کد مطلب: ۴۹۵۱۰۴

تداوم کاهش قیمت سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز ۹ آذر ۹۹

تداوم کاهش قیمت سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش  از امروز 9 آذر 99

هر قطعه سکه طرح جدید روز گذشته 10میلیون و 800 هزار تومان معامله شد که کاهش 300هزار تومانی را در مقایسه با قیمت آخرین روز هفته گذشته نشان می‌دهد. اما آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 9 آذر چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۸ آذر با 11,600 تومان کاهش، یک میلیون و 34 هزار تومان معامله شد.

در این مورد دنیای اقتصاد هم نوشت: در جریان دادوستدهای هفته گذشته، کاهش قیمت طلا در پی شکسته شدن سطوح قیمت کلیدی روی داد. قیمت طلا در ابتدای هفته به پایین‌ترین رکورد چهار ماه اخیر سقوط کرد و به زیر 1800 دلار رفت و به 1785 دلار در هر اونس رسید.

این فلز ارزشمند در سه هفته اخیر بیش از ۹درصد از ارزش خود را از دست داده است. خوش‌بینی به ترمیم اقتصاد جهانی، همچنان قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد زیرا سرمایه‌گذاران از این بازار به‌عنوان دارایی امن خارج می‌شوند.

به اعتقاد تکنیکالیست‌ها ۱۷۵۰دلار کف حمایتی طلا عنوان می‌شود. کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران اما کاهش بیشتر قیمت طلا در پی ادامه خوش‌بینی به ساخت واکسن‌های کووید-۱۹ و احیای سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد جهانی را پیش‌بینی می‌کنند.

تداوم کاهش قیمت سکه

هر قطعه سکه طرح جدید روز گذشته 10میلیون و 800 هزار تومان معامله شد که کاهش 300هزار تومانی را در مقایسه با قیمت آخرین روز هفته گذشته نشان می‌دهد. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 650هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی 4میلیون تومان تعیین شده است.

این در حالی است که سقوط سکه به کانال ۱۰میلیونی موجب شد که کمترین قیمت این فلز گرانبها از اواخر تابستان رقم بخورد. دو عامل فشار به شکل همزمان، سکه امامی را به کانال ۱۰میلیون تومانی بردند. از یکسو ریزش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی زمینه‌ساز کاهش انتظارات افزایشی سکه‌بازان برای اونس طلای جهانی شد و از سوی دیگر کاهش کانالی دلار که فروشندگان بازار سکه را فعال‌تر کرد.

طلا روز جمعه به زیر مرز روانی هزار و ۸۰۰ دلاری رفت و در نهایت در نزدیکی محدوده هزار و ۷۹۰ دلاری به کار خود پایان داد. عده‌ای از تحلیلگران باور داشتند، در صورتی که سکه‌بازان به روند قیمتی دلار خوشبین بودند، در برابر اثر کاهشی طلا مقاومت می‌کردند.

با این حال، به باور آنها سکه‌بازان نسبت به ادامه رشد دلار امیدوار نبودند، در نتیجه با قدرت در موقعیت خرید سکه قرار نگرفتند. سکه از یکشنبه هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته است و در شرایطی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، حتی مرز ۱۱ میلیون تومانی را از دست داد. سکه در شرایط کنونی حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی را در پیش روی خود قرار دارد.

چرا سکه در برابر افت طلا مقاومت نکرد؟

به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، تصور سکه‌بازان این بود که دلار به دلیل جوسازی روانی پیرامون اخبار سیاسی رشد کرد و از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد. در نتیجه این گروه احتمال می‌دادند که با کاهش جو روانی، دلار به مسیر کاهشی خود بازگردد.

پس از ساعت ۳ بعدازظهر دیروز هم میل به فروش در معاملات پشت خطی بازار ارز تا حدی بالا رفته بود و دلار بعضا زیر ۲۴ هزار و ۸۰۰ هم معامله شد. بیشتر تحلیلگران ارزی باور داشتند، دلار برای اینکه در یک موج نزولی جدید قرار بگیرد و به زیر ۲۴ هزار تومان برود، نیاز است که درهم مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد. دیروز حواله درهم در محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار داشت که تفاوت چندانی با روز پنج شنبه نداشت.

با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای ۲۵ هزار تومان برسد، ولی به دلیل نبود تقاضای نقدی در بازار، قیمت اسکناس آمریکایی در کانال ۲۴ هزار تومانی معامله می‌شود. به‌نظر می‌رسد به دلیل روند کاهشی بهای دلار در روزهای اخیر، نگاه سفته‌بازان از این بازار دور شده است و تمایلی برای سرمایه‌گذاری درازمدت در این بازار ندارند. حرکت دلار در مسیر کاهشی موجب شده است که انتظارات کاهشی در بازار تقویت شود.

اخبار مرتبط با طلا را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه ارزونی بابا ..تا سال گذشته طلا زیر ۴۰۰ هزار بود چرا بعضی نمیفهمند

    • ناشناس

      ما اول باید بفهمیم چرا دلار که همی پارسال14000 بود تا32000رفت تازه سال 96 اصلا دلار 3800تومن و طلا گرمی200بود ،بعد که ترامپ از برجام خارج شد ،رفت تا یک میلیون و نیم، الان که ترامپ در نیومد و بایدن اومد گفت میخام مذاکره کنم و برگردم برجام، دلار شده 22000تومن ،طلا الان کمی زیر یک تومن شده ؛ پس کمی عقل باشه، راه حلش ساده است ولی البته این تند رو های شکم سیر نفهم نمیزارن

    • ناشناس

      البته سکه مجدد میره بالا

  • ناشناس

    به خدا نمی دونیم رو چی سرمایه گذاری کنیم.رو بورس می کنیم .سهام ها افت می کنه،رو طلا و سکه می کنیم افت می کنه،پولمون به خونه هم نمی رسه، تو بانک می ذاریم بی ارزش میشه تو بازار خودرو و بازار ارز هم ریزش میکنه.به خدا دیگه نمی دونیم رو چی سرمایه گذاری کنیم.به قول یه بنده خدایی بهترین سرمایه گذاری،سرمایه گذاری در شکم است.

    • ناشناس

      اره واقعا کارافرینی کنید

    • ناشناس

      برای چن جوون بیکارهم کارایجاد میشه

    • ناشناس

      داداش یکم دیر جنبیدی وگرنه روپفک سرمایه گذاری میکردی جواب میداد

    • ناشناس

      زمین بخر بهترن گذینه هستش یا مصلا جهیزه بگیر واسه بچت ?

    • ناشناس

      تا وقتی اقازاده ها ورانت خوران نبض بازار بورس و مسکن و خودرو و طلا و زمین و ارز رو در دست داشته باشند چیزی جز ضرر نصیب من وشما نخواهد بود.

    • ناشناس

      سلام دوست ناشناس من ، در این مملکت فقط باید صبر داشته باشی ، منم مثل شما تا حالا خیلی ضرر کرده ام ، الان که دارم به عقب نگاه میکنم می بینم که فقط کافی بود کمی بیشتر صبر می کردم

    • لیلی

      واقعا همینه خخخخخ

  • ناشناس

    طلا 18 بتونه سد قیمتی 1تومنو بشکونه مثلا بشه 999 احتمالا دلار 20 تا 22 هم میبینیم چون اون موقعست که هنوزم خیلیا میگن خب میتونه جتی به 6..7 تومنم برسه سکه طلا هم 750 تا 800 برای انتخابات تثبیتش میکنن..

  • پرستوس

    مطمئنن موقعی که ربع سکه سد قیمتی 4 میلیونو میشکنه و بعدش نیم سکه سد 6 میلیونو احتمالا سکه زیر 10 تومنم داریم..

  • ناشناس

    سلام طلا موقت پایینه حتما دوباره میره بالا