خبر مهم:

کد مطلب: ۴۴۹۴۶۶

یک کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت خودرو مقطعی ارزان می‌شود / پیش‌بینی بلندمدت قیمت خودرو

قیمت خودرو مقطعی ارزان می‌شود / پیش‌بینی بلندمدت قیمت خودرو

یک کارشناس خودرو می‌گوید: قیمت خودرو مقطعی تا یک هفته آینده ارزان می‌شود اما قیمت خودرو در بلندمدت احتمالا نوسان‌هایی خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: «نرخ مصوب خودروهای سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد و ایران خودرو ۱۰ درصد افزایش دارد.» بر این اساس مصوب شد قیمت جدید پراید حدود ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.» حال آیا با تعیین و تکلیف قیمت خودروهای کارخانه‌ای قیمت خودرو در بازار فروکش خواهد کرد؟

در همین حال یک کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با اعمال قیمت‌گذاری دستوری خودرو، قیمت خودروها در بازار ارزان خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: دیروز رئیس شورای رقابت اعلام کرد که قیمت پراید ۱۱۱ به مبلغ ۴۲ میلیون و۱۰۰ هزار تومان است و تعیین چنین ارقامی باعث می‌شود، مردم متوقع شوند. قبل از تصویب نهایی قیمت خودروهای کارخانه‌ای خودروسازان سال گذشته اعلام کردند قیمت مواد اولیه و قطعات پراید بدون احتساب سود آن ۴۲ میلیون و ۵۰۰ تمام است. با این منوال چنانچه قرار باشد پراید با چنین قیمت‌های اعلام شده به دست مصرف‌کننده برسد، خودروسازان مجدد ضرر خواهند کرد. باید اشاره کرد که بانک مرکزی تورم رسمی کشور را بالای ۲۵ درصد اعلام کرده در حالی که مردم در زندگی روزمره میزان تورم را بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد احساس می‌کنند.

قیمت خودرو دو درصد کمتر از نرخ تورم

امیرحسین کاکایی در ادامه افزود: سال گذشته تورم مواد اولیه تا ۱۰۰ درصد پیش رفت. چنانچه ما معیار تورم را براساس نرخ اعلامی بانک مرکزی در نظر بگیریم، تصمیم‌سازان قیمت خودروها را دو درصد کمتر از نرخ تورم اعلام کردند. در حالی که در دو سال گذشته خودروسازان به دلیل قیمت گذاری‌های دستوری ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت دیدند. در این شرایط یا باید به رقم و خسارت ۴۰ هزار میلیارد تومانی شک کرد یا باید گفت که مسئولان با اعداد و ارقام آشنا نیستند.

او اظهار کرد: هر فرد عاقلی که وضعیت بازار را دنبال کند، متوجه می‌شود که روند بازار خودرو در آینده چه خواهد شد؟ رضا شیوا، رئیس شورای رقابت دیروز مجدد به مردمی که از خودروسازان خرید می‌کنند، تضمین داد افراد حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از محصولات خریداری شده شرکت‌های خودروسازی سود می‌کنند. بنابراین بازار خودرو مجدد هیجان‌زده خواهد شد و زیان خودروسازان بیشتر از دو سال گذشته می‌شود. برآورد ما این است که امسال خودروسازان مجدد ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر بدهکار می‌شوند.

کاکایی در ادامه گفت: با توجه به شرایط موجود بازار خودرو در آینده پررونق خواهد شد. یعنی کسانی که سهمی از خودروساز برای خرید خودرو بگیرند، برنده هستند. فاصله قیمت خودرو بین بازار و کارخانه بیش از شرایط فعلی خواهد شد. تنش‌ها بیشتر می‌شود. در این یک هفته به دلیل عزل وزیر صمت یک سری واکنش‌های مقطعی مبنی بر ارزان شدن قیمت خودروها را خواهیم دید. یعنی دلالان قیمت‌ها را ظاهری ارزان می‌کنند اما در بلندمدت قیمت خودرو براساس میزان نرخ تورم افزایش خواهد یافت و دلال بازی در بازار خودرو بیشتر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    خودروسازهیچ وقت ضررنمیکند

  • ابوالفضل

    اگرخودشان دلال نیستن بگن قیمت خودرو درکارخانه ۴۲ میلیون یازار۴۵ هیچ کس حق ندارد بیشترازاین بخرد به این راحتی

  • Jame Calendar

    واقعا متعجبم از ساده لوحی ما مردم، چجوری و با چه تفکری می پذیرید که خودرو ارزون میشه؟
    کل تولید و عرضه این دو شرکت در سال ۷۰۰ هزار هست که ۱۰۰ هزارشم به دلیل نقص قطعه وارد بازار نمیشه، در حالی که تقاضا حداقل بیش از ۱۵۰۰ هزار دستگاه در سال هست.
    با حرف و شعار و دستور قیمت خودرو پایین نمیاد، آقایون برای اینکه بی دردسر قیمت کارخونه رو بالا ببرن جوسازی کردن و مرد چقد ساده انگارانه در امید کاهش قیمت نشستن و امید واهی دارن، پراید یک ماه دیکه با قیمت ۱۰۰ میلیون معامله خواهد شد. اینو با قطعیت میگم .
    این خط و این نشون

    • ناشناس

      سلام برادر بلی همین طور است که می فرمایید اما بالاخره بایستی کسی پیدا شود تا جلوی این جولانها را بگیرد بالاخره پراید چند درصد وارداتی است که با دلار سنجیده می شود؟ در حال حاضر جند درصد مشتریان مصرف کننده هستند؟ فکر کنم 20 درصد بقیه همه در کار دلالی هستند و با اجازه جنابعالی قانع هم نیستند و دوست دارند با یکسری کارشناسی های غلط به ملت وانمود کنند که هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت ولی انشاءالله درست می شود.

  • Jame Calendar

    من ی ماشین ساینا دارم . و نه دلالم و نه ادمیم که از گرونی و ارزونی ماشین سودی در جیبم بره اما از مردم و باور و ساده لوحیشون واقعا در تعجبم.
    آقایون اگر میتونستن و میخواستن قیمت خودرو پایین بره تو این ۳ سال خودی نشون میدادن.
    چطور شده که الان که میخوان قیمت کارخونه رو بالا ببرن هی میگن آقا نخرید ارزون میشه و …
    جز این نیست که میخوان بی سر و صدا قیمت کارخونه رو بالا ببرن و بعدش بازار رو ول کنن دست هنین به قول خودشون دلالا .
    تازه دلال کجا بود ، خود سایپا و ایدان خودرو تو هر شهر ی نمایشگاه اتومبیل حداقل دارن که ماشیناشون رو به قیمت بازار میفروشن وگرنه چجور با ضرر ۴۰ هزار میلیارد باز فعالیت میکنن.
    من هرگز به این خبرا و گفته های مسوولین باوری ندارم هر وقت هم بگن چیزی ارزون میشه باید خریدش چون ۱۵ روز بعدش دقیقا گرون میشه
    فقط با حرف میخوان ی مدت آروم کنن بازارو بعد که قیمتاشون مصوب و اعلام و ابلاغ شد نگاه کنید به قیمتا و افسار گسیختگی ها

  • حجت

    تازمانی که امثال این کارشناس و مدیران بی عرضه در صنعت خودرو جولان می‌دهند وضعیت ما بدتر هم خواهد شد.

  • ناشناس

    سلام به همه
    مشکل فقط خودرو نیست
    قیمت آپارتمان تو غرب تهران ۲ سال پیش متری ۳ میلیون بوده حالا همون شده متری ۲۵میلیون
    کولر ۶۰ هزار ایستاده دوفنه گری ۵میلیون هفتصد بوده حالا شده ۳۸میلیون
    هر چیزی که شما مد نظرتان هست از ۲ سال پیش تا حالا چندین چند برابر شده
    مثل گوشی
    کالای خانه
    کفش و لباس
    پتو
    میلگرد
    من میدونم قیمت ماشین هم دوباره گرون میشه

  • Iman

    اینجاست که دلالها با این نظراتشون میان وسط تا مردم رو گمراه کنن به خاطر چی به خاطر اینکه هنوز این همه سود از بازار خودرو که بدست آوردن کمشونه حالا حالا باید خون مردمو تو شیشه بکنن. دلال جماعت یعنی تورم

  • ناشناس

    شما نمیتونین جلو دلال و بگیرین چون دلالی وحود نداره..دلال خود خودرو سازا و دولته

    • ناشناس

      دقیقا

  • ناشناس

    گرون شدن یه طرف روز به روز از لوازم رو ماشین کم میشه تو دنیا ابشن ماشین شون میره بالا روز به روز پراید زه رودر ۲۰۶سنسور ۲۰۷ رینگ خلاصه چن سال دیگه فرمون هم حذف میشه مشتری باید خودش بخره نصب کنه قابل توجه اونای که سال دیگه ماشین خریدن رفتن تحویل بگیرن فرمون بخرن ببرن وگرنه نمیتونید بیارید بیرون

  • رضا امری

    سلام …………….!
    ?ههههههه نظری ندارم