کد مطلب: ۶۸۸۰۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تولید فولاد در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم/ تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد شدنی است؟

کاهش تولید فولاد در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم/ تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد شدنی است؟

بررسی عملکرد صنعت فولاد در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم از کاهش تولید حکایت دارد. در حالی که وزارت صمت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و محصولات آن را در افق ۱۴۰۴ در برنامه دارد، با توجه به این کارنامه بعید به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان فولاد به این مهم دست یابند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سال از روی کار آمدن رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد. تا پیش از این حامیان دولت از مردم و رسانه‌ها می‌خواستند به‌اندازه زمان کاشت تا برداشت بادمجان به دولت وقت دهند و آن‌گاه به بررسی کارنامه آن بپردارند. به نظر می‌رسد ۱۲ ماه زمان مناسبی برای بررسی عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در عرصه‌های مختلف باشد. حال بررسی وضعیت صنعت فولاد نشان از افت تولید و صادرات این محصول در یک سال اخیر دارد.

از دلایل عمده‌ای که برای کاهش تولید و صادرات فولاد در یک سال گذشته عنوان می‌شود، قطعی برق، گاز و تصاحب بازارهای ایران توسط روسیه و چین است. دولت نتوانست انرژی مورد نیاز کارخانه‌های فولاد را تامین کند. همچنین وزارت صمت موفق نشد بازارهای ایران را تقویت کند و در راستای افق ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد گام موثری بردارد.

عقب‌ماندن از برنامه تولید فولاد

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در رابطه با عملکرد دولت سیزدهم به تجارت‌نیوز گفت: دولت‌ها باید بر اساس برنامه‌ریزی پیش بروند. وقتی برای فولاد چشم‌انداز تعریف می‌کنیم. یعنی برای آن برنامه‌ریزی کردیم. اگر این برنامه قرار باشد که با آمدن و رفتن یک دولت تغییر کند، دیگر برنامه نیست.

او اشاره کرد: این چشم‌انداز دقیق است. اکنون در ایران سالانه حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود. اگر به چشم‌انداز ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن برسیم، درست عمل کرده‌ایم. وگرنه اقدامات سنجیده‌ای نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته هیچ بهبودی در صادرات فولاد ایجاد نشد. یعنی بازارهای ما تقویت نشدند. ما باید رقابت جانانه‌ای با روسیه و چین انجام می‌دادیم. روسیه تعدادی بازار را هدف گرفت و فولاد را دامپینگ کرد. ما هیچ برنامه‌ای در قبال آن نداشتیم. برخی از بازارهای فولاد را از دست دادیم. زیرا پایبند به برنامه نبودیم. متاسفانه هماهنگی لازم در بازارهای ما انجام نشد.

این فعال صنفی اضافه کرد: وقتی تاکید خود رئیس جمهوری این است که کالای مشابه تولید داخلی وارد نشود، چرا واردات داریم؟ منافع واردات به جیب چه کسانی می‌رود؟ آیا این کمک به اشتغال‌زایی یا تولید است؟ این می‌تواند به صنعت داخلی کشور لطمه بزند. ما باید در رابطه با موضوعات دامپینگی برنامه داشته باشیم.

در تصمیم‌گیری از ظرفیت اتحادیه‌ استفاده نشد

رستگار بیان کرد: اکنون افرادی در صنایع فعالیت دارند که در حوزه صادرات موفق عمل می‌کنند. این افراد نباید حذف شوند. نباید بازار را به هم بریزیم. با این حال تعامل دولت با بخش خصوصی دارای اشکال است. اتحادیه‌ها ظرفیت‌های بزرگی در حوزه اقتصادی دارند. اما در هیچ یک از تصمیم‌گیری‌ها از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. این موضوع انتقاد ما به دولت است.

بر اساس این گزارش، در پایان تیر ماه سال جاری، روسیه به دلیل تولیدات بیش از نیاز داخلی به دامپینگ محصولات فولادی خود دست زد. آن‌ها با این اقدام توانستند بازارهای قبلی خود و بسیاری از بازارهای جدید ازجمله بخشی از بازارهای ایران را تصاحب کنند.

روسیه حتی توانست قسمتی بازارهای داخلی ما را تصاحب کند. یعنی مصرف کنندگان فولاد کشور به خاطر قیمت ارزان‌ روسیه مشتاق بودند که از روسیه خرید کنند. انتظاری که تولیدکنندگان ایرانی داشتند این بود که دولت سیاست ضددامپینگ وضع کند و اجازه ندهد که روسیه به بازارهای داخلی ایران دست پیدا کند. اما دولت هیچ تغییری در تعرفه‌های واردات فولاد از روسیه وضع نکرد.

برای مطالعه بیشتر مطلب رکود صنایع فلزی پس از دامپینگ چین و روسیه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.