کد مطلب: ۵۱۵۵۸۶

قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه اعتبار قانونی دارد؟

قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه اعتبار قانونی دارد؟

قرارداد پیمانکاری تک نفره یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد که به عنوان قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی نیز شناخته شده است نوعی قرارداد کار بدون بیمه نیز محسوب می‌شود.

قرارداد پیمانکاری تک نفره یا قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی یکی از قراردادهایی است که این روزها بیشتر از همیشه از آن می‌شنویم. ممکن است شما خواننده گرامی این مطلب، قرارداد پیمانکاری تک نفره را به عنوان یک قرارداد کار بدون بیمه بشناسید. موضوعی که قصد داریم در این مطلب بررسی کنیم این است که آیا این قرارداد واقعا یک قرارداد کار (روی لینک بزنید) محسوب می‌شود و اگر پاسخ این سوال مثبت است آیا به چنین قراردادی بیمه تعلق نمی‌گیرد؟ در پایان نیز، یکی دیگر از انواع قرارداد بدون بیمه را بررسی خواهیم کرد.

قرارداد پیمانکاری تک نفره چیست؟

این قرارداد یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که بین کارفرما و یک شخص حقیقی (یعنی شخصی غیر از شرکت یا سایر اشخاص حقوقی) تنظیم می‌شود. مطابق با دادنامه شماره ۱۸۱۵ مورخ ۶/۱۱/۱۳۹۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، قرارداد پیمانکاری تک نفره یکی از انواع قرارداد بدون بیمه است. اما آیا می‌توانیم از این قرارداد در تمام روابط خود را با سایر افراد استفاده کنیم؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

آیا قرارداد پیمانکاری تک نفره واقعا بدون بیمه است؟

بله! این قرارداد یکی از انواع قرارداد بدون بیمه است. اما شما خواننده گرامی این مطلب باید توجه داشته باشید که طرف مقابل چنین قراردادی یک پیمانکار است نه کارگر! بر همین اساس، اگر روابط کارفرما و طرف مقابل، رنگ و بوی روابط کارگری و کارفرمایی داشته باشد، تنظیم این قرارداد هیچ کمکی به کارفرما نخواهد کرد و قرارداد همچنان به عنوان یک قرارداد کار با بیمه محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، ملاک اصلی در تنظیم هر قرارداد، روابط واقعی طرفین آن است. بر همین اساس، اگر روابط میان کارفرما و طرف مقابل به گونه‌ای است که هیچ اثری از روابط کارفرما و پیمانکاری احساس نمی‌شود، روابط طرفین قرارداد، روابط کارگری است و در نتیجه مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

برای مثال، هیچ پیمانکاری موظف نیست که در ساعات مشخصی از روز در مکان مشخصی که توسط کارفرما تعیین می‌شود حاضر شود. به عنوان مثال دیگر، هیچ کارگری مبلغی به عنوان مبلغ علی‌الحساب دریافت نمی‌کند و مبلغ حقوق او از اول ماه به صورت کامل مشخص است و در پایان ماه به طور کامل پرداخت می‌شود.

بنا بر آنچه گفته شد، در صورتی که روابط میان شما و نیروی کار، واقعا یک رابطه کارگری و کارفرمایی است، قرارداد پیمانکاری تک نفره مناسب شما نخواهد بود.

اما راه‌حل چیست؟ در ادامه با شما بازگو خواهیم کرد.

قرارداد مشارکت با کارگر جایگزینی برای قرارداد پیمانکاری تک نفره

امروزه کارفرمایان به منظور تشویق هرچه بیشتر کارگران و کارمندان خود یا به دلیل اینکه، شرایط بازار و تجارت، حتی پاسخ گوی آن‌ها جهت پرداخت حداقل حقوق اداره کار نیست، با نیروی خود قرارداد شراکت (روی لینک بزنید) تنظیم می‌کنند. با تنظیم این قرارداد، روابط میان طرفین از روابط کارگری و کارفرمایی به روابط مشارکتی تبدیل می‌شود و طبیعی است که در چنین رابطه‌ای، دیگر صحبتی از حقوق ثابت و حق بیمه نخواهد بود و پرداخت مبالغ به صورت درصدی و اصطلاحاً سهم‌الشرکه‌ای انجام می‌شود.

در خصوص تنظیم این نوع از قرارداد مانند قرارداد پیمانکاری تک نفره باید با مشاوران حقوقی متخصص این حوزه صحبت شود و از آن‌ها مشاوره دقیق و کامل دریافت کنید. تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، اخیراً مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) را به مجموعه خدمات خود اضافه کرده است. شما می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود و از مشاوره کافی در این مورد برخوردار شوید.

آیا قرارداد مشارکت یا قرارداد پیمانکاری تک نفره قابل فسخ است؟

باید در مورد هر قرارداد به صورت مجزا به این سوال پاسخ دهیم.

در خصوص قرارداد مشارکت باید بگوییم که این قرارداد یک نوع قرارداد جایز است. یعنی با اراده هریک از طرفین و در هر زمان ممکن، فسخ می‌شود و فسخ کننده قرارداد می‌تواند بدون نیاز به انجام هر اقدام دیگری از قرارداد خارج شود. البته در برخی از قراردادهای مشارکت، شرطی گذاشته می‌شود که بر اساس آن، امکان فسخ قرارداد از طرفین یا برخی از آن‌ها سلب می‌شود. نکته‌ای که در این مورد نیازمند توجه است بی اعتباری قرارداد شراکت با فوت هریک از طرفین آن است. به عبارت دیگر، به محض فوت هریک از طرفین قرارداد شراکت و حتی با وجود سلب حق فسخ از آن‌ها، قرارداد از اعتبار خارج می‌شود.

در مورد قرارداد پیمانکاری تک نفره شرایط مقداری متفاوت است. از آنجایی که این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شود، امکان فسخ آن برای طرفین وجود ندارد. مگر آنکه در متن قرارداد چنین حقی برای طرفین یا یکی از آن‌ها برای مدت مشخص تعیین شده باشد. زیرا تمام قراردادهایی که مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شوند اصطلاحاً قراردادهای لازم هستند. قراردادهای لازم یعنی قراردادهایی که در حالت اولیه، امکان فسخ آن‌ برای طرفین وجود ندارد.

Single contract contract

آیا حتما باید قرارداد مشارکت با کارگر را رسمی کرد؟

خیر! مانند بسیاری از قراردادهای دیگر، شرط صحت قرارداد مشارکت با کارگر مانند قرارداد پیمانکاری تک نفره رسمی کردن قرارداد نیست. به محض امضای قرارداد توسط طرفین و بدون نیاز به هیچ اقدام دیگری، قرارداد دارای اعتبار کافی خواهد بود. ماده ۱۹۱ قانون مدنی نیز این موضوع را تایید می‌کند و این ماده، دلیلی بر صحت قرارداد به محض امضای آن توسط طرفین است.

مرجع حل اختلاف قرارداد مشارکت با کارگر و قرارداد پیمانکاری تک نفره

بدون شک، بروز اختلاف میان طرفین قرارداد مشارکت و قرارداد پیمانکاری تک نفره ممکن است. در صورت ایجاد اختلاف میان طرفین قرارداد، ابتدا به متن قرارداد توجه می‌شود. در صورتی که در متن قرارداد در مورد مرجع حل اختلاف صحبت شده باشد باید به آن مرجع مراجعه کرد، در غیر این صورت مرجع صالح جهت حل اختلاف میان طرفین، دادگاه خواهد بود.

توصیه می‌کنیم در متن قرارداد خود، مرجع حل اختلاف را داوری قرار دهید. با این کار، سرعت حل اختلاف طرفین بسیار زیاد خواهد شد و حتی ممکن است در عرض شش ماه، کلیه اختلافات از طریق قانونی حل و فصل شود.

در خصوص قرارداد مشارکت با کارگر و قرارداد پیمانکاری تک نفره این حق برای شما وجود دارد که مرجع حل اختلاف قرارداد را داوری قرار دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نکات مهم و کاملی بود. با تشکر از شما.

  • ترانه

    نکات خیلی خوب و کاملی بود. از شما ممنونم

  • مینو

    با تشکر از تجارت نیوز. مطلب خیلی خوب و مفیدی بود. قراردادهای پیمانکاری تک نفره کاربرد زیادی دارن و البته قراردادهای بسیار حساسی هستند.

  • احمد علی خنساری

    مطلب بسیار کاملی بود. با تشکر از تیم بزرگ تجارت نیوز. لطفا در خصوص سایر قراردادها نیز مطالبی را در وب سایت قرار دهید.

  • معصومی

    ممنون از شما. به یک نفر احتیاج دارم که یک سری تحلیل‌ها و پیش بینی‌های بازار ارز و طلا و ارتباطش با کار ما رو تا 6 ماهه آینده انجام بده. فکر میکنم این قرارداد مناسب باشه که درگیر اداره کار و تامین اجتماعی نشیم.