کد مطلب: ۷۲۵۱۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نتیجه معکوس خبردرمانی دولت بر بازار/ قیمت دلار به کانال جدید نزدیک شد؟

نتیجه معکوس خبردرمانی دولت بر بازار/ قیمت دلار به کانال جدید نزدیک شد؟

قیمت دلار همچنان در محدوده ۳۵ هزار تومان نوسان دارد، اما در سومین روز هفته به محدوده ۳۶ هزار تومانی نزدیک شده است. بازارساز بار دیگر خبر دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی را مطرح می‌کند. مسأله‌ای که به اعتقاد تحلیلگران بازار تاثیری در روند قیمت دلار ندارد. آیا دلار روند افزایشی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز به آرامش نسبی بازگشته و کانال ۳۵ هزار تومانی فعلا برای این اسکناس آمریکایی تثبیت شده است. گردش قیمت دلار در کانال مذکور و افزایش و کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت نشان از تلاش بازارساز برای اصلاح قیمت دلار و حفظ کانال جدید دارد.

هر چند معامله‌گران معتقدند اگر قیمت دلار مرز ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را رد کند، در روزهای آینده به کانال بالاتر بازمی‌گردد. اما تلاش نهاد پولی کشور با سیاست تشویق و تنبیه و حضور نیروی انتظامی در کف بازار فعلا محدوده ۳۵ هزار تومان را برای دلار حفظ کرده است.

روز گذشته دلار از نخستین معامله در زمان بازگشایی تا آخرین معامله ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و با قیمت ۳۵ هزار و ۵۸۰ تومان بسته شد. امروز دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار در اولین معامله ۳۵ هزار و ۳۵۰ تومان باز شد و تا نیمه روز به قیمت ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. به اعتقاد معاله‌گران بازار ارز این روند افزایشی حکایت از تلاش دلار برای ورود به کانال قیمتی جدید دارد.

بازارهای موازی نیز هم‌جریان با قیمت دلار در تهران بودند. دلار هرات که در کانال ۳۴ هزار تومان نوسان دارد، در زمان نگارش این گزارش با نزدیک به ۲۰۰ تومان افزایش قیمت در محدوده ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز به قیمت ۹ هزار و ۶۹۰ تومان رسید.

دیروز دلار توافقی قد کشید

در نخستین روز هفته معامله‌گران بازار با این گمان که بازار ارز در مسیر اصلاح قرار گرفته، بازار را در آرامش پیش‌بینی کردند. اما قدکشیدن ۸۰۰ تومانی آخر وقت دلار توافقی از ۳۳ هزار و ۲۰۰ به ۳۴ هزار تومان در روز یکشنبه معادلات را برهم زد. هر چند برخی معتقد بودند بازارساز با هدف کنترل بازار و تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد دست به این اقدام زده است.

تحلیلگران بازار معتقدند این افزایش در بازار ارز قابل توجه نیست و قیمت دلار از سایر بازارها جا مانده است و به تورم ۵۰ درصدی و فنر فشرده قیمت دلار در دستان نهاد پولی کشور اشاره می‌کنند. اما همین نوسان اندک در قیمت دلار بر سایر بازارها تاثیر به‌سزایی دارد و به تغییر حجم تقاضا و افزایش نگرانی مردم دامن می‌زند.

قطع اینترنت بین‌الملل و دلارهای ریجستری، دو شایعه‌ای بود که اکوایران به آن‌ها پرداخت و نوشت: در بازار یکشنبه دو شایعه دست به دست می‌شد. شایعه اول قطع اینترنت بین‌الملل و مهاجرت به اینترنت ملی بود. معامله‌گران تصور می‌کنند ظرف یکی دو روز آینده این اتفاق رخ می‌دهد. به همین دلیل در بسترهای مجازی داد و ستدهای ارزی به کمترین حد رسیده است و حتی توصیه می‌شد حتی‌الامکان معاملاتتان را باز نگذارید.

شایعه دوم هم درباره دلارهای ریجستری بود. در بازار شنیده می‌شد بخشی از دلارهای توزیعی، ریجستری خزانه‌داری آمریکا را ندارد.

این در حالی است که بانک مرکزی در هفته گذشته توانسته بود با ارائه برخی سیاست‌های تسهیل‌گرانه در زمینه خرید ارز توافقی موج تقاضا در بازار را بشکند و سبب کاهش قیمت اسکناس آمریکایی از کانال 36‌ به کانال 34‌هزار تومانی شود. باید دید این تلاش دلار برای سقف‌شکنی دوباره، دولت را وارد چه حرکت دفاعی خواهد کرد؟

دلارهای ایران در کره،خبردرمانی یا ضدخبر

در روزهای گذشته علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی گفته است در روزهای آینده ابزار جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارائه خواهد شد که جزئیات این ابزار را روزهای آینده اعلام می‌کنم.

او همچنین درباره فرآیند آزادسازی هفت میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده کشور در کره‌جنوبی هم گفته است فرآیند آزادسازی در حال طی شدن است و به محض آنکه به نتیجه رسید آن را اعلام خواهیم کرد.

این که دولت بار دیگر به آزادسازی هفت میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی اشاره می‌کند و این خبر همیشه در جریان افزایش قیمت دلار تکرار و تاکید می‌شود، از جنبه خبردرمانی به ضدخبر تبدیل شده و نتیجه عکس بر بازار خواهد گذاشت و تائید این مدعا نیز افزایش قیمت دلار هر چند اندک در سومین روز هفته است.

دلار ارزان می‌شود؟

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر این‌که قیمت دلار از منظر تکنیکالی سقف را زده و منتظر حرکت اصلاحی قیمت هستیم به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی نوید کاهش قیمت را می‌دهد.»

او با اشاره به تأثیر قیمت دلار از موضوعات سیستماتیک و غیرسیستماتیک ادامه می‌دهد: «ریسک‌های سیستماتیک به حوزه بازارهای اقتصادی کشور وابسته است و غیرسیستماتیک حوزه‌های اجتماعی و سیاسی داخل کشور نظیر مذاکرات هسته‌ای برجام و ناآرامی‌های اجتماعی روی آن اثرگذار است.»

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: «کشورمان از ابتدای سال تاکنون شرایط رشد دلار را داشته است. بنابراین دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهد این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند تا سرمایه‌گذاران، تریدرها و معامله‌گران و صادرکنندگان و واردکنندگان برنامه‌ریزی داشته باشند که بتوانند نظام بازار و اقتصاد ملی را تأمین کنند.»

جیهانی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: «دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.»

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر دولت نرخ کنترل نکند و همینطور ی که به اصطلاح کارشناستان گفتند به صورت طبیعی بالا برود آیا حقوق ها بطور طبیعی بالا میره دلار ۱۰۰ تومان میر بالا میوه ۱۰۰۰ تومان ماشین ….. یکی نیست به این دانشمند ها بگه بسه دیگه یکم فکر کنید بعد نظر بدید علت بالا رفتن دلار تقاضا کاذب و ساختار نامناسب

  • ناشناس

    جلوی رشد نقدینگی رو بگیرید خود ب به خود نرخ دلار کنترل میشه

    • ناشناس

      آفرین به شما
      تنهایی فکر کردی ؟

    • حسین

      عامل رشد نقدینگی بالا رفتن قیمت دلار است.تا قیمت دلار پایین نیاید.نقدینگی کاهش نمی یابد

  • الهام

    تا ارزی در کشور وارد نشود وضعیت همین است و بس !
    یا باید پول چاپ کرد یا ارز !
    با چاپ پول نقدینگی افزایش و تورم تشدید و در صورت عدم چاپ گپ بین قیمت دلار و حقوق دستمزد ها روز به روز بیشتر و بر فقرا افزوده خواهد شد .
    بدون واردات ارز بخصوص دلار کشور متاسفانه آینده مبهمی خواهد داشت

  • بی نام

    با سلام و خسته نباشید واقعا کمر ادم خم میشه وقتی قیمت دلار رو میبینه اخه چرا باید قیمت دلار و طلا اینقدر بالا بره این چه نوع اقتصادی هستش ک ما داریم باعث تاسفه اگه فکری به حال این قیمت نزولی دلا و طلا نشه واقعا اقتصاد ایران رو به نابودی هستش

  • حسین

    پول های بلوکه شده ایران فقط با اجازه آمریکا آزاد می شود.پس تا زمانی ایران با آمریکا تنش دارد خبر آزادی پول های بلوکه شده ایران کذب محض است.

  • ناشناس

    باسلام چشم رییسی روشن