کد مطلب: ۶۴۷۴۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطع صادرات گاز روسیه به آلمان / آلمان ضرر می‌کند یا روسیه؟

قطع صادرات گاز روسیه به آلمان / آلمان ضرر می‌کند یا روسیه؟

اگر منابع گاز روسیه در آلمان به یکباره قطع شوند این کشور دچار رکود عمیقی می‌شود. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند آسیب‌پذیری خود را کاهش دهد و در نقطه‌ای روسیه را طرف آسیب‌پذیر این معادله کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور آلمان تا حد زیادی به واردات گاز از روسیه وابسته است. اگر صادرات گاز طبیعی روسیه به یکباره قطع شوند این کشور دچار رکود عمیقی خواهد شد. این هشدار متخصصان و پیش‌بینی کنندگان اصلی این کشور است.

در صورت وقوع چنین شوک اقتصادی آلمان طی دو سال آینده ۲۲۰ میلیارد یورو (۲۳۸ میلیارد دلار) از محصول اقتصادی خود را از دست می‌دهد. تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۲ تنها ۱٫۹ درصد و در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۲ درصد می‌رسد. اما اگر گاز مصرفی تامین شود تولید ناخالص داخلی این کشور امسال ۲٫۷ درصد رشد می‌کند.

افشاگری از خشونت در بوچا زمانی که حومه کیف، پایتخت اوکراین، تحت کنترل نیروهای روسی بود اتحادیه اروپا را به تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو و پیگیری صادرات وسیع انرژی روسیه برای اولین بار پس از حمله به اوکراین وادار کرد.

دور جدید تحریم‌ها

رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند که کلیه واردات زغال سنگ از روسیه را ممنوع کنند. یک منبع خبری اتحادیه اروپا به سی‌ان‌ان گفت که زغال سنگ تا ماه اوت ممنوع خواهد شد. دور جدید و ششم تحریم‌ها از پیش مورد بحث قرار گرفته است و برخی مقامات اتحادیه اروپا خواستار اقدام در مورد صادرات نفت و گاز روسیه شده‌اند.

اما بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ممنوعیت گاز روسیه در آینده نزدیک باعث ویرانی اقتصاد آلمان خواهد شد. آلمان که برای تامین حدود ۴۶ درصد از گاز طبیعی خود در سال ۲۰۲۰ به روسیه وابستگی دارد، برای گرمایش خانه‌ها، تولید برق و کمک به کارخانه‌هایش از این گاز استفاده می‌کند.

اتحادیه اروپا در حال حاضر تلاش می‌کند تا واردات گاز از روسیه را در سال جاری ۶۶ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۲۷ وابستگی خود به انرژی روسیه را به طور کامل از بین ببرد.

آلمان درتلاش است تا وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد اما به نقل از مقامات این کشور سوال اصلی اینجاست که در چه مرحله‌ای آسیبی که به پوتین و دولتش می‌رسد بیشتر از آسیبی است که به کشوری مانند آلمان خواهد رسید؟

هدف قرار دادن منابع گاز روسیه احتمالا تورم آلمان را که ماه پیش رکورد ۴۰ ساله خود را ثبت کرد نیز افزایش دهد. قیمت‌های مصرف کننده در حال حاضر هم افزایش ۷٫۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

قطع گاز روسیه بزرگترین اقتصاد اروپا را به رکود شدیدی می‌کشاند. در واقع نبود گاز طبیعی روسیه در آلمان به معنی تغییر شکل کل صنعت و اقتصاد این کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    جنگ اوکراین شروع یه جنگ سرد دیگه اس
    شاید تا چند سال آینده اروپا ضرر کنه اما بازنده نهایی روسیه اس
    مثل جنگ کره و دو پاره کشورشون
    امروز کره جنوبی یکی از مهمترین قدرت اقتصادی دنیاست ولی کره شمالی یکی از بدبخت ترین کشور های دنیا

  • ناشناس

    در کوتاه مدت ممکنه آلمان بهش فشار مادی وارد بشه ولی در دراز مدت این روسیه هستش که متضرر میشه العان اروپا به این نتیجه رسیده که به روس‌ها نمیشه اعتماد کرد

  • آریا

    . آلمان کشوری است که در برنامه ریزی کلا خود حتما به این موضوع توجه کرده است. ذکر همین نکته که آلمان 7نیروگاه اتمی دارد که درحال حاضر از هیچ کدام آنها استفاده نمی کنند.با همین 7نیروگاه اتمی بیشتر مشکلات قطع گاز روسیه را بر طرف میکند.

  • ناشناس

    مطمئن باشیدآلمان کشوریست صنعتی
    مشکل برون رفت ازوابستگی به گازروسیه روبلده
    این روسیه هستش که ضررمیکنه

  • ناشناسم

    اروپائیهای بدبخت بخاطراینکه اربابشون امریکا ازشون راضی باشه حتی اگه صنعت کشورش ومردمش زیربار گرانی وتورم بشکنه بازهم اینکار رو میکنند. الان روسیه طعم خوب قطعی گاز رو به اروپابایدبچشاندوکاری کنه گازیک چندروزی قطع بشه. اون موقع چی میشه اگه بشه.

  • علی

    به نظرم روسیه ورشکست خواهد شد و به اتحادیه اروپا خواهد پیوست ، چون تا کشوری دیکتاتوری هست روی خوشی به خود نخواهد دید.

  • ناشناس

    تورم ۷ درصدی؟ و ۴۰ درصدی ؟ تو آلمان ؟ بیا ایران ببین چطوری شرکت ها و خودروساز و لوازم خانگی ساز و سرمایه دار و بقیه ثروتمند و تورم نجومی و مردم فقیر و به بردگی گرفته شده اند . افزایش حقوق تورم زاست؟ این دروغ برای فقیر کردن مردمه وگرنه عین تورم باید افزایش می‌یافت . وضع آلمان در بدترین شرایط هم عالیه

  • حاج حسین

    اگر به درآمد و ضرر واقعی که ناشی از صادرات و یا تحریم انرژی برای دو کشور آمار کامل و واقعی ذکر میشد،بهتر میشد فهمید که چه کسی سود و چه کسی ضرر یا حتی ضرر بیشتر خواهد کرد !
    روسیه تقریبا چهار میلیون بشکه نفت و گاز به آلمان صادر می‌کنه که تقریبا یک سوم صادرات روسیه هست و درآمد ارزی اون هم مشخص،ولی ارزش اقتصادی ناشی از فرآوری انرژی وارداتی از روسیه در آلمان ،ده ها برابر هست !!
    جایگزینی صادرات انرژی تحریم شده روسیه راحت تر از جایگزینی انرژی برای آلمان هست !
    در صورت قطع صادرات انرژی به اروپا توسط روسیه،اروپا از یک رقیب جدی اقتصادی برای روسیه و چین،ارزش استراتژیکی خودش رو بخاطر کند شدن رشد اقتصادی و بالا رفتن قیمت های کالاهای صادراتی اروپا،از دست خواهد داد و کالاهای تولیدی بلوک شرق ارزان تر از کالاهای غرب در جهان خواهد شد !
    حال خودتون مقایسه کنید که با قطع انرژی روسبه،چه کسانی سود و چه کسانی ضرر بیشتری خواهند دید !
    حتی خود آمریکا هم از این تحریم،بعنوان قوی ترین جایگزین انرژی به اروپا سود سرشاری نصیبش خواهد شد !

  • ناشناس

    کلا این کشورهای اروپایی در قضیه برجام و تحریمهای یک جانبه ترامپ نشان دادند استقلال رای ندارند و مجبور به تبعیت از آمریکا هستند.جاسوسی آمریکااز مقامات ارشد سوئد، نروژ، فرانسه و آلمان از جمله فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه سابق آلمان بدون اعتراض جدی اروپاییها نیز موید این امر است.

  • ناشناس

    با توسعه سریع کشورهایی مانند چین و هند مسلما خریدار گاز برای دهه ها وجود دارد