کد مطلب: ۳۰۵۹۲۶

قاچاق مرجان؛ معضل بزرگ محیط زیست خلیج فارس

قاچاق مرجان؛ معضل بزرگ محیط زیست خلیج فارس

رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان از پایش مرجان‌های دریایی در جزایر شیدور، لاوان، تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی، هنگام و هرمز با همکاری مشترک جایکا و دانشگاه هرمزگان در پاییز امسال خبر داد.

افشین عسگری اظهار داشت: هر ساله به دلیل گرم شدن آب و هوا در فصل تابستان شاهد سفید‌شدگی مرجان‌ها هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: بخشی از مرجان‌های سفید شده با شروع فصل پاییز و خنک شدن هوا دوباره احیا می شوند اما برخی از مرجان‌ها با سفید شدگی در تابستان نابود می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور مشخص شدن میزان سفیدشدگی مرجان‌ها با شروع فصل پاییز پایش‌ها از سرگرفته خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، بر اساس قرارداد منعقد شده، پایش مرجان‌های دریایی در جزایر شیدور و لاوان با همکاری موسسه جایکا و در جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی با همکاری دانشگاه هرمزگان انجام می‌شود.

رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان در ادامه از انجام پایش مرجان‌ها در جزایر هرمز و هنگام توسط اداره کل محیط زیست استان هرمزگان خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: علاوه بر گرمایش جهانی و گرم شدن شرایط آب و هوایی، گردشگری بدون ضابطه و صیادی از عوامل دیگر تاثیر‌گذار در مرگ مرجان‌ها محسوب می‌شوند.

عسگری همچنین قاچاق مرجان را یکی از مهمترین دلایل نابودی مرجان‌های خلیج فارس عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود امکانات برای انجام گشت‌های دریایی هم اکنون شاهد برداشت بی‌رویه مرجان‌ها و فروش قاچاق آن هستیم.

رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان اذعان داشت: طی پایش‌های انجام شده در سال‌های گذشته در جزایر لاوان و شیدور، مرجان‌های این دو جزیره در مقایسه با سایر مرجان‌های خلیج فارس دچار کمترین آسیب شده‌اند.

این مقام مسئول در استان هرمزگان یادآور شد: همچنین اکثر سفیدشدگی‌های مرجان‌های جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی نیز به دلیل حضور کمتر عوامل انسانی و توسعه‌ای ناشی از افزایش درجه حرارت آب بوده است.

به گفته رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان، بیشترین میزان قاچاق مرجان‌های خلیج فارس هم‌اکنون از طریق کندن مرجان‌های اطراف جزیره هنگام صورت می‌گیرد که همین امر به یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی خلیج فارس تبدیل شده است.

منبع: مانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.