کد مطلب: ۴۵۵۲۴۷

قانونی شدن واردات دستگاه استخراج، ماینینگ به صرفه است یا نه؟

قانونی شدن واردات دستگاه استخراج، ماینینگ به صرفه است یا نه؟

برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، دو روش وجود دارد. یکی استخراج و دیگری خرید آن. یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که در خصوص این ارز دیجیتال مطرح است، قانونی بودن یا نبودن استخراج آن است.

از زمان ظهور بیت‌کوین تا کنون، حرف و حدیث در مورد استخراج این ارز دیجیتال زیاد بوده ‌است. در ابتدا بسیاری از دولت‌ها این ارز دیجیتال را کلاهبرداری دانسته و استفاده از آن را در کشور به هر نوعی، غیرقانونی اعمال کردند. اما هیچ‌یک از این موانع موجب از دور خارج شدن بیت‌کوین نشد؛ بلکه هر روز به محبوبیت آن هم افزوده شد!

یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که در خصوص این ارز دیجیتال مطرح است، قانونی بودن یا نبودن استخراج آن است. همان‌طور که حتما می‌دانید، برای سرمایه‌گذاری در این رمزارز، دو روش وجود دارد. یکی استخراج و دیگری خرید بیت‌کوین . البته برخی افراد به اشتباه کسب بیت‌کوین رایگان را هم یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن این ارز دیجیتال در نظر می‌گیرند، که سرابی بیش نیست. بسیاری از سایت‌های خارجی، به کاربران وعده می‌دهند که در ازای انجام کارهای کوچک، به آنها بیت‌کوین رایگان می‌دهند. کارهایی مانند کلیک روی تبلیغ، مشاهده ویدئوهای کوتاه، بازی کردن و ….

این وعده نه تنها پوچ و غیر واقعی است، بلکه در صورتی که درست و حقیقی هم باشد، مقدار بیت‌کوین کسب شده آنقدر کم و ناچیز است که در دراز مدت ارزش زمانی که شما بابت به‌دست آوردن آن صرف کرده‌اید را ندارد؛ بنابراین به جای آنکه به دنبال میان‌بر و راحت‌ترین راه برای کسب بیت‌کوین بگردید،به دنبال راه‌های واقعی از طریق صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال، جهت خرید بیت‌کوین باشید.

2 10

اما بپردازیم به مسئله اصلی:

قانونی شدن واردات دستگاه استخراج در ایران

از زمانی که واردات دستگاه‌های ماینینگ توسط دولت ایران آزاد و البته قانونی اعلام شده ‌است، انگیزه بسیاری برای خرید این دستگاه‌ها در جهت استخراج و سپس فروش بیت‌کوین استخراج شده به صرافی‌ها افزایش پیدا کرده ‌است. همان‌طور که گفته شد، این ارز دیجیتال در ابتدا توسط ایران غیرقانونی اعلام شد و تصمیم بر آن شد که یک ارز دیجیتال بومی توسط نخبگان ایرانی طراحی و توسعه یابد.

تا کنون از این ارز بومی خبری منتشر نشده و مشخص نیست چه زمان وارد بازار اقتصاد ایران و جهان می‌شود. اما نکته بسیار مهم این است که اگر این ارز ارائه هم شود، آیا می‌توان از آن در مقیاس جهانی برای انجام معاملات مالی استفاده کرد؟ پاسخ این سوال، تا زمانی که این ارز عرضه نشود، مشخص نیست.

با وجود تمام محدودیت‌هایی که در خصوص استخراج بیت‌کوین وجود داشت، دستگاه‌های ماینر به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد ایران شد و توسط بسیاری از افراد خریداری و مورد استفاده قرار گرفت. البته برخی از افراد در کنار سودی که از استخراج بیت‌کوین به دست آورده بودند، ضرر هنگفتی هم پرداخت کردند. چرا که در برخی از موارد، مزرعه‌های بیت‌کوین که اغلب در کارخانه‌ها اجرا و پیاده‌سازی شده بود، توسط دولت شناسایی و تعطیل شد.

iran currency mining industrial affair

اما چندی پیش خبری مبنی بر قانونی شدن واردات دستگاه ماینر منتشر شد که مجددا انگیزه افراد را برای خرید دستگاه و استخراج بیشتر کرد. بر اساس مصوبه‌ای که اخیرا از سوی دولت منتشر شده‌است، واردات دستگاه ماینر، قانونی است؛ البته به شرطها و شروطها.

بر اساس این مصوبه، افراد می‌توانند نسبت به خرید و واردات دستگاه ماینر به صورت قانونی اقدام کنند، به شرط آنکه از دفتر صنایع الکترونیک و برق و مخابرات، مجوزهای لازم را اخذ نموده و بعد از دریافت دستگاه، آن را ثبت قانونی کنند. در ادامه دولت اعلام کرده ‌است که تا قبل از آن هم واردات هیچ‌یک از این دستگاه‌ها غیرقانونی نبوده و اگر مزرعه‌ای پلمپ شده و به کار خود پایان داده، دلیل دیگری داشته‌است؛ که این دلیل هم استفاده از برق با تعرفه معمولی برای استخراج بیت‌کوین است.

همان‌طور که حتما می‌دانید، هرچه که قدرت و توان دستگاه بیشتر باشد، شانس ماینر هم برای کسب بیت‌کوین بیشتر می‌شود. برای تامین این انرژی هم به مصرف برق زیادی نیاز است که با توجه به تعرفه پایین برق در ایران، مبلغ زیادی نمی‌شد. اما بر اساس این قانون جدید، در صورتی که یک دستگاه ماینر در حال فعالیت باشد، نرخ برق مصرفی آن متفاوت از مصرف روزمره حساب شده و رقم بالاتری خواهد بود.

Are you as Bullish as Iranian Bitcoin Miners

حال سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که:

با قانونی شدن واردات دستگاه استخراج، ماینینگ به صرفه است یا نه؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. بر اساس بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده، بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی در خصوص نحوه عملکرد دستگاه‌های ماینر، پول خود را هدر داده و در ازای آن چیز زیادی به دست نیاورده اند. نکته‌ای که بسیاری از خریداران از آن غافل هستند این است که عمر مفید بهترین دستگاه استخراج، حدود ۳ سال است.

از طرفی، چیزی از هاوینگ بیت‌کوین ۲۰۲۰ نگذشته و اخیرا پاداش استخراج بیت‌کوین به نصف، یعنی ۶٫۲۵ کاهش پیدا کرده‌ است و البته این رخداد بر قیمت بیت‌کوین هم تاثیرگذار بوده است. آمار جهانی نشان می‌دهد که بیش از نصفی از دستگاه‌های ماینر که عمدتا در چین فعالیت داشته‌اند، بعد از برگزاری این رویداد، خاموش شده‌اند. این یعنی تمایل افراد برای استخراج کم شده و به سوی خرید و فروش بیت‌کوین از طریق صرافی‌ها رو آورده‌اند؛ بنابراین اینکه استخراج در ایران با توجه به افزایش قیمت برق، هنوز هم به صرفه هست یا نه، به خودتان بستگی دارد. اما چیزی که آمار جهانی به ما نشان می‌دهد، بهتر است که هزینه‌ای که برای خرید یک دستگاه ماینر پرداخت می‌شود، برای خرید بیت‌کوین صرف شود!

Kryptomoney.com Bitcoin Miners Incline Towards Iran Due Its Cheap Electricity

خوشبختانه محدودیت‌هایی که علیه این ارز دیجیتال در ایران وجود داشت، مانع از ایجاد و شکل‌گیری صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال نشد. در حال حاضر، صرافی‌های زیادی در ایران در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال در حال فعالیت هستند که توصیه ما، استفاده از خدمات آنهاست. چرا که با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، شرایط کار با صرافی‌های خارجی بسیار سخت بوده و مشکلات زیادی دارد. احراز هویت، عدم امکان خرید بیت کوین با ریال، تغییر آی‌پی و … از جمله رایج‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی با آن روبرو هستند.

پس پیشنهاد می‌کنیم به جای آنکه خود را دیگر فرآیند خرید دستگاه ماینر و ثبت قانونی آن کنید، سرمایه خود را مستقیما صرف خرید و فروش بیت‌کوین کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.