کد مطلب: ۶۲۶۲۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت شکر امروز ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ / شکر کام مردم را تلخ کرد

قیمت شکر امروز ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ / شکر کام مردم را تلخ کرد

قیمت شکر رکورد شکست. براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت در رابطه با کالاهای اساسی شکر با رشد ۷۵٫۹ درصدی بیشترین افزایش قیمت را طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری به خود اختصاص داد. بررسی قیمت‌های موجود در بازار در روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ نشان می‌دهد هر کیلوگرم شکر بسته‌ای در محدوده ۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود. اما چرا شکر گران شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی سال جاری شکر بارها کام مردم را تلخ کرد. گویا به تعداد فصل‌های سال این کالا مشمول افزایش قیمت می‌شود. آخرین گزارش وزارت صنعت از نوسان قیمت کالاهای اساسی، از رکوردشکنی قیمت شکر تا پایان پاییز ۱۴۰۰ حکایت دارد.

آن‌طور که در گزارش اخیر وزارت صمت مشخص است، این کالا با رشد ۷۵٫۹ درصدی بیشترین نرخ رشد را طی ماه امسال نسبت به سایر کالاها دارد.

البته جهش قیمتی در هر فصل سرنوشت تمام کالاهایی است که روی آن برچسب «کالای اساسی» زده‌اند. چراکه در گزارش مورد بررسی برنج، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی . گوشت مرغ با ثبت رشد ۲۵ تا ۵۹٫۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. گویا هر چه مردم نیازی بیشتری به یک کالا داشته باشند سرعت بیشتری در افزایش قیمت پیدا می‌کند.

قیمت شکر قیمت شکر در بازار امروز

شاید بتوان بازار شکر را اولین بازاری معرفی کرد که در آن سلطان‌سازی صورت گرفت. گویا در وهله اول این سلطان‌ها هستند که نوسان قیمت شکر را تعیین می‌کنند. بر این اساس حالا قیمت هر کیلوگرم شکر سفید بسته‌بندی به ۲۲ هزار تومان هم می‌رسد. این در حالی است که تا کمتر از یک سال پیش هر کیلوگرم شکر ۹۵۰۰ تومان عرضه می‌شد.

بدین ترتیب طی ۵۰ روزی که از پایان پاییز می‌گذرد رشد قیمت شکر ادامه داشته است. چنانچه وزارت صمت در پایان سال هم گزارشی از قیمت اقلام اساسی منتشر کند، رشد نرخ این محصول در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد خواهد بود.

بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که در شروع دهه سوم بهمن هر کیلو شکر بسته‌بندی با نرخ ۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود. البته در مناطق مختلف این نرخ‌ها متغیر هستند.

در فروشگاه‌های آنلاین نیز قیمت شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد. شکر سفید بسته ۱۰ کیلوگرمی با ارائه تخفیف ۲۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

شکر تنظیم بازاری تمام شد

دولت که از چندی پیش قصد داشت با توزیع شکر تنظیم بازاری و فروش هوشمند آن بازار را مدیریت کند، گویا فعلا محصولی برای عرضه ندارد. چنان‌که در سامانه بازارگام در مقابل نام شکر عبارت «تمام شد» مشاهده می‌شود.

قیمت شکر

البته شاید دولت این روند را موقت اعلام کند، اما شاید بهتر باشد از عنوان «دستور بازاری» را جایگزین عبارت تنظیم بازاری کند. گرچه دولت از اجرای این سیاست‌ها نتبجه مثبت نمی‌گیرد، اما همچنان آن را به بازار سیب‌زمینی، برنج و روغن هم سرایت می‌دهد.

دلایل مختلفی ازجمله افزایش قیمت‌های جهانی و کاهش برداشت محصول در پی سیل‌زدگی برای افزایش قیمت شکر شمرده می‌شود، اما طبیعتا دخالت مستقیم دولت و البته تحرکات دلالان اصلی‌ترین عامل رکوردزنی‌های قیمتی شکر به حساب می‌آید.

البته پیش از این حفظ سلامتی مردم دلیل گرانی شکر عنوان شد! در این باره خبر افزایش قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم است! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.آقای سخنگوی محترم دولت،سامانه اینترنتی بازارگام در شهرستان ها فعال است،ولی نه برنج ایرانی ونه برنج خارجی برای خرید دارد ونه شکر.باتشکر

  • ناشناس

    مردم شکر می خورند و بیماری قند می گیرند ! گوشت و مواد غذایی پروتئینی می خورند ، نقرس می گیرند ! برنج و نان می خورند ، کمبود ویتامین معدنی پیدا می کنند و چاق می شوند ! متشکریم ، که نگران بیماری مردم هستید ! مردم ، مردن … !

  • ناشناس

    ممنونیم دولت

  • ناشناس

    قیمت همه کالاهاافسارگسیخته شده،خصوصالوازم خانگی، بایدواردات إزادبشه تاعده ای سواستفاده نکنن.
    اگرکسی دلسوز دوست ملت هست، واردات روآرادکنه.

  • ناشناس

    چه بدبختیم ما.تو این جامعه زندگی می کنیم

  • پیشوا

    دزد خانه