کد مطلب: ۶۰۵۹۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال بودجه ۱۴۰۱ برای مشترکان آب/ آب گران می‌شود؟

سیگنال بودجه ۱۴۰۱ برای مشترکان آب/ آب گران می‌شود؟

دولت سیزدهم، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس برد. بنا بر جزئیات این لایحه، نرخ آب مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد گران شده است اما آیا این مقدمه‌ای بر گرانی آب است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مشترکان برق تنها در شش ماه تجربه قطعی برق، کمبود آب و افزایش قیمت برق داشتند. در برخی مناطق شهرستان‌ها هم کار به جایی رسید که دولت مجبور به آب‌رسانی با تانکر در این مناطق شد.

حالا لایحه بودجه ۱۴۰۱، تقدیم مجلس شده و طبق آن، قرار است مشترکان پرمصرف آب جریمه شوند. بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، آب‌بها، به ازای هر مترمکعب فروش بیش از استاندارهای از پیش تعیین‌شده، ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

ماجرا از آنجا شروع شد که صاحب سمتان در شرکت برق و توانیر گفتند ایران از برنامه توسعه عقب است و حالا با افزایش دما و استفاده از وسایل سرمایشی، دچار کمبود برق است.

چرا این اتفاق افتاد؟

احتمالا بودجه‌نویسان بسیار دیر و پس از انتشار اخباری درباره استخرهای شمال شهر تهران و هشدارهای شرکت آب و فاضلاب درباره مصرف برخی از شهروندان تهرانی، به فکر واقعی کردن قیمت آب افتاده‌اند. یکی از کالاهای که شامل یارانه پنهان و سوبسید بود، آب است. یارانه پنهان، میزان مابه‌التفاوتی است که دولت برای یک کالا در نظر بگیرد تا همه افشار جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران، یک بار پیش از این گفته بود که یک خانه اعیانی‌نشین، در شمال تهران، به اندازه و بیش از یک محله آب مصرف می‌کند و این میزان آب صرف آبیاری حیاط و پر کردن استخرهای این خانه‌های لاکچری می‌شود. این خانواده در نهایت هم دست بالا، تنها ۲۰۰ هزار تومان پول آب می‌دهند.

آب هم مانند برق گران می‌شود؟

تابستان امسال، قبض‌های نجومی که شرکت برق صادر می‌کرد، داد مردم را در آورد. مردم ادعا می‌کردند برق گران شده و شرکت برق ماه‌ها ادعای مشترکان را رد می‌کرد و می‌گفت قیمت برق افزایش نداشته و از قرار افزایش ۱۶ درصدی مشترکان پرمصرف حساب می‌شود. با این حال سرانجام و پس از اعتراضات مردم، ناچار شد رسما اعتراف کند که قبض برق برخی از مشترکان را با تعرفه انرژی‌ها تجدیدپذیر حساب کرده است.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا تابستان ۱۴۰۱ هم اتفافی مشابه برای قبض آب مشترکان رخ می‌دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این دولت بودجه رو از جیب مردم درست کرده تشکر از رییسی که مملکت رو داغون کرده و اقتصاد رو ورشکسته تا کی میخواین افراطی باشین جای شما تو میز ریاست نیست چون از مملکت داری چیزی متوجه نمایشی