کد مطلب: ۳۹۳۶۳۹

مارک اوبرن، تحلیلگر بازار طلا در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال / طلا احتمالا به ۱۶۰۰ دلار می‌رسد

پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال / طلا احتمالا به 1600 دلار می‌رسد

مارک اوبِرن (Mark O’Byrne)، تحلیلگر بازار طلا معتقد است، با توجه به نااطمینانی‌های سیاسی، دورنمای اقتصادی و رشد فزاینده تقاضا برای طلا، انتظار می‌رود تا پایان سال میلادی فلز زرد از مرز هزار و 500 دلار عبور و شاید سطح هزار و 600 دلار را هم تجربه کند.

در معاملات روز جمعه (نهم آگوست)، قیمت جهانی طلا برای اولین بار از سال 2013 تاکنون، از مرز هزار و 500 دلار به ازای هر اونس عبور کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت فلز زرد از ابتدای هفته جاری تاکنون 4.6 درصد رشد داشته و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی بیش از سه سال گذشته قرار دارد.

مارک اوبِرن (Mark O'Byrne)، تحلیلگر بازار طلا و موسس کارگزاری معاملات طلا و فلزات گرانبهای Goldcore در بریتانیا، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود که قیمت طلا در سال جاری میلادی قبل از آنکه در سطح هزار و 400 دلار به ثبات برسد، از قله هزار و 500 دلار هم خواهد گذشت.

او همچنین طلای دو هزار و 500 دلاری را در بلندمدت پیش‌بینی کرده بود. اما آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه می‌یابد یا هزار و 500 دلار سطح مقاومتی فلز زرد در نیمه دوم سال جاری خواهد بود؟ در گفتگویی دیگر با تجارت‌نیوز، مارک اوبرن به این پرسش‌ پاسخ می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

این اولین بار طی هفت سال گذشته است که قیمت طلا به بیش از هزار و 500 دلار می‌رسد. در گفتگوی قبلی شما پیش‌بینی کرده بودید که در سال جاری میلادی قیمت طلا در سطح هزار و 400 دلار به ثبات می‌رسد. با توجه به روند موجود آیا تغییری در پیش‌بینی‌های شما به وجود آمده است؟

نگرانی‌هایی در رابطه با قیمت طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد، اما در میان‌مدت و بلندمدت نسبت به بهای فلز زرد بسیار خوش‌بین هستیم.

در سطح هزار و 500 دلار به ازای هر اونس این فلز گرانبها بیش از حد از سوی معامله‌گران خریداری شده است؛ از این رو انتظار می‌رود قیمت طلا روند اصلاح را در پیش بگیرد. روند اصلاح در کوتاه‌مدت به این گونه است که احتمالا قیمت فلز زرد پیش از آنکه به هزار و 600 دلار به ازای هر اونس برسد، به هزار و 400 دلار کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی شما از قیمت طلا در نیمه دوم سال 2019 چیست؟

با توجه به نااطمینانی‌های سیاسی، دورنمای اقتصادی و رشد فزاینده تقاضا برای طلا، انتظار می‌رود فروش یک‌جا و ارزان طلا از سوی سرمایه‎گذاران به شکل قابل توجهی اتفاق نیفتد. طلا احتمالا تا پایان سال از مرز هزار و 500 دلار عبور می‌کند و شاید سطح هزار و 600 دلار را هم تجربه کند.

به نظر شما علاوه بر کاهش نرخ بهره، چه عوامل دیگری بر روند صعودی قیمت طلا تاثیرگذار است؟

کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو تنها یک عامل کوچک است. سایر بانک‌های مرکزی در جهان از جمله «بانک مردم چین» (POBC) به طور فزاینده‌ای قدرتمند هستند. بانک‌های مرکزی در چین، روسیه، لهستان و دیگر کشورها در حال خریداری مقادیر قابل توجهی از طلا هستند.

سرمایه‌گذاران به خوبی از پیامدهای آهسته شدن رشد اقتصادی جهان، برگزیت (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا)، جنگ تجاری و جنگ‌های ارزی آگاهند و همین مساله موجب شده به دارایی‌های امن از جمله طلا روی بیاورند.

ریسک‌های ژئوپلیتیک، پولی و ساختاری به سطحی رسیده که سرمایه‌گذاری و مالکیت فلزهای گرانبها به امن‌ترین شکل ممکن از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو شاهد افزایش قابل توجه تقاضا برای طلا در ماه‌های اخیر بوده‌ایم.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در سال ۹۸ نیما دوم قیمت طلا افزایش پیدا میکنه ،چون تمام کشورهای جهان به فلز گرانبها روی اوردن

    • ناشناس

      پس فروشنده نباشیم

    • ناشناس

      پس فروشنده نباشیم؟

  • ناشناس

    خیلی سخت شده واقعا ما طلا بخریم یابفروشیم

  • سلاجقه

    نامردا
    دنیارو اب ببره شما رو خواب ببره

  • زارع

    عوامل افزایش قیمت درطلا یه سری سرمایه داران نادان و خودخواه که بجای اشتغال زایی درکشور …سرمایه رابه عرض و طلا….گذاشته که در اخر سقوط و رکود..بیشمار .،…..

  • ناشناس

    جنسش عالیه داداش .ولی کمتر مصرف کن

  • ناشناس

    منم چندتاسکه ثامن دارم بنظرتون بفروشم یا نه درضمن چندتا سکه پن زاری هم دارم نمیدونم الآن بفرشمشون یافعلا دس نگه دارم

  • مهدی

    من یک اتباع خارجی هستم حدود ۲۰ساله تو ایران دارم زندگی میکنم از وقتی که از طلا و دلار سردر اوردم همیشه افزایش قیمت داشته به گونه ای مثلا دلار۳هزار بود شد ۸هزار بعد اوردن رو ۵هزار مثلا ارزان شد به این نگاه نمیکنن که دالار۳هزاری شده ۵هزار چون شده بود ۸هزار اول ۳هزار پاین تر اومده میگن ارزان من با خیال راهت میگم که تا سال بعد بعدتر از این میشه بهتر نمیشه چون در ایران توروم وجود داره ۲۰درصد سالانه اسمش بیست درصدس ولی دلال تا۳۰یا۴۰درصد افزایش قیمت میده

  • مهدی

    در ایران هیچی پاین اومدنی نیست با خیال راهت دلار طلا بخرید چون هرچی گرون بشه حدود ۲برار گرون میشه بعد میارن پاین حدود ۲۰درصد همه خیال میکنن ارزان شده به این فکر نمیکنه که قبلا چقدر بود چقدر شد مثال ماشین که قبلا میفروخت ۱۵میلیون شد ۲۰میلیون همه گوفتن گرون شده اوردنش رو ۱۸میلیون همه گوفتن ارزون شده نمیگه ارزون تر شده میگه ارزون به این فکر نمیکنه ۱۵میلیون بود شده ۱۸میلیون زمانی ارزون گوفته میشه که زیر ۱۵میلیون بیاد که اینم مومکن نیست در ایران هستی

  • s.s

    یعنی طلا افزایش داره؟
    من طلا با قیمت بالا خریده ام? الان یعنی بفروشم تا بیشتر ضرر نکردم یا نه؟؟ بنظرتون تا سال آینده افزایش داره؟

  • محمد

    کی ب کیه چی ب چیه همه چی 2020 گرون میشه