کد مطلب: ۵۷۵۵۶۰

رئیس اتحادیه دامداران استان فارس خبر داد:

خرید تضمینی دام با یک چهارم قیمت/ دولت دام زنده را کیلویی ۲۶ هزار تومان می‌خرد؟

خرید تضمینی دام با یک چهارم قیمت/ دولت دام زنده را کیلویی ۲۶ هزار تومان می‌خرد؟

کمبود و گرانی نهاده دامی، دامداران را مجبور کرده که دام خود را به قیمت تضمینی به دولت بفروشند. اما مشکل این است که دامداران می‌گویند بهای هر کیلو دام زنده ۸۰ هزار تومان است اما دولت یک چهارم این مبلغ را پرداخت می‌کند. آنها هم ناچارند این قیمت را بپذیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت اخیرا برای کنترل بازار در نیمه دوم سال به سراغ دامداران رفته است. دامداران می‌گویند بهای واقعی دام آنها کیلویی ۸۰ هزار تومان است، اما دولت برای خرید تضمینی دام آنها قیمت ۲۶ هزار تومانی را پیشنهاد داده است. این یعنی دولت دام زنده را یک چهارم قیمت واقعی آن می‌خرد. مانند همان ماجرایی که درباره خرید تضمینی گندم رخ داد.

رئیس اتحادیه دامداران استان فارس به تجارت‌نیوز گفت: امسال دامداران به دلیل خشکسالی، کمبود علوفه و نقدینگی مجبورند دام خود را ارزان‌تر به دولت بفروشند. مهلت چرای دام عشایر به ظرفیت مراتع بستگی دارد و حالا ظرفیت مراتع به اتمام رسیده است و عشایر و دامداران با کمبود علوفه برای دام خود مواجهند.

سیروس روستا به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی، دامداران مجبورند دام خود را با هر قیمتی که دولت تعیین می‌کند، بفروشند. از یک طرف هزینه نگهداری دام زیاد شده و از طرف دیگر توزیع نهاده دامی مناسب نیست.

او ادامه داد: برخی از دامداران پولی برای خرید نهاده ندارند و چنانچه دام خود را با قیمت دستوری نفروشند دام‌ها از گرسنگی تلف می‌شوند.

روستا با اشاره به قانون خرید تضمینی دام گفت: طبق قانون، دولت هر ساله در حوزه کشاورزی و دامپروری قیمت تضمینی محصولات را براساس نرخ تورم، نرخ حامل‌های انرژی و نرخ دستمزد تعیین می‌کند که براساس آن دولت یا هزینه خرید دام را نقدا پرداخت می‌کند یا به ازای آن نهاده به دامداران می‌دهد.

گوشت ارزان می‌شود؟

حالا گزارش‌ها حکایت از آن دارد که امسال برخی دامداران به دلیل کاهش ارزش پولی ملی، دام خود را نقدا به دولت نفروخته‌اند بلکه در قبال فروش دام خود نهاده دامی می‌خواهند. آنها با این کار بخشی از دام خود را با قیمت ارزانتر به دولت می‌دهند و به جای آن نهاده دامی می‌گیرند که مانع تلف شدن سایر دام‌های خود شوند.

برخی دامداران معتقدند به دلیل کشتار بی‌رویه دام‌ها ممکن است روند قیمت گوشت گوسفند و مرغ در نیمه دوم سال افزایشی باشد اما رئیس اتحادیه دامداران استان فارس معتقد است که روند بازار بستگی به عملکرد دولت در سیاست‌های داخلی و خارجی دارد.

او گفت: باید دید دولت سیزدهم چه مساله‌ای را در اولویت قرار می‌دهد. قاعدتا با توجه به بحث همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است دولت مهترین وقت خود را صرف حوزه سلامت یا بهبود روند سیاست خارجی کند.

هر کیلو کاه چند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاه و علوفه در برخی استان‌ها کمیاب شده است. به طوری که کاه که ارزش غذایی کمتری دارد و در گذشته با قیمت بسیار کمی در اختیار مردم قرار می‌گرفت حالا به گفته دامداران هر کیلو پنج تا شش هزار تومان شده است.

چندی پیش مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران هم گفته بود: «وضعیت تامین علوفه و خوراک دام بسیار وخیم است. شهرهای جنوبی علوفه ندارند و همین مساله باعث شده است ۲۰ درصد دام‌های دامداری‌ها به دلیل گرسنگی تلف شوند.»

برای مطالعه بیشتر خبر مرگ دام را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کاووسی

    آه مردم هم دیگر گیرانیست،فقط مش…مردم و همبستگی گیراست،من یه دام دارم،گوشت کیلویی۲۶۰تومن،گوسفند کیلویی۲۶تومن؟اخه شما چطوری محاسبش کردین؟تف تو شرف دامداری که بخواد با این قیمت بفروشه و کار بقیه دام داران رو خراب کنه

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه کسی که باعث نابودی قشر دامدار شدند
    اگر خدایی تو کار باشه هرکسی که این وضع سر مردم درآورد رو به سزلی اعمالش برسونه

  • ناشناس

    هیچ خبری نیست امسال هم دامدار تاوان بده ولی بترسید و بترسید نه از ما از دست روزگار از سالهای آینده

  • ناشناس

    اینا که شعارشون ایجاد شغل بود حالا دامدارای بدبخت که شغلش دامداری بوده همینم ازش گرفتن باید چکار کنن خدا از باعث بانیش نگذره کی این همه خسارتی که به دامداری وارد شده جبران میشه مهمتر از خسارت عمرشونه که هدر رفته اگر واقعآ خدا هست ما هم امیدواریم بانیش نابود بشه

  • ناشناس

    می خواد اوضاع دام رو خراب کنه
    کم خرابکاری کزدی بس نیست

  • روح الله

    کاشکی جناب رئیسی جای این وزیر جهادکشاورزی که امورعشایری زیرمجموعش هست ی چوپان جاش بزاره تا این بدبختی رو جمع کنه

  • راننده تاکسی زرد

    تا روزی که دولت کاسب باشه همینه

  • ناشناس

    انصاف‌نیست‌دام‌زنده‌راکیلویی‌۲۶تومن‌دولت‌بخرد‍دامدارچه‌گناهی‌‌کرده‌ازصبح‌تاشب‌راحتی‌نداره‌توی‌بوی‌بد‌دام‌زندگی‌میکنه‌…..ایااین‌اسمش‌مسلمانی‌اگه‌بلد‌نیستن‌من‌‌به‌عنوان‌یک
    گاودارکوچک‌میتوانم‌

    • ناشناس

      ای برادر انصاف کجا بود؟ اگه اینها انصاف داشتند با این سیاست غلط جلو نمیرفتند که کار به اینجا برسه.
      چو ناکس به ده کدخدایی کند
      کشاورز باید کدایی کند

  • ناشناس

    والا خدا از کسانی ک بانی و باعث این کار یعنی ضرر ب دام داریها شدن نگذره،چرا گوشت مرغ کیلویی ۳۵ هزار هست اونوقت گوشت گوسفند باید کیلویی ۲۶ هزار بخرند

  • ناشناس

    همه کالاها ده برابر شده قیمت گوسفند کمتر شده به قران انسان کفر میشه. ای خدا این چه وضعیتی هست. بیست میلیون نفرمعیشتش. از راه دامداریه….چون دامدار قشر تحصیل کرده نیست صدای مظلومیتش به جایی نمیرسه…. ای خده