کد مطلب: ۲۴۹۷۲۸

قارچ را فقط از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید

قارچ را فقط از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید

یک مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی از مردم خواست قارچ خوراکی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر و در قالب بسته‌بندی‌های لیبل‌دار خریداری کنند.

مدیر کل امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی ضمن تاکید بر سالم بودن قارچ‌های خوراکی واحدهای تولیدی مجوزدار کشور اعلام کرد: مسمومیت‌های انسانی که اخیرا با مصرف قارچ در بعضی از استان‌های کشور رخ داده، در نتیجه مصرف قارچ‌هایی است که به‌طور فصلی توسط برخی افراد بومی از منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی برداشت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامرضا تقوی افزود: تشخیص سمی یا غیر سمی بودن قارچ‌های «خود رو» در عرصه‌های منابع طبیعی کار مشکلی است و نیاز به آزمایشگاه دارد؛ از این رو توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان از خرید قارچ‌های فله‌ای بی‌نام و نشان و از دست فروشان خودداری کنند.

وی با بیان این که ۹۰۰ واحد تولید قارچ خوراکی دارای مجوز در کشور فعال و هزاران نفر در این عرصه مشغول کار هستند، اظهار داشت: وقتی در کشور چنین ظرفیتی برای تولید سالم این ماده خوراکی وجود دارد، مصرفکنندگان نباید ریسک خرید قارچ‌های برداشت شده از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی را بپذیرند، زیرا احتمال سمی بودن آن بالا است.

تقوی تصریح کرد: سالانه در کشور ۱۵۰ هزار تن تولید قارچ داریم و سرانه مصرف نیز یک کیلوگرم است و از این‌رو کمبودی در زمینه تولید این محصول وجود ندارد.

وی جمع‌آوری قارچ از عرصه‌های منابع طبیعی را اساسا نادرست دانست و گفت: برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز قارچ از عرصه‌های منابع طبیعی که معمولا برای امرار معاش انجام می‌شود، در طرح توسعه اشتغال روستایی، تسهیلاتی برای تولید قارچ خوراکی در چارچوب تولیدات گلخانه‌ای و قارچ در نظر گرفته شده و این افراد می‌توانند با رعایت شرایط و یا در قالب تشکل‌ها از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی، شناسایی و آموزش واحدهای تولیدی بدون مجوز را از دیگر اقدامات برای کاهش برداشت قارچ از عرصه‌های منابع طبیعی عنوان کرد.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.