کد مطلب: ۵۷۳۰۱۳

ادعایی که پزشکان رد کردند / آمار فوت پس از واکسن صحت دارد؟

ادعایی که پزشکان رد کردند / آمار فوت پس از واکسن صحت دارد؟

گزارشی از وزارت بهداشت منتشر شده است که ادعا می‌کند نرخ فوت در افراد کامل واکسینه شده (که دو هفته از دریافت دز دومشان می‌گذرد) در ایران، حدود ۷۰ برابر برخی کشورها بوده است. البته در ادامه متخصصان این ادعا را رد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک بدنه آماری در وزارت بهداشت در گزارشی به بررسی موارد بستری و مرگ مرتبط با کرونا در میان جمعیت واکسیناسیون شده کشورمان پرداخته است.

آنچه از این گزارش برداشت می‌شود آن است که برخی شاخص‌ها نسبت به آمار سایر کشورها به طور قابل توجهی بالاتر و تا حدی نگران‌کننده است. به طور مثال ن رخ فوت در افراد کامل واکسینه شده (که دو هفته از دریافت دوز دومشان می‌گذرد) در ایران حدود ۷۰ برابر برخی کشورها بوده است.

یک گمانه آن است که این عملکرد ضعیف ناشی از کارایی پایین واکسن‌های موجود در کشور و در واقع وابسته به برند واکسن‌ها بوده است ( بورسان ).

جزئیات گزارش وزارت بهداشت

علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در گزارشی تجمیعی و تحلیلی میزان بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در ایران را پس از تزریق واکسن به وزارت بهداشت ارائه کرد و گفت برخی شاخص‌ها نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی از کشورهای به مراتب بالاتر است.

طبق این گزارش از دو میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۵۶ نفر جمعیت واکسینه شده، ۱۶ هزار و ۷۸۴ نفر دو هفته پس از دریافت دُز دوم واکسن بستری شده‌اند و نسبت افراد بستری شده با تزریق دو دُز واکسن به کل افراد واکسینه شده ۰.۰۰۶۱ درصد بوده است. در واقع از هر صد نفر که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند ۰.۶ درصد بستری شده‌اند.

این گزارش تاکید می‌کند که شاخص افراد بستری شده نیز نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی کشورها به مراتب بالاتر به نظر می‌رسد.

احتمال ناچیز تشدید بیماری بعد از دریافت واکسن

در این گزارش همچنین اشاره شده است که از بین دریافت کننده نوبت دوم واکسن که بستری شده‌اند تعداد ۲۴۹۰ نفر فوت کرده‌اند که از بین آن‌ها نتیجه تست ۱۴۱۱ نفر مثبت، ۶۸۲ نفر منفی و ۳۹۷ نفر نامشخص بود.

طبق این گزارش ۲۰۷۲ نفر که تاریخ شروع بستری آن‌ها حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بوده، فوت شده‌اند.

این گزارش باز تاکید می‌کند که طبق مطالعات بین‌المللی ادعا می‌شود احتمال تشدید بیماری و مرگ افراد دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بسیار ناچیز است.

بر اساس این گزارش با در نظر گرفتن جمعیت دو میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۵۶ نفر که که تا آن زمان حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم آنها گذشته است، نرخ فوت افرادی که بیش از دو هفته از نوبت دوم واکسن آنها گذشته است ۷۵۳ نفر در هر یک میلیون نفر بوده است. شاخص اعلام شده در برخی کشورها کمتر از ۱۰ نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت است.

این گزارش تاکید می‌کند که امکان تحلیل بر اساس واکسن تزریق شده نیز وجود دارد.

خیز پنجم در میانه تزریق دز اول و دوم

این گزارش در بخش پایانی خود به مدت زمان سپری شده از تزریق نوبت‌های مختلف هر برند اشاره می‌کند که متفاوت بوده است.

به نظر می‌رسد اشاره این گزارش به واکسن آسترازنکا باشد که می‌تواند فاصله تزریق بین دو دُز آن تا سه ماه نیز باشد اما سایر واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شوند فاصله یک ماهه را معمولا رعایت می‌کنند.

طبق این گزارش «این شاخص‌ها در حال تغییر و تحول هستند. مثلا تقدم و تاخر ورود ویروس دلتا به کشورها و میزان کارایی هر نوع واکسن در برابر آن می‌تواند بر نتایج اثرگذار باشد.»

در نکات انتهایی این گزارش تاکید شده است: خیز پنجم با موج مبتلایان کرونای دلتا در مقطع زمانی اتفاق افتاد که از نوبت اول یا دوم بعضی برندها چند هفته می‌گذرد در حالی که بعضی برندهای دیگر همچنان در حال تزریق هستند. ( یورونیوز ).

متهم عملکرد ضعیف واکسن در ایران کیست؟

طبیعتا برای یافتن علت چنین اختلاف فاحشی بین آمارهای بستری و مرگ کرونایی در ایران و سایر کشورها، نیاز به پژوهش‌های بیشتر وجود دارد. با این حال می‌توان فرض کرد چند عامل احتمالا در این موضوع موثر بوده باشند:

- برند واکسن‌های موجود در ایران و کارایی آن‌ها

-تقدم و تاخیر ورود سویه دلتا ویروس کرونا به کشورها

-میزان آگاهی مردم از سطح لازم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از دریافت واکسن

یکی از دلایل در ارتباط با بحث برند واکسن، می‌تواند مربوط به واکسن چینی سینوفارم باشد که بر اساس آزمایش‌ها مصونیت کمتری در افراد مسن ایجاد می‌کنند؛ به طوریکه از هر ۴ نفر افراد ۶۵ سال به بالا که واکسن سینوفارم زدند یک نفر پادتن تولید نمی‌کند. از گزارش وزارت بهداشت نیز قابل برداشت است که بیشتر موارد بستری و فوت در سنین ۷۰ سال به بالا رخ داده است که می‌تواند تاییدی بر موضوع فوق باشد.

از سوی دیگر، واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا که از بیشترین کارایی‌ها بین واکسن‌های موجود در دنیا را دارند هم تا پیش از این به کشور وارد نشده‌اند؛ با این حال رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرد اجازه واردات فایزر و مدرنا از منابع مجاز صادر شده است. از این رو امید می‌رود با ورود این واکسن‌ها آمارهای فوق تعدیل شوند.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که چنین موارد ابتلا و فوتی در افراد واکسینه شده خلاف انتظار نبوده و به معنای مفید نبودن واکسن نیز نیست. واکسن کرونا همچنان تنها راه مقابله با ویروس کرونا است که در همه جهان به طور موثری در کاهش موارد ابتلا و مرگ اثرگذار بوده است ( بورسان ).

عدم پاسخگویی وزارت بهداشت

پس از انتشار این گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز تلاش کرد موضوع را از طریق مقامات این وزارتخانه و نمایندگان مجلس پیگیری کند اما به نتیجه مشخصی نرسید.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا (که چندی پیش عملا منحل شد) پاسخگو نبودند. حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز از وجود چنین گزارشی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در این میان، حریرچی مدعی شد که مقرر شده است فقط سعید نمکی، وزیر بهداشت و کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد گزارش منتشر شده پاسخگو باشند.

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ی ادم

    از کجا بدونیم متخصصانتون راست گفتن

  • ناشناس

    یعنی ایرانی که از اول یه قابلمه نتونسته بسازه به همین راحتی واکسن ساخته
    فکرنکنم
    ولا من هرجای جم بوده نشستم گفتن محاله بتونن

    • ناشناس

      بیشتر واکسن های مورد نیاز و بیش از 97 درصد داروها، در داخل کشور تولید میشن!

  • مهران

    مثل همیشه! متاسفانه آنقدر خبر و گزارشات ضد و نقیض می اید و آنقدر گروه های مختلف شایعات راست و دروغ پخش می کنند که در این میان حقیقت گم می شود!

  • ناشناس

    همون واکسن خارجی وارداتی هم که بیاد از کجا معلوم واقعا همونو به مردم بزنن و از کجا معلوم اصلا همون واکسن باشه. کلی خبر از خرید انواع واکسن ها تا حالا شنیدیم با هزینه های خدا دلاری اما همچنان کرونا پا برجاست

  • ناشناس

    یکی از نزدیکان و یکی از اشنایان ما بعد از تزریق دوز دوم واکسن برکت به فاصله چن ساعت از دنیا رفتند و هیچ کسی پاسخگو نیس اینجا چیزی که هیچ ارزشی نداره جون مردم ایرانه
    شما که دسته بیل و چوب بستی وارد میکنین چرا اصرار دارین واکسن تولید کنین

    • ناشناس

      کدوم واکسن بود

  • حقیقت

    سلام – لطف کنید زدن واکسن رو اختیاری کنید نه اجباری – لطف کنید از بین منتقدین و افراد ناراضی دعوت به عمل بیارید و ازشون توضیح بخواهید و یک طرفه متهم به دروغ نکنید – لطف کنید از خانواده های متوفی بپرسید علت فوت عزیزانشان چیست – من که چندین نفر رو برای تسلیت رفتم گفتن بعد دوز دوم چند روز بعد سکته کرده و از این روایات زیاد شده – لطف کنید توضیح بدید چرا به زور واکسنهای وارداتی رو به بدن مردم میزنید بدون اینکه ار عاقبتش خبر داشته باشید به قولی مردم ایران شدن موش ازمایشگاهی بیگانگان – لطف کنید حقیقت رو بگید – شتابزده عمل کردن شما رو از هدف اصلی دور میکنه – شما قهرمان نمیشید بااین شتابزدگی – فقط عزیزان و نان اوران رو از اغوش خانواده به بهانه کرونا جدا میکنید – مگر زور بالا سر شماست که گفته باید شتابزده مردم رو با واکسن بیچاره کنید – الان هم نمیرد چند ماه بعد میمیرد – کسی نمیپرسه و تحقیق نمیکنه این همان اثرات مخرب واکسن بر بدن بوده – باز تاکید میکنم از خدا بترسید و دروغ نگویید – مخالفان و موافقان رو جمع کنید از کارشناسان و در صدا و سیما مناظره بگذارید – از خانواده های داغدار هم امار بگیرید – ممنون –

    • ناشناس

      علی رغم خیلی اجباری های اینجا ، واکسن زدن فعلا اختیاریه . آمار مرگ واکسینه شده ها نسبت به کسانی که واکسن نزدند بسیار پایین تره (انگلستان 256 نفر از 51 هزار مرگ کرونایی در یک بازه زمانی مشخص ) . این موضوع را خودتان با چند جستجوی ساده به زبان انگلیسی یا حتی فارسی میتونید پیدا کنید . کم اثر بودن واکسن های چینی نسبت به نمونه های دیگه از طرف خود سازندگان آنها هم پذیرفته شده . فعلا از بین 200 کشور دنیا فقط چند کشور انگشت شمار واکسن موثر کوید 19 ساختن و بقیه کشورها پس از بررسی نهادهای بهداشتی کشور خودشان از واکسن استفاده کرده اند ، بنابراین اصطلاح موش آزمایشگاهی برای این موضوع چندان جالب نیست . در هر حال ، آمارهای منتشر شده از کشورها نشان دهنده درصد مرگ و میر بالا در بین واکسن نزده ها نسبت به افراد واکسینه است .
      اگر به غذا ، آب ، هوا و داروهایی که بصورت روزمره مصرف میکنیم توجه بیشتری داشته باشیم ، میبینیم که احتمال مرگ ناشی از اونها و وارد شدن سموم مختلف از طریق آنها خیلی بیشتر از احتمال مسموم شدن با چند سی سی واکسن کرونا ، اونم از هر مدله . واقعا در جامعه ای که خیلی ها شعار ایثار میدن ، چرا به اینجا میرسه حاضر به زدن واکسن برای جلوگیری از شیوع نیستن ، حتی اگر کارایی پایین باشه ! در حالیکه بالاترین مقامات کشور هم واکسن زدن ، حالا از هر نوعی ……..

  • ناشناس

    پدر من ۶۵ سالش بود بعد. دومین دوز واکسن سینوفارم فوت کرد دقیقا دو هفته بعد تزریق واکسن توی بیمارستان فوت کرد خدایا دردمو به کی بگم

  • ناشناس

    بالای منو همین واکسن کشت خدا خدا خدا خدا خدا بابام دوز دوم واکسن زد فوت کرد خدددددااااااااااا

  • ناشناس

    پدرم دوهفته بعد از دوز دوم واکسن استرازنکا مبتلا به کرونا شد و بعد از بستری شدن در بیمارستان فوت کرد خدا خدا خدا به داد من برس چطوری باور کنم ???

  • ‌mehrdad

    خانواده من ۶نفر هستند که به ترتیب سنشان۲۵٫۳۰٫۳۳٫۵۰/۵۵٫۶۷ که سه نفر یک دوز واسه نفر دو دوز واکسن سینوفارم زده اند پدر استان سیستان و بلوچستان زندگی می کنیم.ولی الان همه مبتلا به کرونا شده اند.این یعنی کارایی صفر درصدی سینو فارم.