کد مطلب: ۱۳۸۸۰۳

قالیبافان و شاغلان صنایع دستی واجد شرایط بیمه می‌شوند

قالیبافان و شاغلان صنایع دستی واجد شرایط بیمه می‌شوند

مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرد تا نسبت به بیمه کردن تمامی قالیبافان و شاغلان صنایع دستی واجد شرایط اقدام کند.

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، در ماده 2 این طرح دولت را مکلف کرد در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار (کددار) مصوب ۱۳۸۸/۵/۱۸ نسبت به ساماندهی و بیمه کردن کلیه واجدان شرایط اقدام کنند.

بر اساس تبصره ذیل این ماده،‌ در اجرای قانون فوق، عدم حضور در ساعت معین در محل کار نمی‌تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفا بر اساس مساحت مذکور در ماده 2 قانون فوق‌الذکر انجام می‌گیرد. این حکم از ابتدای تاریخ یاد شده لازم الاجراست. همچنین در تبصره دیگری مصوب شد دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از کلیه امتیازات و تعرفه‌های بخش صنعت در مورد حامل های انرژی، آب، برق و گاز برخوردار هستند.

بر اساس این گزارش در تبصره دیگر این ماده نیز که مصوب شد که حمایت‌های موضوع این قانون با هماهنگی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های ذیربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجرا می‌شود.

براساس مصوبه ماده 1 این طرح، صنایع دستی ایران مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت،‌ ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره‌گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می‌شود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی عمدتا با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می‌گیرد. رشته‌های صنایع دستی از قبیل نساجی سنتی، بافنده‌های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک،‌ صنایع دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی،‌ صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، رودوزی‌های سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه‌های وابسته به گروه‌های یاد شده هستند.

بر اساس تبصره ذیل این ماده نیز تشخیص مصادیق صنایع دستی و اشخاص فعال در صنایع دستی موضوع این ماده که فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند، جهت برخورداری از بیمه مذکور حسب مورد با سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.