خبر مهم:

کد مطلب: ۵۹۳۶۹۸

گزارش تجارت‌نیوز از قیمت خودرو

قیمت شاهین از زمان عرضه چقدر تغییر کرد؟ / مقایسه شاهین و تارا

قیمت شاهین از زمان عرضه چقدر تغییر کرد؟ / مقایسه شاهین و تارا

شاهین، جدیدترین خودروی ملی و پرچمدار فعلی محصولات سایپا در ایران،بعد از زمان عرضه آن در بازار حدود ۷۰ میلیون تومان افت قیمت داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاهین در اواخر اسفند پا به بازار خودروی کشور گذاشت البته در تعداد محدودی و با قیمت نهایی و تمام شده حدود ۲۹۰ میلیون تومان در کارخانه تحویل مشتریان شد. این خودرو در اواخر بهار در آگهی‌های سایت‌های فروش اینترنتی حدود ۳۹۰ تا ۳۹۵ میلیون تومان آگهی شد ولی هرچه جلوتر رفتیم و تعداد عرضه بیشتر شد قیمت در بازار روند نزولی به خود گرفت. تا حدی که در اواخر تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۳۲۰ میلیون تومان رسید ولی باز با برگشت موج رشد قیمت خودرو در کشور قیمت شاهین هم صعودی شد و تا ۳۵۰ میلیون تومان هم بالا آمد.

در حال حاضر هم که بازار خودرو در ثبات و رکود عمیقی به سر می‌برد قیمت شاهین در بازار در رنج ۳۳۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان نوسان دارد. این موضوع نشان دهنده افت قیمت حدودی ۷۰ میلیون تومان این خودرو در بازار داخلی است.

نکته جالب توجه در مورد این خودرو ثابت ماندن قیمت در کارخانه است که گروه خودروسازی سایپا به دلیل عدم موافقت شورای رقابت نتوانست قیمت را بالا ببرد وگرنه که اعتقاد داشتند می‌بایستی این امر صورت بگیرد. همانطور که شاهد هستیم با عرضه بیشتر این خودرو به بازار و قیمت نهایی نسبتا بالای آن در کارخانه هر چه می‌گذرد، قیمت در بازار آزاد و قیمت در کارخانه به هم نزدیکتر می شود. رقیب اصلی و مسقتقیم شاهین در بازار کشور خودروی تارا می باشد که دارای قیمت کارخانه‌ای تقریبا یکسانی با شاهین است. قیمت این خودرو در بازار هم اکنون در حدود ۴۳۰ میلیون تومان ثبت شد که حدود ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر از رقیب اصلی خود است.

F279EEA0 1D12 40F2 AF42 1018F0A77051

مقایسه تارا و شاهین

با نگاهی به این دو خودرو که دارای مشخصات فنی، سایز و امکاناتی تقریبا شبیه به هم هستند این تفاوت قیمت تا حدودی عجیب است. سایپا سرمایه گذاری زیادی در تبلیغات برای شاهین انجام داده است برای جا انداختن و معرفی این خودرو به متقاضیان خرید خودرو. ولی آنطور که پیداست موفق نبوده است. البته اخبار منفی که پیرامون این خودرو در فضای مجازی در خصوص آتش گرفتن یک نسخه از این خودرو منتشر شده بود، انتقاد برخی از کارشناسانی که این خودرو را بررسی کردند درخصوص کیفیت پایین متریال داشبرد، هم شاید بی‌تاثیر نبوده است ولی هرچه هست به نظر می‌رسد که این خودرو هنوز مقبولیت زیادی را نتوانسته در بین مردم کسب کند.

معرفی شاهین

سایپا شاهین S (سایپا در ابتدا نام رهام را انتخاب کرده بود) بر روی پلتفرم sp100 این شرکت ساخته شده است، پلتفرمی که بنا بر ادعای مدیران سایپا، امکان توسعه برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور را داراست. شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این پلت فرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است. البته کراس اووری که بر روی این پلتفرم قرار است تولید شود آریا نام دارد. سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته ی ۱۶۵۰ سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی تارا

در سال ۱۳۹۹ گروه خودروسازی ایران خودرو از یک سدان سایز متوسط شهری تحت عنوان پروژه "k132" رونمایی و بعد نام تارا برای آن گزیده شد. تارا دنده‌ای بر اساس پلت فرم پژو ۳۰۱ طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود.

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه‌ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود. روشن نشدن خودروی مورد استفاده در مراسم رونمایی و سوخته بودن بخشی از چراغ عقب این خودرو سروصدای زیادی را به پا کرد. ایران خودرو تارا را به عنوان ایمن‌ترین محصول این کمپانی معرفی می‌کند.

طبق گفته ایران خودرو کی ۱۳۲ در ۲ نسخه دنده ای و اتوماتیک عرضه می‌شود. پیشرانه ی این خودرو نمونه ی ارتقا یافته موتور TU5 که با نام TU5P شناخته می شود. نسخه اتوماتیک تارا از جعبه دنده ۶ سرعته بهره میبرد که بر پایه کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور طراحی شده و توسعه یافته است. امکانات رفاهی نسخه اتوماتیک نیز در سطح بالاتری نسبت به تیپ دنده ای قرار دارد.(منبع:car.ir)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.دوماهه ماشین شاهین دارم.خیلی ماشین خوب و نرمی هست.

  • ناشناس

    باسلام واقعا عالیه من خیلی راضیم از ماشین شاهین ولی الکی تبلیغ منفی میکنن ولی واقعا عالیه

    • علی

      چون کسانی نظر می‌دهند که فقط درموردش شنیدن حتی سوارش نشدن قطعا رشد قیمت شاهین به مرور و رصایت نسبی وجود خواهد آمد

  • علی

    قطعا شاهین که فقط تبلیغات منفی باعت افت قیمتش شده بزودی باتوجه به رضایت نسبی وآپشن های غیر قابل انکار رشد قیمتی نسبت به تارا بیشتر خواهد داشت قطعا

  • ناشناس

    سلام سه ماهه ماشین شاهین رو تحویل گرفتم و یه مسافرت ۲۰۰۰کیلومتری با ۵ تا ادم بزرگ و ۲ تا بچه و کلی بار و بندیل باهاش رفتم ، ماشین بسیار خوبی ، موتورش اصلا تو جاده کم نمیاره، حتی سر بالایی ها ، هندلینگ خوبی داره و سر پیچ ها خوب فرمان می گیره و ترمزها هم به خوبی عمل میکنند، نسبت به تارا و دنا خیلی سر تره و در کل ازش خیلی راضی هستم ، اشکالاتی هم داره که انشاا… بمرور مرتفع میشه ، الکی پول مفت بابت دنا و دنا پلاس و تارا ندید ، ممنونم از سایپا بابت این محصول ملی

  • ناشناس

    سلام،مرداد ماه 1400 از سایپا شاهین رو تحویل گرفتم، برخلاف تمام تبلیغات منفی که از این ماشین میشه به نظرم این ماشین فوق العاده ست از لحاظ آپشن هایی که داره و راحتی در رانندگی عالیه و نسبت به قیمتی که درحال حاضر تو بازار داره، از تمام ماشینهای سایپا و ایرانخودرو بهتر،از لحاظ گارانتی و خدمات و فراخوانها همیشه سایپا عالی بوده و هست، خوبه که در همه حال خداوند رو مد نظر قرار بدیم و با غرض ورزی و عداوت قضاوت بیجا نکنیم، مشک آن است که ببوید، نه آن که عطار بگوید، من مطمئنم با استفاده بیشتر از این ماشین در آینده نه چندان دور،خواهان بیشتری در بازار خواهد داشت

  • ناشناس

    سایپا در ثبت نام قیمت همه خودروهارو باز گذاشته تا موقع تحویل گرونتر به دست مصرف کننده برسونه قیمت کارخونه و بازار آزاد تفاوت چندانی نداره و ثبت نام اصلا نمی صرفه مردمو احمق فرض کردن

  • هم وطن

    ایران خودرو تو ثبت نام قیمت تمام شده خودروها رو برای مشتریها عرضه میکنه که مصرف کننده میدونه با چه قیمتی خودرو تحویل میگیره که سایپا این کارونکرده که قیمت کارخونه و بازار آزاد خیلی فرق نمیکنه تو هیچ جای دنیا اینجوری ماشین نمیفروشن با یه مقایسه قیمت خودرو ها متوجه حرفام میشید

  • علی

    قطعا شاهین افزایش قیمت بیشتری خواهد داشت

  • علی

    اگر شاهین اتومات بشه حرف نداره

  • ناشناس

    این هم نوعی کلاهبرداری به نفع ثروتمندان هست نمی خوان کوچکترین سودی که از طریق قرعه کشی نسیب افراد کم بر خوردار می شد ادامه پیدا کنه خیلی..