کد مطلب: ۷۵۰۷۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چند درصد است؟

شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چند درصد است؟

لاتاری ملی خودرو بار دیگر رکورد شکست. طی فرآیند برگزاری قرعه کشی ایران خودرو، بیش از 11 میلیون نفر برای خرید تنها 20 هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کردند. اما در این طرح متقاضیان چند درصد شانس برنده‌شدن دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چهل‌وسومین مرحله قرعه کشی ایران خودرو بیش از 11 میلیون نفر تنها برای 20 هزار خودرو ثبت‌نام کردند. این بدان معناست که از هر 550 نفر تنها یک نفر شانس برنده‌شدن در این طرح را داشت. یعنی شانس 0.18 درصدی برنده‌شدن برای هر فرد!

همین اتفاق با وجود اختلاف فاحش قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه کافی است تا خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود و دیگر حکم طلا بگیرد. چنین اتفاقاتی در حالی رقم می‌خورد که مسئولان وزارت صمت بارها وعده‌ داده‌اند که افزایش عرضه خودرو به بازار موجب کاهش میزان تقاضاهای کاذب شود و دیگر افراد خودرو را به‌عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمی‌کنند.

اما همین روش عرضه خودرو کافی است تا افرادی هم که قصد خرید خودرو ندارند برای سرمایه‌گذاری خودرو را بهترین بازار ببینند. طوری که حدود 13 درصد جمعیت کشور در آخرین طرح فروش ایران خودرو شرکت کردند.

به‌رغم اینکه اکنون حدود 9 ماه از اولین عرضه خودرو در بورس کالا می‌گذرد و هر هفته چند هزار دستگاه خودرو در بازار سرمایه عرضه می‌شود، اما لاتاری‌های ملی همچنان پا برجا و سفره رانت برای دلالان پهن است.

در آخرین طرح قرعه‌کشی که توسط ایران خودرو اجرا شد، تعداد ثبت‌نامی‌ها بار دیگر رکورد زد و طبق آخرین آمار، بیش از 11 میلیون نفر در این طرح خودرو ثبت‌نام کردند. این در حالی است که تعداد خودروهای عرضه‌شده در این طرح، تنها 20 هزار دستگاه بود.

شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی کمتر از لاتاری

حال این پرسش مطرح می‌شود که شانس برنده شدن متقاضیان در طرح فروش ایران خودرو چقدر است؟

با توجه به ثبت نام 11 میلیون نفر در طرح اخیر ایران خودرو، با حسابی سرانگشتی می‌توان پی برد که شانس برنده شدن در لاتاری ملی، افراد تنها 0.18 درصد شانس برنده شدن دارند.

این در حالی است که شانس برنده شدن در بزرگ‌ترین قرعه‌کشی جهان، یعنی لاتاری آمریکا، شانس برنده شدن در برخی از کشورها به 0.32 درصد می‌رسد. به عبارتی دیگر، شانس برنده شدن در لاتاری گرین کارت آمریکا حدود دو برابر برنده شدن در قرعه کشی ایران خودروست!

اختلاف کارخانه و بازار بیشتر شد!

در میان هیاهوی عرضه خودرو در بورس کالا و حرکت قیمت خودرو هم‌سو با تورم و قیمت دلار در کشور، یکی از اصلی‌ترین دلایل پرطرفدار بودن این لاتاری دولتی، اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروهای عرضه‌شده در قرعه کشی ایران خودرو معرفی می‌شود.

رانت قیمت کارخانه و بازار برای چهار محصول ایران خودرو که از ۱۷ دی ماه در قرعه‌کشی جدید عرضه شدند، بین ۲۰۰ میلیون تا ۲۷۵ میلیون تومان بود. با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو طی سال‌های اخیر جولانگاه دلالان خودرو بوده است که به دنبال کسب سود از این رانت قیمتی هستند.

باید یادآور شد که همه افراد به‌دنبال خرید خودرو در قرعه‌کشی‌ها شرکت نمی‌کنند. در این میان، حتی افرادی که توانایی خرید خودرو ندارند و تنها شرایط ثبت‌نام را دارند، در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند که پس از برنده شدن، اقدام به فروش حواله‌ها کنند تا سودی نصیب آن‌ها شود.

برای مطالعه بیشتر، لاتاری دولتی باز می‌گردد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خوزستان

    خوشبحال تمام اونهايي به عشق برنده شدن ثبت نام ميكنند حداقل اگه يك درصد برنده هم شدن توان پرداخت حواله دارند من كه از سال٨٤گواهينامه گرفتم يكبار هم نشد پول ماشين جور كنم دعا كنيد برام فوق ليسانسم كار خدماتي ميكنم از جبر روزگار دعاي غريب مستجاب

  • ناشناس

    خدایا شکرات من برررررنده شدم😎

  • ناشناس

    واقعا الکی در نمیاد

  • M.j

    دولت خوب میدونه کی دلاله ک عادی ب عادیا یک خودرو بده طرح قرعه کشیو برداره دولت خودشم عاشق دلال جماعت من بشخصه بیش از ۳۰ بار شرکت کردم

  • پوریا رضائیان منفرد

    توراخدا این فروش فوقعلاد بردارید فقط پیش فروش کنید اینطوری همه مردم برند کنید همه برای مردم خوبه همه برای دولت ایران خودرو تا یک سال پول دست دولت یا ایران خوردم مردم اینطوری به ارزوشون میرسن

  • ناشناس

    سلام من بچه سوم برج نه ۱۴۰۰ به دنیا امده هنوز اسم درنیومده بایدچکار کنم ازمادیرتر زایمان کردن اسمشون درامده

    • ناشناس

      اخه چه ربطی به زایمان داره هر شخصی که فرزند دومش بیست چهارم ابان هزار چهارصدو یک بدنیا اومده شرایط ثبت نام داره حالا یکی زود برنده شده یکی دیر تر بستگی به شانس داره تو شرایط ننوشتن ک کسای ک این تاریخ زایمان کردن خودرو میدیم

    • ناشناس

      سلام من خیلی کم شانس هستم تاحالا24بارطرح مادارن ثبت نام کردم امابرنده نشدم

  • ناشناس

    همش دروغه من تا حالا برای خانمم ۶بار ثبت نام کردم ولی اسمش در نمیاد

    • ناشناس

      من که بعداز هفت بار ثبت نام پژوپارس سفارشی برنده شدم شانسیه

  • ناشناس

    همش دروغه من تا حالا برای خانمم ۶بار ثبت نام کردم ولی اسمش در نمیاد خدا از با عصبانی اش لعنت

  • ناشناس

    باعث و بانی

  • علیرضا

    بابا یه قرعه کشی کلی بذارید بالاخره بفهمیم کی اسممون در میاد مثلا بگید آقای فلانی دو سال دیگه خودرو بهش میدیم تا اون موقع شخص پول جمع میکنه ۳ ماه قبل اینکه خودرو بسازید پول را کامل می‌دهد اینطوری نه کارخانه نه خریدار ضرر می‌کند تکلیف هر دو هم مشخص می‌شود.