کد مطلب: ۶۵۷۷۳۰

عقد قرارداد محرمانه نیم میلیارد یورویی در صنعت نفت

عقد قرارداد محرمانه نیم میلیارد یورویی در صنعت نفت

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران گفت: اخیراً شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی نیز وارد بحث سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شدند و این مسأله بخوبی نشان می‌‌دهد که در سازوکار جدید قرار است از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت نفت به دنبال توسعه از مسیرهای متنوع تأمین مالی است و درخصوص برنامه‌های این بخش مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران می‌‌گوید که هم منابع مالی داخلی و هم تأمین مالی از خارج مورد توجه است.

فریدون کرد زنگنه در گفت‌وگو با ایران بیان می‌‌کند که اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به جد دنبال می‌‌شود و هیچ محدودیتی برای این بخش وجود ندارد. او توضیح می‌‌دهد: «اخیراً شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی نیز وارد بحث سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شدند و این مسأله بخوبی نشان می‌‌دهد که در سازوکار جدید قرار است از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.»

ورود سرمایه خارجی به صنعت نفت

کرد زنگنه با اشاره به شرایط خاص کشور و محرمانه بودن برخی از قراردادها و تفاهمنامه‌های امضا شده با شرکت‌های خارجی عنوان می‌‌کند: «در این ۸ ماه قراردادها و تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که در نهایت به توسعه صنعت نفت کمک خواهد کرد.»

او ادامه می‌‌دهد: «برای مثال، یک قرارداد محرمانه ۵۰۰ میلیون یورویی در پایان سال ۱۴۰۰ با یک شرکت خارجی منعقد شد اما به خاطر تحریم رسانه‌ای نشد. این قرارداد برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی است که برای اولین بار اتفاق می‌‌افتد. در همین حال، اکتشاف لایه‌های نفتی را نیز دنبال می‌‌کنیم.»

تأمین ۲۰ میلیارد دلار از داخل کشور

در چند ماه اخیر با تغییر نگاه دولت به سرمایه‌گذاران داخلی، قرار شده است که بخشی از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز صنعت نفت از بانک‌ها و مؤسسات مالی و شرکت‌های بخش خصوصی تأمین شود.

در این باره، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران می‌‌گوید: «با توجه به ظرفیت سنجی‌های انجام شده، برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۲۰ میلیاد دلار از سیستم بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و بخش خصوصی تأمین اعتبار کنیم.»

او بیان می‌‌کند: «این سرمایه می‌‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز صنعت را تأمین کند و گامی مؤثر در جهت رسیدن به هدفگذاری ظرفیت تولید نفت به میزان ۵٫۷ میلیون بشکه در روز است.»

خبر خوش نفتی در هفته آتی

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران می‌‌گوید که تأمین اعتبار مهم‌ترین بخش میادین نفت خیز جنوب یعنی میدان آزادگان به جمع‌بندی رسیده و هفته آینده خبر خوش آن اعلام می‌‌شود.

او ادامه می‌‌دهد: «برنامه‌ریزی شده که دو بخش شمالی و جنوبی این میدان به شکل یکپارچه توسعه داده شود و به دنبال تشکیل کنسرسیوم به این منظور هستیم.» کرد زنگنه با اشاره به اینکه این کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های ایرانی است، می‌‌گوید: «در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) این همکاری شکل می‌‌گیرد و از محل تأمین اعتبار بخش داخلی بخصوص سیستم بانکی این روند آغاز می‌‌شود. شرکت‌هایی که اعلام امادگی کرده اند، نیز بخشی از این تأمین مالی خواهند بود.»

ایجاد یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت در دولت کنونی

کرد زنگنه در پایان با اشاره به اینکه برنامه ما افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز حتی در مدت باقی مانده از دولت سیزدهم است، به هدفگذاری افزایش یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت در کوتاه مدت اشاره می‌‌کند و می‌‌گوید: «افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک در اولویت قرار دارد. برای سایر میادین غیر مشترک نیز به یاری خداوند برنامه ریزی کرده ایم.

در این برنامه تولید میادین و توسعه چاه‌های موجود با هم دیده شده است. از سرمایه داخلی و خارجی هر دو بهره می‌‌بریم تا صنعت نفت از این حالت سکون در زمینه ظرفیت تولید خارج شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.