درصد دیگر از سوی بنیاد مستضعفان پرداخت می شود.

وی افزود : علاوه بر این تسهیلات، مبلغ 500 میلیارد تومان نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی در اختیار دو بانک کشاورز و پست بانک قرار گرفته است تا به طرح های مختلف بخش کشاورزی ، صنعتی و خدماتی در روستاهای کشور پرداخت شود .

رضایی تنوع بخشی فعالیتهای اقتصادی در روستاها را یکی از رویکردهای مهم توسعه روستایی عنوان کرد و گفت: در همین راستا تلاش شده است تا طرح هایی برای تکمیل زنجیره تولید مورد حمایت قرار گیرد همچنین توسعه گردشگری روستایی از دیگر اولویت های این بخش است، ضمن اینکه فعالیت های پیشین و پسین تولید در بخش های تامین مواد اولیه و نهاده ای تولید و بازاریابی و فروش از دیگر بخش های مورد حمایت جدی دولت است.

وی با اشاره سه سهم 30 درصدی روستاها در اشتغال کشور افزود: هم اکنون 19 درصد بیکاران کشور در روستاها مستقر هستند براین اساس سهم جامعه روستایی هم باید سهمی معادل اشتغال روستا باشد در حالی که از مجموع 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها طی سال جاری با توجه به همه اقدمات انجام شده فقط 20 هزار میلیارد تومان آن جذب روستاها شده است و این نشان فاصله 100 هزار میلیاردی سهم جامعه روستایی از تسهیلات بانکی است .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خاطرنشان کرد : با تدابیر پیش بینی شده امروز جامعه هدف تسهیلات اعطایی در روستاهای کشور به دقت مشخص شده است و سرمایه گذاری های انجام شده در جامعه روستایی و عشایری به تفکیک اشتغال ایجاد شده کاملا قابل رصد است .

وی خطرنشان کرد : اشتغال محصول افزایش بهره وری و سرمایه گذاری است و لذا برای ایجاد اشتغال در روستا و جذب سرمایه گذاری باید به بهره وری هم توجه شود؛ توانمندسازی روستاییان، استفاده بهینه از منابع موجود و آموزش های مهارتی از راهکارهایی است که در جهت ارتقای بهره وری مورد توجه قرار گرفته است.

رضایی با بیان اینکه در صورت اقتصادی شدن تولید و سرمایه گذاری در روستاها سرمایه گذاران به سوی روستاها خواهند رفت افزود: هم اکنون سرانه سرمایه گذاری در روستاها پایین است اما با تدابیر پیش بینی شده در خصوص اعمال معافیتهای مختلف مالیاتی و تسهیلاتی و تکمیل زنجیره های تولید سرمایه گذاری در روستاها سودآور خواهد شد.

وی افزود: براساس تدابیر پیش بینی شده سرمایه گذاری های تولیدی در روستاها تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف هستند همچنین در پرداخت تسهیلات وثایق دریافت سهل گرفته شده است .

به گزارش تسنیم، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از مثبت شدن تراز مهاجرت به سود روستاها طی سالهای 85 تا 90 خبرداد و گفت : طی این سال ها میزان مهاجرت از شهر به روستا 755 هزار نفر بوده است، در مقابل 655 هزار نفر از شهرها به روستا مهاجرات کرده اند به عبارتی برایند مهاجرت 100 هزار نفر به نفع جامعه روستایی بوده است.

وی تاکید کرد: امروز بستر برای سرمایه گذاری در جامعه روستایی از نظر تسهیلات و اولویت های مشخص شده سرمایه گذاری و حمایتهای ملی و استانی در روستاها فراهم است و هر سرمایه گذاری در هر بخشی در روستا بخواهد کار کند مورد حمایت دولت است.

رضایی خاطرنشان کرد : با تدابیر پیش بینی شده مشکلات موجود در روند سرمایه گذاری و تولید در روستاها به صورت هفتگی و ماهانه بررسی و مشکلات احتمالی رسیدگی و برطرف می شود.

وی شکاف 40 درصدی میان درآمد روستایی و شهری را عامل اصلی مهاجرت روستائیان به شهرها عنوان کرد و افزود: برای حل این مشکل باید برای اقتصاد خرد روستاییان چاره اندیشی شود در همین راستا تلاش شده است تا در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی بحث مردمی کردن اقتصاد در روستاها مدنظر قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.