کد مطلب: ۵۶۴۹۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از خودروی جدید سایپا / شاسی‌بلند «آریا» هم‌قیمت ۲۰۶ است؟

رونمایی از خودروی جدید سایپا / شاسی‌بلند «آریا» هم‌قیمت ۲۰۶ است؟

سایپا قرار است در نیمه دوم سال جاری، محصول جدیدی را روانه بازار کند. خودرویی با نام «آریا» که گفته می‌شود کراس اوور شده محصول دیگر سایپا با نام شاهین است. خودرویی که در دسته خودروهای شاسی‌بلند و هاچ‌بک قرار می‌گیرد. اما مشخصات خودروی آریا چیست و قیمت آن چقدر است؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروی آریای سایپا، مرداد سال گذشته رونمایی شد و قرار بود ظرف شش ماه وارد بازار شود. یعنی نهابتا ماه‌های اول سال جاری. اما حالا سایپا خبر داده که احتمالا خودروی آریا را نیمه دوم سال وارد بازار می‌کند.

مشخصات فنی آریا

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که خودروی آریا از نظر فنی کاملا شبیه خودروی شاهین است. در عمل هم نام این خودرو شاهین کراس است اما آریا نامی است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای این خودرو انتخاب کرده است.

بر این اساس باید گفت دو خودروی آریا و شاهین از نظر فنی شبیه همدیگر هستند. آریا یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب می‌شود با یک موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت ۱۰۸ اسب بخار.

البته این همان نقدی است که به خودروی شاهین هم وارد است. یعنی در حالی که انتظار می‌رفت شاهین دارای موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس با قدرت ۱۱۴ اسب بخار باشد اما نهایتا سایپا مجبور شد از موتور تیبا برای این خودرو استفاده کند.

امکانات خودروی آریا

مطابق با اطلاعات اولیه، SP100 یا سایپا آریا در تیپ فول دارای امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرم، فرمان کمکی برقی، سانروف، مالتی مدیا و نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سامانه نمایش تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، دو کیسه هوا، ترمز ABS ، EBD و BAS، ساختار BCM، استارت دکمه‌ای، آینه برقی، سامانه ورود بدون کلید است.

قیمت شاسی‌بلند جدید سایپا

اما قیمت خودروی آریا چقدر است؟ با توجه به اینکه این خودرو هنوز وارد بازار نشده نمی‌توان قیمت خودروی آریا را پیش‌بینی کرد. اما سال گذشته و همزمان با رونمایی از این خودرو، گمانه‌های قیمتی مطرح شد.

برخی از رسانه‌ها آن زمان می‌گفتند با توجه به قیمت کوییک جدید و سایپا شاهین، احتمالا قیمت خودروی آریا باید بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باشد. بر این اساس اگر قرار باشد قیمت خودروی آریا ۲۵۰ میلیون باشد، باید گفت که این خودرو هم‌قیمت برخی از مدل‌های پژو ۲۰۶ است.

اما قیمت ۲۵۰ و حتی ۳۵۰ میلیون تومانی برای این خودرو کمی بعید است. چون قیمت شاهین سایپا در کارخانه ۲۹۱ میلیون تومان است و در بازار آراد حدود ۳۵۰ میلیون تومان. نکته جالب‌تر اینکه در فاصله زمانی ورود شاهین به بازار، قیمت این خودرو دو بار افزایش یافت.

حالا اگر قرار باشد خودروی آریا کمی گرانتر از شاهین باشد، یا اینکه قرار باشد این خودرو هم قبل از تولید و عرضه در بازار، یکی دو بار افزایش قیمت را تجربه کند، احتمالا باید منتظر قیمت بالاتری باشیم. به خصوص که آریا برای سایپا یک خودروی شاسی‌بلند حساب می‌شود!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود

    پراید شاسی بلند هم به بازار آمد

    • قاسم از قزوین

      به‌نظر من همین تیبا ۲ از نظر اتاق وموتور از ۲۰۶ که چهل سال به بازار آمده هم ایمن‌تر وهم بهتراست من شاهین میخرم

  • ناشناس

    چه فایده وقتی موتورش پرایده همون پرایدو بخریم بهتره یه ذره ظاهر موتورو تغییر میدن یه ذره هم سرو ته بدنه رو کج و کوله میکنن میشه یه خودرو جدید کسی که اینارو میخره خودشو گول میزنه پراید بخر با قیمت کمتر با همون موتور آریا

    • ناشناس

      سلام
      برای همینه که دیگه پراید تولید نمیشه

    • ناشناس

      چرا چرت و پرت میگی پراید اتوماتیکه نمیتونی بخری چرت نگو?????

  • محمد از تهران

    سلام چرا دروغ میگید من خودم ده روزه دنبال شاهین هستم ولی زیر ۴۵۰ میلیون تومان نتوانستم بخرم به‌نظر شاهین خیلی بهتر وقشنگتر وایمن ترین خودرو ایران ایران است وال دناوتارا همان سمند پیرمردی خودمان است من شاهین میخرم

    • ناشناس

      واقعا 450 پول دادی؟

    • ناشناس

      تو مختاری بری ۴۵۰ تومن بدی شاهین با موتور تیبا بخری کسی جلوتو نگرفته نوشه جونت?

  • مجید ازفردیس

    سلام چرا این حرفها را می‌زنید به نظرمن تا نخرید نظر ندید یکی از فامیل های ما شاهین خریده به من گفت من دنا داشتم ولی شاهین خیلی بهتر واز نظر موتوری ومصرف وایمنی وقشنگی واتاق خیلی بهتر وسر تر از دنا است

    • سجاد

      کاش قبل از اینکه بیام در مورد هر چیزی نظر بدیم یکم تحقیق و فکر کنیم. تارا روی پلتفرم پژو ٣٠١ ساخته شده و هیچ ارتباطی به سمند که خودش مال ۴٠۵ بوده نداره. و هم اتاق هم موتورش هنوزم تو بازار دنیا در حال تولیده. علاوه بر موتور و پلتفرم از نظر ایمنی، امکانات رفاهی ‌( نسخه اتوماتش)، عایق بندی و کیفیت ساخت هم خیلی از شاهین سرتره. از نظر ظاهرم به نظر من نمی شه نظر داد چون یه چیز کاملا سلیقه‌ایه

    • momeni

      نظر شما درمورد تارا و پلتفرم 301 صحیح است . اما سمند طراحی انگلستان هست و ربطی به 405 نداره- فقط نیرو محرک مشترک دارند.

    • ش آ

      با سلام‌ و عرض احترام شما آخه برایم جالبه از چی شاهین خوشت آمد جلو ماشین که افتضاحه داخل اتاق هم از لوازم پلاستیکی دست دوم و خشک جالبتر موتور شاهین موتور تیبا است تو را خدا حداقل داخل اینترنت مقایسه دوخودرو را بزن بعد اظهار نظر کن

  • ناشناس

    اریا…… جلو شبیه شاهین عقب شبیه به کوییک … موتور (M18) ……. اریا

  • حمیدرضامغان

    بنده تیبا2 دارم و206 ام فروختم واینو خریدم.تیبا خیلی بهتراز206 هس.درضمن پدرم دنا داره ومن ازش راضی نبودم یه شاهین خریدم خیلی بهتراز دنا هس به نظرم.
    نظر شخصی

    • ناشناس

      خدایش من ۲۰۶تیپ۵دارم اخه کجا تیبا بهتر۲۰۶هست

    • ناشناس

      با سلام و عرض احترام به نظر شخصی شما ولی بنظر من شما یکم دچار احساسات شدید از نظر قیافه ماشین دنا خیلی خیلی سرتر است شاهین اصلا قیافه ندارد از نظر مشخصات موتور برایم عجیب است شما به این واضحی مشکل این خودرو رانمی بینی موتور تیبا با توربو به زور ۱۰۸ اسب بخار انهم با گشتاور نیرو تیبا چطور آن را با دنا مقایسه می کنی شاهین حتی در حد دنا معمولی نیست چه برسد به دنا توربو پلاس اگر باز شک داری می توانی داخل اینترنت مقایسه دو خودرو را بزنی خیلی چیزها دستت می آید

    • ناشناس

      من در حال حاضر شاهین دارم و خیلی رازی ام برادرم دنا پلاس داره و خیلی ناراضی هست از این خودرو
      شما ک اطلاعات نداری و پول خرید این خودرو با این همه آپشن رو نداری لطفا نظر نده

  • امیرمهدی

    میخواستم به آن دوست وهمه ی دوستان یک چیزی بگم اگه تو پول ۴۵۰ میلیون تومان دادی به خودرو شاهین میرفتی از ای نشاستی بلند ایتالیایی می گرفتی یا اگه آریا وآریو که۳۵۰ وآریو ۳۸۰ خب میرفتیم شاستی بلندتیپ آخرeropm34Xماشین کره ای می‌گرفتیم آنقدر که ما آشغال سوار شدیم عادت کردیم بیا بخر ببینم کی حرف عمل همین ماشین آریا که با۱۴۵ اسب بخار در مقایسه با ماشین های مدل پایین اروپا یی میشود۱۷۸ اسب بخار ببین چقدر تفاوت با اینکه مدل بالا ترین ماشین ایرانی اما ماشین ایران خودرو ۱۲۵ ، ۱۷۰ اسب بخارواما ماشین سیبیلین ساخت شرکت رنو فرانسه با قدرت ۲۸۲ اسب بخاراونم ماشین فوق پیشرفته هست دوتای اسب بخار آریا خورده پس ما دیگه ماشین های ایرانی سوارنمیشویم اول تحقیق کن بعد بخر تاپولت تو جوب آب نره وحید نشه

    • ناشناس

      میرود

  • ناشناس

    یکی با پیکان حال می‌کنه یکی با پراید یکی با تیبا یکی با نیسان آبی یکی با پیکان بار یکی با مزدا وانت خلاصه هرکسی یه نظری داره نظر هر کسی محترم هستش

  • ناشناس

    سلام
    من رانندگی را با پیکان پدرم شروع کردم، بعدا برای کارم(پیمانکاری ساختمان) پیکان وانت خریدم، اولین خودوری شخصی ام یک پراید بود بعدش ریو بعدش یک کیا سورنتو نمره منطقه و از سال ۹۴ تا حالا دنا دارم و نزدیک به ۱۸۰ هزار کیلومتر هم باهاش رفتم، ماشین دومی هم برای داخل شهر دارم یک تیبا ۲.
    به نظرم بی آزار تر و کم هزینه تر از پراید نداریم به خصوص برای داخل شهر و مسافت های کوتاه. ریو خیلی سوسوله، سورنتو پر هزینه و پر مصرف، اما چون بحث سر دنا و مقایسه آن با شاهین بود، جسارت کردم و وارد بحث شدم.
    به نظرم دنا خودروی زیبا و با امکانات قابل قبولی است، موتور EF7 هم با توجه به محدودیت های جاده های ایران و آب و هوای ایران مناسب است، اما چیزی که در دنا آزار دهنده است کیفیت دستگیره در ها چه داخلی و چه خارجی آن است که به راحتی می شکند. من حداقل دستگیره های داخلی درهای جلو را ۴ یا ۵ بار و دستگیره های پشت را I یا ۲ بار عوض کرده ام. رگلاژ و سر و صدای درها هم از مشکلات دیگر دنا است. وگرنه طراحی و جا داری دنا و فرمان پذیری و تسلط در جاده و اندازه مناسب در شهر دارد.جالب اینجاست که کیا سورنتو از نظر طول و عرض دقیقا مشابه دنا است، من بعد از سواری بر سورنتو وقتی سوار دنا شدم فقط از نظر ارتفاع اومدم پائین. در ضمن سورنتو من آپشنال نبود، اسباب بازی های دنا بیشتر هم بود.
    از قیافه تارا به خصوص نمای پشت اصلا خوشم نمیاد اما به نظرم شاهین ظاهر زیبایی دارد. سوار شاهین نشدم تا در مورد سواری اش اظهار نظر کنم.
    در مورد تیبا ۲ ماشین بدی نیست اما برای داخل شهری و ماشین دوم کم هزینه من پراید را ترجیح می دهم، نسبت به ۲۰۶ از نظر فنی و ظاهر بیرونی اش نظر خاصی ندارم، اما از نظر فضای داخلی بسیار خفه است حداقل من تویش جا نمی شوم، تیبا ۲ از این نظر بسیار بهتر است، حتی ام وی ام ۱۱۰ هم فضای داخل باز تری نسبت به ۲۰۶ دارد.

  • ناشناس

    سایپا حداقل هشتا ماشین مختلف با یه شاسی و بدنه و موتور معرفی کرده به مقدار چراغ ها و جلو بندی ماشین تغییر میده