کد مطلب: ۲۳۱۶۷۵

فوتی سوانح سفرهای نوروزی خودروی شخصی ۴۷۱ نفر؛ اتوبوس ۱ نفر

فوتی سوانح سفرهای نوروزی خودروی شخصی ۴۷۱ نفر؛ اتوبوس ۱ نفر

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از فوت ۴۷۱ نفر در سر صحنه تصادفات رانندگی طی طرح ۲۳ روزه سفرهای نوروزی و تنها یک نفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) خبر داد.

جواد هدایتی در خصوص تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مقصر در تصادفات فوتی بیان داشت: اتوبوس‌های مسافربری در دو فقره و مینی‌بوس‌ها نیز تنها در یک فقره مقصر بودند و سهم آن‌ها به ترتیب ۰.۵ و ۰.۳ درصد محاسبه شده‌است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در ایام سفرهای نوروزی ۱۳۹۷ تعداد تلفات ناوگان عمومی اتوبوس به حداقل ممکن رسید افزود: بر اثر برخورد اتوبوس مسافربری با یک دستگاه کامیونت در کیلومتر ۹۱ آزادراه زنجان-قزوین در تاریخ ۱۰ فروردین‌ماه یک نفر از سرنشینان به دلیل نبستن کمربند ایمنی جان خود را از دست داد و این تنها تلفات ناشی از تصادفات ناوگان عمومی اتوبوس در طول طرح سفرهای نوروزی ۹۷ است.

وی با اشاره به آمار تلفات سر صحنه در سفرهای نوروزی ۹۷ که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهیه و گردآوری شده است اظهار داشت: تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سر صحنه طی سفرهای نوروزی امسال از ۴۱۷ نفر در نوروز ۹۶ با رشد ۱۲.۹ درصدی به ۴۷۱ نفر افزایش یافته است.

عوامل تاثیرگذار بر افزایش تعداد تلفات در نوروز ۹۷

وی افزود: باید توجه داشت که تعداد سفر در نوروز ۹۷ نسبت سال‌های قبل از طریق خودرو شخصی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش داشته است و عواملی همچون طولانی بودن طرح نوروزی (از ۲۴ اسفند ۹۶ لغایت ۱۷ فروردین ۹۷ )، شرایط آب و هوایی مطلوب، افزایش تعداد خودروهای شخصی، بیشتر بودن تعداد روزهای تعطیل برای سپری کردن اوقات و بهره‌مندی از انجام سفر نقش قابل‌توجهی داشته است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: در حالی که طرح نوروزی سال گذشته ۱۵ روز بود اما طرح نوروزی سال جاری ۲۳ روز به طول انجامید، همچنین در نوروز سال گذشته، چند روز بارانی در استان‌های جاذب سفر سپری شد که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش حجم ترددها حین گردشگری از جانب مردم داشته است، به‌طوری که شرایط آب و هوایی گرم و مطلوب نوروز امسال موجب تشویق مردم در جهت برنامه‌ریزی برای انجام سفرهای بیشتر شد. از طرفی طبق آمار پلیس راهنمایی و رانندگی ۱.۶ میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور (۱۹ میلیون خودرو) اضافه شده است.

خودروی سواری رکورددار مقصران تصادفات فوتی در نوروز ۹۷

هدایتی در ادامه با اشاره به تعداد خودروهای شخصی مقصر در تصادفات فوتی طی سفرهای نوروزی ۹۷ گفت: از مجموع ۳۶۷ فقره تصادفات فوتی، ۲۷۳ فقره مربوط به خودروهای سواری است که طبق نظر پلیس ۷۴.۴ درصد این‌گونه تصادفات را شامل می‌شود. موتورسیکلت‌ها با ۳۵ فقره (۱۵ فقره در سال ۹۶) و وانت‌بار با ۲۵ فقره در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۶ یادآور شد: طبق آمار رسمی پزشکی قانونی ۸۷۴ نفر در تصادفات رانندگی درون و برون‌شهری در آن برهه زمانی جان خود را از دست دادند که ۶۴۰ نفر مربوط به حوادث برون‌شهری و ۵۵ نفر حوادث روستایی و ۱۷۹ نفر در حوادث برون‌شهری است؛ که نسبت به نوروز ۹۵ از کاهش ۱۲.۱ درصدی برخوردار بود.

۲۷۰ میلیون نفر در سال ۹۵ در جاده ها تردد کردند

وی خاطرنشان کرد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی با توجه به حجم جابه جایی که انجام می‌دهد در واقع جزو ایمن‌ترین شقوق حمل‌ونقل به شمار می‌رود. به‌طور مثال از مجموع ۲۷۰ میلیون مسافر جابه جا شده در سال ۹۵ حدود ۱۰۰ نفر از متوفیان جزو سرنشینان اتوبوس‌ها بودند. اگرچه هیچ‌کسی منکر نیست که یک کشته در ترددهای جاده‌ای نیز زیاد است، اما در جابجایی بالغ‌بر ۴ برابر جمعیت کشور بروز حادثه طبیعی و پایین نگه‌داشتن آن کار بسیار سخت و دشواری است.

هدایتی با توجه به مشکلات متعدد بخش خصوصی حمل‌ونقل مسافر، تصریح کرد: با این حال دستیابی به حد اقل ممکن در تلفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس قابل‌توجه است و در سنوات گذشته نیز علی رقم تمام تلاش‌ها و زحمات بخش خصوصی، ‌رانندگان و کارکنان خدوم حمل‌ونقل مسافر و ایمنی جاده‌ها از ماموران پلیس‌راه گرفته تا سایر ناظران، از سوی فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تمهیدات اتخاذ شده پیش از سفرهای نوروزی برای کاهش تصادفات و تلفات ناوگان عمومی اتوبوس‌های مسافربری بیان داشت: پیش از آغاز طرح سفرهای نوروزی امسال، برگزاری جلساتی با اصناف، تکمیل سامانه سپهتن به‌عنوان ابزار نظارتی پلیس، راه‌اندازی ۲ هزار سامانه FMS در ناوگان اتوبوس‌های اسکانیا برای عیب‌یابی اشکالات فنی اتوبوس و ارسال برخط گزارش، برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان و کمک‌رانندگان دو ماه قبل از شروع سفرهای نوروزی در استان‌های بزرگ و جاذب مسافر، برگزاری جلسات کارشناسی با پلیس راهور با محور نظارت بر کار مدیران فنی در ایام نوروز و اجرای طرح ضربتی شبانه‌روزی در ۱۰ گلوگاه اصلی کشور اجرا شد و در طول ایام نوروز این کنترل‌ها و نظارت‌ها امتداد یافت.

منبع:وزارت راه و شهرسازی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.