کد مطلب: ۷۳۳۹۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان افزایش یافت؟

قیمت سیمان افزایش یافت؟

قیمت سیمان برخلاف اخبار منتشرشده در هفته‌های گذشته، تغییر چندانی را تجربه نکرده است. در حال حاضر هر تن سیمان خاکستری به طور متوسط 800 هزار تومان و هر پاکت 50 کیلویی به طور متوسط 43 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت سیمان در بازار ایران بیش از هر چیز تابع عرضه و تقاضاست. هرچند انجمن صنفی کارفرمایان سیمان تلاش دارد در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌گذاری این کالا نظارت داشته باشد، اما نرخی که انجمن ارائه می‌کند مربوط به حداقل قیمت سیمان در هر تن است و معامله سیمان پایین‌تر از این بها تخلف محسوب می‌شود.

همچنین از آنجا که شمار کارخانه‌های تولید سیمان در ایران بالاست و این کارخانه‌ها در سراسر کشور پراکنده هستند، ممکن است عرضه آن از تقاضا پیشی بگیرد و در پی این اتفاق بازار با دامپینگ رو‌به‌رو شود؛ در این صورت قیمت سیمان در بازار از قیمت تمام‌شده تولید کالا پایین‌تر می‌آید و مختل می‌شود.

بنابراین به دلایلی که گفته شد، بازار سیمان بیش از گران‌فروشی مستعد ارزان‌فروشی است.

قیمت سیمان

فضای باز برای چانه‌زنی در قیمت سیمان

گفتنی است انجمن سیمان چندی پیش کف قیمت سیمان را پس از دو سال ثبات، 35 درصد افزایش داد و از 360 هزار تومان در هر تن به 486 هزار تومان رساند.

این خبر به گرانی سیمان تعبیر شد. هر چند در بلندمدت این اقدام بر قیمت سیمان تاثیرگذار است، اما هیچ عاملی به جز عرضه و تقاضا نمی‌تواند بازار سیمان را به طور واقعی از خود متاثر کند.

نرخ سیمان بنا بر میزان تقاضایی که برای هر فروشنده وجود دارد می‌تواند متغیر باشد؛ به عبارت دیگر سیمان قیمت ثابتی در کل کشور ندارد و در معامله آن جا برای چانه‌زنی فراوان است.

در حال حاضر قیمت سیمان خاکستری تیپ 2 در بازار کشور از 39 هزار تا 47 هزار در هر پاکت متغیر است و سیمان تیپ 1 در حوالی 46 هزار تومان معامله می‌شود. وزن پاکت در این قیمت‌ها 50 کیلوست.

قیمت سیمان خاکستری فله هم در تیپ 2 از 790 هزار تا 900 هزار در هر تن متغیر است و تیپ 1 حول و حوش 970 هزار در هر تن خرید و فروش می‌شود.

برای مطالعه بیشتر خبر کف بهای سیمان اعلام شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.