کد مطلب: ۳۵۲۳۰۸

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز :

خودرو مثل پوشاک نیست که بتوان قاچاقی وارد کرد

خودرو مثل پوشاک نیست که بتوان قاچاقی وارد کرد

فریدون احمدی افزود: خودرو مانند لوازم خانگی و پوشاک نیست که بتوان از مبادی غیررسمی وارد کشور کرد و به راحتی در بازار فروخت، به همین جهت خودروی قاچاق موضوعیت ندارد، زیرا برای ترخیص خودرو از گمرک در وهله اول باید تشریفات گمرکی نیز انجام شود که یکی از تشریفات گمرکی تقلبی نبودن ثبت سفارش خودرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است که در 9 ماهه نخست امسال تعداد خودروهای مکشوفه قاچاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 8 برابر رشد پیدا کرده، به طوری که سال گذشته 489 خودرو و امسال 3722 خودروی قاچاق کشف شده است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا افزایش قاچاق خودرو با بحث ممنوعیت واردات آن ارتباطی دارد؟

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: خودروی قاچاق نمی‌تواند وارد بازار شود، به طوری که برای شماره‌گذاری نیاز است که خودرو از گمرک با انجام تشریفات گمرکی ترخیص شود. فرض کنید فردی تعدادی خودرو به کشور قاچاق کرده است، اما وقتی نتواند شماره‌گذاری کند خاصیتی برای او نخواهد داشت، زیرا خودرو باید شماره‌گذاری شود تا قابلیت فروش پیدا کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قاچاق به این معناست که کالا از مبادی رسمی یا مسیر گمرک وارد کشور نشده باشد، به همین جهت گمرک نمی‌تواند قاچاق خودرو را تایید کند. اطلاعی ندارم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا این تعداد خودرو را در کجا کشف کرده است و اینکه آیا این خودروها شماره‌گذاری شده‌اند یا خیر.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: ممکن است که این خودروهای قاچاق از مسیر گمرک و قانونی وارد کشور شده باشند و سیستم نیز اشتباه کرده و آنها را شماره‌گذاری کرده باشد که باز هم این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تخلف و جعل در ثبت سفارش خودرو به معنای قاچاق کالا نیست، زیرا قاچاق یعنی اینکه کالایی بدون رعایت تشریفات وارد بازار شده باشد. در حال حاضر چند هزار خودرو در گمرک دپو شده‌ و وارد بازار نشده‌اند و تا زمانی که موضوع ثبت سفارش این خودروها حل نشود این خودروها وارد بازار نخواهند شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: بدون شک برای خودروهایی که ثبت سفارش آنها تقلبی بوده پرونده تشکیل می‌شود و پرونده آنها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد و این خودروها به دلیل تقلبی بودن ثبت سفارش به هیچ عنوان وارد بازار نخواهند شد.

احمدی افزود: خودرو مانند لوازم خانگی و پوشاک نیست که بتوان از مبادی غیررسمی وارد کشور کرد و به راحتی در بازار فروخت، به همین جهت خودروی قاچاق موضوعیت ندارد، زیرا برای ترخیص خودرو از گمرک در وهله اول باید تشریفات گمرکی نیز انجام شود که یکی از تشریفات گمرکی تقلبی نبودن ثبت سفارش خودرو است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی که ثبت سفارش خودرو تقلبی باشد، خودرو نمی‌تواند از گمرک خارج شود، مگر اینکه این اشخاص سر گمرک را هم کلاه بگذارند و خودرو را وارد کشور کنند که این تخلف بزرگی است و باید به آن رسیدگی شود که در این خصوص خبری نشنیده‌ام.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه رجیستری خودرو در واقع شماره‌گذاری خودرو در بازار است، تاکید کرد: به منظور استفاده از خودرو در بازار نیز باید خودروها شماره‌گذاری شوند که برای شماره‌گذاری هم مستنداتی از جمله ثبت سفارش خودرو لازم است، به همین جهت اگر فردی با ثبت سفارش تقلبی خودرو نیز وارد کشور کرد نمی‌تواند خودرو را برای فروش شماره‌گذاری کند و واردات خودرو با ثبت سفارش غیرقانونی سود و درآمدی برای اشخاص نخواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: همچنین در برخی مواقع خودرو برای صادرات به کشور دیگر به کشور ما ترانزیت می‌شود، خودرو از گمرک تنها به منظور صادرات ترخیص خواهد شد، بنابراین امکان شکاره گذاری آنها در داخل کشور نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.