کد مطلب: ۵۷۴۵۰۱

فیلتر ND چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

فیلتر ND چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

فیلتر ND که نامش مخفف کلمه انگلیسی Neutral Density است، برای کاهش نور ورودی به لنز استفاده می‌شود. اشتباه نکنید! این فیلتر نسبت به فیلترهای پلاریزه و UV، کاربردی بسیار متفاوت دارد.

فیلترهای ND از آن دست تجهیزاتی است که هر عکاس یا تصویربرداری باید حداقل یکی در کیف خودش داشته باشد. در ادامه می‌خواهیم بیشتر توضیح دهیم که فیلتر ND چیست و انواع فیلتر ND را معرفی کنیم.

این فیلترها چه کاربردی دارند و آیا باید حتماً این ابزار را در میان تجهیزات عکاسی و کیف دوربین خود داشته باشیم؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این راهنما به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. حتی اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید، خواندن این راهنما برای شما نکات جالبی خواهد داشت.

فیلتر ND چه نوع فیلتری است؟

فیلتر ND که نامش مخفف کلمه انگلیسی Neutral Density است، برای کاهش نور ورودی به لنز استفاده می‌شود. اشتباه نکنید! این فیلتر نسبت به فیلترهای پلاریزه و UV، کاربردی بسیار متفاوت دارد.

فیلتر UV روی ورود اشعه فرابنفش به لنز دوربین اثر می‌گذارد. فیلتر پلاریزه، انعکاس‌های نوری که از سطوح مختلف وارد دوربین می‌شوند را کاهش داده و باعث تیره‌تر شدن رنگ‌ها می‌شود اما فیلتر ND کاربرد دیگری دارد.

فیلتر ان‌دی میزان نور ورودی به لنز را کاهش داده و باعث تیره‌تر شدن تصویر می‌شود. این فیلتر، روی تناژ رنگ تصاویر هیچ تأثیری ندارد و فقط کنتراست را تنظیم می‌کند.

فیلتر ان‌دی برای زمانی که می‌خواهید در شاترهای با سرعت پایین یا دیافراگم باز مانند f/1.4 یا f/1.2 عکاسی کنید، مناسب است، زیرا در این هنگام، نورهای زیادی در مدت زمان طولانی، وارد لنز دوربین شده و ممکن است، عکس بسیار پر نور یا اوراکسپوز شود؛ برای جلوگیری از این حالت، استفاده از فیلترهای ND توصیه می‌شود؛ در واقع با این فیلتر می‌توانید این محدودیت را رفع کرده و از شدت نور وارد شده به لنز کم کرده تا نور بهتری داشته باشید.

انواع فیلترهای ND

تنوع فیلترهای ND در بازار فراوان است اما در مجموع می‌توان ۳ نوع از پرکاربردترین آن‌ها را نام برد که هر کدام مشخصات مختلفی دارد.

فیلترهای ND متغیر یا تدریجی

فیلترهای ND تدریجی (Variable) کمک می‌کنند تا بسته به نور ورودی به دوربین قدرت آن را تغییر دهید. این نوع فیلتر از ۱ تا ۱۰ استاپ، میزان نور ورودی به لنز را کاهش می‌دهد و نحوه کار با آن‌، آسان است. تنها با چرخاندن المنت جلویی فیلتر، می‌توانید به تدریج میزان استاپ را تغییر دهید. از خوبی‌های این مدل فیلتر ND، همین است که تنها با یک فیلتر می‌توانید هم‌زمان کار چندین فیلتر را انجام دهید. در نتیجه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌کنید.

در صورتی که این فیلتر را روی لنز بسته‌اید، برای فوکوس و کادربندی نیازی به جدا کردن فیلتر ندارید و به راحتی می‌توانید، فوکوس و کادربندی خود را انجام داده، تنظیمات نور را درست کنید و عکس مورد نظر خود را بگیرید. این نوع فیلتر، سرعت عمل شما را هم در عکاسی بالا می‌برد.

فیلترهای ND تدریجی در سه دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

فیلتر ND هارد

در این نوع فیلتر، بخش تاریک از بخش روشن به راحتی قابل تفکیک است و مرزی مشخص بین این دو ناحیه دیده می‎شود. کاربرد فیلتر ND هارد زمانی است که خط افق یا مرز بین آسمان و زمین (قسمت روشن و تاریک عکس) مشخص باشد. معمولاً برای عکاسی از سطح آب و دریا در طول روز، این فیلتر بهترین گزینه است.

فیلتر ND نرم (Soft-edge filters)

در این فیلترها، بخش تیره به آرامی جای خود را به بخش روشن فیلتر می‌دهد و هیچ مرز مشخصی، در میان این دو قسمت قابل تشخیص نیست. فیلترهای ND نرم در قسمت میانی، به رنگ خاکستری تغییر کرده تا به روشنی برسد. استفاده از این فیلتر زمانی مناسب است که می‌خواهید از مناظر کوهستانی عکاسی کنید.

فیلتر چرخشی یا متغیر

این نوع فیلترهای تدریجی، بسیار شبیه به مدل هارد هستند اما از دو قسمت جداگانه تشکیل شده‌اند. این فیلتر دو قسمت دارد که روی هم قرار می‌گیرند و می‌توانید با چرخاندن قسمت جلویی آن، از تیرگی فیلتر بکاهید. با این فیلتر ND می‌توانید بهترین عکس‌ها را از غروب یا طلوع خورشید روی دریا بگیرید.

فیلتر ND

فیلترهای ND Grad (Graduated ND)

اگر به فیلترهای ND Grad نگاه کنید، هیچ گونه خطی در وسط فیلتر که بخش تیره را از بخش روشن جدا کند، نخواهید یافت. در حقیقت این نوع فیلتر ND، حرکت تدریجی تاریک رو به روشن داشته تا تنها نیمی از نور ورودی به لنز را بدون هیچ‌گونه مرزی کاهش دهد.

استفاده از این فیلتر برای زمانی است که بخواهید از لنداسکیپ‌ها یا مناظری که خط آسمان با دیگر اجزای عکس ادغام شده است، عکاسی کنید. این فیلترها مخصوصاً برای عکاسی از منظره کوهستان مناسب هستند و نور آسمان را یک استاپ تا چندین استاپ (بسته به فیلتر استفاده شده) کاهش می‌دهند. بدون اینکه هیچ مرزی در عکس ایجاد کنند.

فیلترهای ND مربعی

دو فیلتر قبلی را به شکل مربعی نیز می‌توانید خریداری کنید. فیلترهایی که تیرگی ثابت دارند یا فیلترهای Graduated ND به شکل مربعی، با یک هولدر وصل شده به لنز، فروخته می‌شوند. این هولدرها به شما اجازه می‌دهد تا هم‌زمان بتوانید چند فیلتر را روی لنز متصل کنید.

همچنین این هولدر را می‌توانید روی لنزهای مختلف با قطرهای گوناگون وصل کرده و از فیلترهای مربعی خود استفاده کنید. نصب و حذف فیلتر مربعی ND از جلوی لنز، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از فیلترهای دایره‌ای با نصب چرخشی است.

نکاتی که هنگام خرید فیلتر ND باید به آن توجه کنید

جنس یک فیلتر ان‌دی مرغوب از شیشه اپتیکی است. اگر به سراغ نوع رزینی این فیلتر بروید، قیمت ارزان‌تری دارد و کیفیت عکس و لنز خود را پایین آورده‌اید. در نتیجه همیشه توصیه بر این است که در هنگام خرید فیلتر ND دست و دل باز بوده و به سراغ بهترین برندها با بهترین کیفیت‌ها بروید.

فیلترهای ND با قطرهای مختلفی برای انواع لنزها تولید می‌شوند. هنگام خرید این فیلتر، قطر لنزی که می‌خواهید فیلتر را روی آن نصب کنید مد نظر داشته باشید تا با مشکل تفاوت سایز بین فیلتر و لنز روبرو نشوید.

موقعیت‌های کاربردی برای فیلتر ND

اگر در طول روز می‌خواهید عکسی از منظره یا لنداسکیپ بگیرید و تنظیمات دوربین را روی شاتر پایین، دیافراگم کاملاً بسته و ISO پایین گذاشته‌اید، باز هم با عکسی سوخته روبرو می‌شوید.

مخصوصاً اگر بخواهید از رودخانه‌ها یا ابرها عکاسی کنید و حرکت آن‌ها را ثبت کنید، در این صورت تنها فیلتری که به کمک شما می‌آید، فیلتر ND است. در حقیقت، فیلتر ان‌دی بیشتر از دیگر فیلترها برای عکاسی از طبیعت و منظره به کارتان می‌آید.

از فیلتر ND در استودیو نیز می‌توانید استفاده کنید. زمانی که با مشکل بالا روبرو شدید و فلاش‌ها نور زیادی دارند و نور خروجی آن‌ها، قابل تنظیم نیست، به راحتی یک فیلتر ND روی لنز دوربین خود ببندید.

هنگام استفاده از بیشتر فیلترهای ND (مخصوصاً نوعی که تیرگی ثابت دارند) با مشکل فوکوس و کادربندی روبرو می‌شوید. چرا که تصویر تاریک شده و نمی‌توانید منظره پیش رو را به خوبی ببینید. برای حل این مشکل، ابتدا باید تنظیمات اولیه فوکوس و کادر عکس خود را انجام داده و سپس، فیلتر ND را روی لنز وصل کنید.

فیلتر ND

عکاسان با استفاده از فیلترهایی که نام بردیم، برای عکاسی از آب با حرکت نرم و محو شده یا نشان دادن حرکت ابرها در نور روز، استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید به راحتی و با خرید این تجهیزات، چنین عکس‌هایی بگیرید. برای خرید انواع فیلترهای ND هم سایت نورنگار ، تنوع خوبی دارد. قیمت‌های مناسب و وجود تمام برندهای معروف در این سایت، امکان مقایسه و خرید را برای شما آسان کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.