کد مطلب: ۳۲۲۵۲۹

قیمت شفاف و مشارکت بخش خصوصی مزایای عرضه نفت در بورس

قیمت شفاف و مشارکت بخش خصوصی مزایای عرضه نفت در بورس

معاون پشتیبانی بورس انرژی ایران عرضه نفت خام را گشایشی برای شرکت‌های پالایشگاهی دانست و افزود:با تداوم عرضه نفت خام می‌توان مصارف داخلی شرکت‌های پالایشی را نیز در بورس انرژی عرضه و کشف نرخ کرد.

علی نقوی، معاون پشتیبانی بورس انرژی ایران، عرضه نفت خام در این بازار را یکی از راهکارهای جدید درر کنار فروش سنتی این محصول عنوان کرد و افزود: پیش از این تا 2.5 میلیون بشکه نفت خام در روز از سوی شرکت ملی نفت ایران عرضه می‌شد که با وجود بورس انرژی بخشی از این حجم می‌تواند در این بازار عرضه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: وزارت نفت هم اکنون به این جمع بندی رسیده که مهم‌ترین کالای صادراتی کشور که تأثیر به سزایی در اقتصاد کلان دارد، از طریق ورود بخش خصوصی با تجربه و قدرتمند به طریق کارامد تری به فروش برساند.

به باور این مقام مسئول در زنجیره عرضه نفت تنها بخشی که بخش خصوصی در آن ورود نکرده بود در بخش فروش نفت خام بود که بورس انرژی این مسئله را حل کرده است.

نقوی در برابر این پرسش که با ورود بورس انرژی به عنوان بازار متشکل و تحت نظارت ، شائبه حضور بابک زنجانی‌ها در فرایند فروش نفت خام تا چه حد کم رنگ تر خواهد شد، پاسخ داد: مهم‌ترین شرط برای ورود به فرایند معامله نفت خام در بورس انرژی لزوم سپرده کردن ضمانت نامه بانکی به نسبت 10 الی 20 درصد ارزش پیش بینی شده حجم کل معامله نزد شرکت سپرده گذاری است. این رقم سنگین به گونه ای است که هر شخصی به خود اجازه نخواهد داد که برای اهداف خلاف به این کسب و کار ورد کند.

به گفته وی، از طرفی نهادهای نظارتی مختلف از بورس انرژی گرفته تا سازمان بورس در کنار سایر نهادها در این بازار متشکل برای کشف قیمت و انجام معاملات منصفانه در فرایندی رقابتی کمک می‌کنند. بنابراین مکانیزم های مختلف برای پیگیری فرایندهای معامله و پس از معامله وجود دارد.

نقوی شفافیت را حاصل مهم عرضه نفت در بورس انرژی عنوان کرد و افزود:شاید پیش از عرضه نفت خام ایران در بورس هیچ گاه اطلاع دقیقی از رقم فروش این کالا وجود نداشت، اما اکنون این اطلاعات بر مبنای اینکه 700 هزار بشکه نفت خام سبک ایران به ارزش پایه هر بشکه 71 دلار عرضه شده و با قیمت حدود ۶۵ دلار فروخته شده است.

وی گفت: این تعداد با توجه به فروش 30 میلیون بشکه ای نفت خام ایران در 20 روز معادل با یک سی‌ام حجم عرضه ای است که هم اکنون در بورس انرژی معامله شده است.

معاون پشتیبانی بورس انرژی ایران عرضه نفت خام را گشایشی برای شرکت‌های پالایشگاهی دانست و افزود:با تداوم عرضه نفت خام می‌توان مصارف داخلی شرکت‌های پالایشی را نیز در بورس انرژی عرضه و کشف نرخ کرد. به این ترتیب روند خرید و فروش مواد اولیه و محصولات پتروپالایشی ها در فرایندی شفاف و رقابتی در دسترس عموم خواهد بود.

وی تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی را به تصمیم وزارت نفت در اطلاعیه‌های بعدی منوط دانست و افزود:هنوز برای زمان و حجم عرضه‌های بعدی نفت خام زمان بندی مشخصی وجود ندارد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.