کد مطلب: ۳۴۲۹۳۱

قصه یک خودروی جویای نام چینی

قصه یک خودروی جویای نام چینی

ام وی‌ام X33 اولین بار سال 89 با دنده‌ دستی وارد بازار شد، آن زمان می‌توانستیم این خودرو را با قیمت 28 تومان بخریم که طرفدارهای زیادی به خود جذب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اولین شاسی‌بلند دنیا سال 1969 میلادی در جنرال موتورز ساخته شد. این خودروی سبزرنگ چهار سال پیش به قیمت بیش از 100 هزار یورو به یک کلکسیون‌دار فروخته شد.

رانندگی لذت‌بخش شاسی بلند از آن سال‌ها طرفداران زیادی برای این خودرو دست و پا کرده. تا چند سال قبل راندن این کشتی‌های بزرگ در خیابان بودجه زیادی هم می‌خواست.

همه کراس‌آوورها یا شاسی‌بلندهای بازار تا چند سال پیش محصولاتی از تویوتا، هیوندای یا نیسان بودند اما با ظهور خودروسازی چین این حصار قیمتی شکسته شد. به طوری که امروز در لیست ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای ایران، نام هیچ خودروسازی به جر چینی‌ها به چشم نمی‌آید.

ام وی‌ام X33 اولین بار سال 89 با دنده‌ دستی وارد بازار شد. آن زمان می‌توانستیم این خودرو را با قیمت 28 تومان بخریم. خرید ام‌وی‌ام X33 آن زمان طرفدارهای زیادی به خود جذب کرد. با این حال ضعف‌هایی که در هماهنگی بدنه و جنس کابین استفاده شده بود از تعداد این طرفداران یکی یکی کم کرد تا اینکه بازار این خودرو سرد شد.

کمپانی مادر برای جبران این افول در بازار، فیس‌لیفتی از این خودرو که به نام چری‌تیگو هم معروف بود تولید کرد. این مدل جدید x33 نیو نام‌گذاری شد. مهم‌ترین تغییری که این خودرو پشت سر گذراند اضافه شدن نسخه سی-وی-تی بود؛ با این کار مشتریان مدیران خودرو صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک می‌شدند.

اینگونه خریدارهایی که عشق گاز دادن بودند و علاقه‌ای به گرفتن کلاچ و تعویض دنده نداشتند با خرید ام‌وی‌ام x33 جدید محبوب تازه‌ای هم پیدا کردند. برای همین بود که سال 92 قیمت آن به 58 میلیون تومان در نمایندگی و 60 میلیون تومان در بازار رسید.

از روی پلتفروم تیگوی سابق، مدل s هم به بازار آمد. حالا دیگر سومین فیس‌لیف ایکس 33 در قدم سوم خود صاحب امکانات‌ رفاهی بیشتر، چراغ‌های باریک و کشیده‌تر و سپر زیباتری شده. در این تغییر و تحول چراغ‌های عقب طرح عمودی پیدا کرد و جلوپنجره و سپر هم به کلی عوض شد تا شخصیت جسورتری برای این نسخه آخر طراحی شود.

از این نمونه یک مدل اسپرت هم خرید و فروش می‌شود که به خاطر سپر، جلوپنجره ستون‌های رنگی چهره جوان‌پسندتری دارد. وجه تمایز خرید ام‌وی‌ام x33 اسپرت، سقف‌های رنگی بود که مورد استفاده قرار گرفت. اینگونه رنگ‌آمیزی دوگانه سقف و بدنه چهره اسپرتی به خودرو بخشید که در دیگر خودروهای کراس‌اوورهای مدرن قبلا اجرا و با استقبال روبرو شده بود.

همچنین تریم داخلی این مدل که از روی سری x22 برداشته شد فضای داخلی آن را اسپرت‌تر کرد. همچنین از نظر فنی هم یک شکاف هوا امکان بیشتری برای خنک کردن موتور به وجود آورد. این خودرو با قلبی چهار سیلندری خطی دو لیتری با صدایی خفیف روشن می‌شود و 100 کیلومتر سرعت بدون مانع را در 13 ثانیه طی می‌کند.

خرید با چشم‌های باز

با وجود این تعاریف ضعف‌هایی در خودرو وجود داشت که نمی‌شد روی آن چشم بست. برای مثال از رانندگی در شهر و در دست‌اندازها می‌توان فهمید که سیستم تعلیق این خودروی چینی خشک است.

همچنین اگرچه ابتدای روشن کردن خودرو صدای زیادی به گوش نمی‌رسد اما به مرور فریادهای موتور بیشتر می‌شود تا نشان دهد هنوز فاصله زیادی تا عایق‌بندی استاندارد خودروهای اروپایی برخوردار است. همچنین نقطه ضعف دیگر آن این بوده که نمونه چهار کیسه‌هوایی آن به ایران نیامده و در حالی تنها دو ایربگ دارد که خودروهای ارزان‌تر حداقل از چهار کیسه برخوردارند.

این خودرو سال 2011 در بررسی موسسه ایمنی استرالیا تنها دو ستاره ایمنی دریافت کرد که نشان می‌دهد احتمالا این ستاره‌ها در مدل ام وی‌ام s امروز احتمالا به سه ستاره رسیده. یعنی از نگاه این موسسه حتی 206 ایمنی بیشتری در مقایسه با تیگو دارد.

منبع : ویرلن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.