کد مطلب: ۳۹۳۰۰۳

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت دلار با بهبود روابط ایران و امارات چه تغییری می‌کند؟

قیمت دلار با بهبود روابط ایران و امارات چه تغییری می‌کند؟

به نظر می‌رسد روابط تجاری بین ایران و امارات در حال گسترش است، یک کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: اگر روابط تجاری بین ایران و امارات متحده عربی به نحوی گسترش پیدا کند که واردات از این کشور به داخل بیشتر شود موجب افزایش تقاضا برای ارز و در نهایت موجب افزایش قیمت ارزهای خارجی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، المان‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد سفر هفته گذشته هیات نظامی امارات متحده عربی به ایران دارای سیگنال‌های مثبتی در خصوص مبادلات تجاری میان این دو کشور است.

پاسخ ایران به تهدید آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت، بستن تنگه هرمز بود که 80 درصد از نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس از این تنگه عبور می‌کند. بنابراین قطعا بسته شدن این تنگه برای کشور امارات به عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت در جهان می‌تواند گران تمام شود.

از سوی دیگر گزارش‌های بلومبرگ نشان می‌دهد بسته شدن حساب‌های بانکی و سقوط ریال موجب شده که 80 درصد از ایرانی‌هایی که با امارات فعالیت تجاری دارند، کشورهای عمان، قطر، ترکیه و گرجستان را به عنوان مقصد فعالیت تجاری خود انتخاب کنند.

رئیس انجمن بازرگانان ایران در امارات نیز از قصد امارات برای اعطا ویزاهای ورود مجدد را به تجار و باز کردن حساب‌های بانکی برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان ایرانی در دوبی خبر داده است.

همچنین واردات از امارات متحده عربی در 10 ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش 32 درصدی داشته است.

بنابراین فاکتورهای ذکر شده نشان می‌دهد از یک سو اقتصاد امارات تحت تاثیر اتفاقات اخیر بوده و به دنبال بازار ایران است و به دنبال آن دیگر مقامات اماراتی در سفر خود به ایران به دنبال ایجاد تغییراتی در مبادلات تجاری میان دو کشور بوده‌اند.

nghv

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی معنقد است امارات سکویی برای واردات به ایران بود، بنابراین این سکو اگر باز نشود بهتر است.

وی در این خصوص افزود: اگر این سکو باز شود واردات کشور افزایش می‌یابد، بنابراین تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت موجب افزایش نرخ ارزهای خارجی می‌شود و از این جهت مثبت نیست.

عزتی در ادامه به وجهه مثبت گسترش روابط دو کشور را نیز مطرح کرد: ممکن است به علت مناطق آزاد در امارات هزینه واردات را در برخی از کالاها کاهش بدهد. اگر در برخی از کالاها که ما ناچاریم و واردات از امارات بهتر است هزینه واردات را کاهش دهیم می‌تواند به کاهش هزینه‌های ارزی کشور کمک کند.

وی اما برای اثر مثبت این گسترش روابط این شرط را قائل است که کشور امارات به عنوان سکوی افزایش واردات تلقی نشود بلکه به سکوی بهینه‌سازی واردات‌های موجود تبدیل شود که با این کار می‌تواند موجب کاهش نرخ ارز شود.

وی در پایان عنوان کرد: در مجموع هر چه فضای واردات بیشتر شود تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد که امارات بیشتر این موقیعت را دارد. از سوی دیگر اگر بتوانیم از امارات امتیازهایی بگیریم، مثل این که به اندازه واردات کالا از امارات ، صادرات به این کشور داشته باشیم. در این صورت به طور متقابل عرضه ارز،صادرات افزایش می‌یابد، حتی می‌تواند به کاهش ارزهای خارجی کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    آقای کارشناسی که میگی به اندازه واردات، صادرات داشته باشیم به امارات امارات به اندازه یکی از شهرهای ایران ظرفیتی نداره برای صادرات این وسط ایران فقط ضرر میکنه با این روابط دوباره