کد مطلب: ۶۶۶۳۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عقب‌نشینی قیمت طلا/ در بازار طلا و ارز چه خبر است؟/ طلای نو بخریم؟

عقب‌نشینی قیمت طلا/ در بازار طلا و ارز چه خبر است؟/ طلای نو بخریم؟

باتوجه به اینکه قیمت‌ها در روزهای گذشته در بازارهای مالی وارد کانال‌های جدیدی شدند، درحال حاضر این بازارها در چه شرایطی به‌سر می‌برند؟ واکنش خریداران و فروشندگان به شرایط موجود چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، درخت‌های حاشیه خیابان کریم‌خان از تابش مستقیم نور آفتاب به مغازه‌ها جلوگیری می‌کنند و در صبح ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مغازه‌های طلافروشی رفت‌وآمد کمی دارد.

در پاساژ پرنده پر نمی‌زند و برخی از فروشندگان بیرون از مغازه‌های خود نشسته‌اند.

پیرمردی که درحال تمیز کردن ویترین مغازه خود است می‌گوید: رکود است، وضعیت قبلا بد بود الان بدتر هم شده. مردم دیگر پولی ندارند تا برای مهمانی‌ها و نیاز روزمره طلا بخرند.

با این وجود بازار طلا همیشه شاهد ورود افرادی است که برای سرمایه‌گذاری پا به آن می‌گذارند. در این بین تقاضا برای طلا مستعمل بالا می‌رود، زیرا اجرت ندارد و مبلغی به این منظور از آن کسر نمی‌شود.

پسر جوانی که صاحب چند مغازه آنطرف‌تر است توضیح می‌دهد: با این نوسان قیمت‌ طلا این روزها بیشتر بحث سرمایه‌گذاری برای مردم مطرح است. بیشتر افراد دنبال طلای آب‌شده و مستعمل می‌گردند.

مرد مسن دیگری که مغازه بزرگی در یکی از پاساژهای آن اطراف دارد عینک خود را مدام روی صورتش جابه‌جا می‌کند و به یکی از مشتری‌ها می‌گوید: فعلا تا شنبه دست نگه دارید. دولت گفته ارز تزریق می‌کند ببینیم چه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اگر بازار تکانی نخورد و باز هم خواستید خرید کنید، طلای نو نخرید. اجرت زیادی از آن کسر می‌شود. به‌هرحال فکر نمی‌کنم این بازار دیگر ارزانی چندانی را به خود ببیند.

به نقل از ایسنا، صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه بعد از نشست با صرافان، از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داد.

وی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز، بدون محدودیت بفروشند.

1 1

وضعیت بازار ارز

وضعیت در بازار ارز متفاوت است. مردمی که گرما در چهره‌هایشان اثر گذاشته، تندتند در خیابان فردوسی رفت‌وآمد می‌کنند و هرکدام به دنبال ارزی می‌گردند.

آن دسته از صرافی‌هایی که سهمیه دولتی دارند و ارز مسافرتی می‌فروشند، صف‌هایی مقابل آنها تشکیل شده. صرافی‌هایی که ارز مسافرتی برای کشورهای بدون ویزا می‌فروشند صف‌های طولانی‌تری دارند.

یکی از صرافی درمورد مدارک مورد نیاز برای ارز مسافرتی کشورهای دارای ویزا می‌گوید: یک کپی از هرکدام از اینها باید داشته باشی؛ بلیت، پاسپورت، ویزا، عوارض خروج، کارت ملی و کارت ملی به نام شخص. هر نفر دو هزار دلار.

البته در این شرایط بازار باز هم دیگر فعالان خود را از دست نداده است. هنوز هم افرادی وجود دارند که به غیر از ارز مسافرتی به‌دنبال کسب سود هستند.

برخی از مردم که در کانال‌های پایین‌تر ارز خریده بودند برای کسب سود درصدد فروش آنها هستند. برخی دیگر نیز که روند صعودی قیمت دلار را مشاهده کرده‌اند به‌دنبال آن هستند تا سرمایه خود را تبدیل به ارز کنند.

زن جوانی که در یکی از صرافی‌ها ایستاده شال خود را جلوتر می‌کشد و با صدای بلندی می‌گوید: مگر اینجوری بشه پولمون رو نگه داریم اگرنه روز به روز ارزش پولمون پایین‌تر میاد و دو روز دیگه هیچی ازش باقی نمی‌مونه!

2 2

تاثیر ممنوعیت معاملات فردایی بر بازار

در این میان، چند روز پیش جانشین پلیس امنیت اقتصادی بیان کرده بود: ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز شناسایی شدند.

برخی از فعالان معتقدند این دستگیری باعث عوض شدن جو بازار آزاد شده است. عده‌ای از آنها معتقدند دستگیری این سرشاخه‌ها دردی از بازار دوا نمی‌کند و نباید همچنی اتفاقی می‌افتاد. اما بعضی از خریداران امیدوارند این مساله بتواند سیگنالی کاهشی برای بازار باشد.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: دلار فردایی به نرخ‌های آتی سیگنال می‌دهد و دولت برای اینکه بتواند نرخ ارز را کنترل کند این معاملات را ممنوع کرده و تجار بزرگ بازار را هم گرفته است.

او ادامه داد: درحال حاضر معاملات فردایی تعطیل شده، اما از آنسو قیمت سکه افزایشی است. از آنجایی که سکه تمام با با دلار بالاتری معامله می‌شود به دلار کاغذی درون بازار سیگنال رشد قیمتی می‌دهد. علت آن هم این است که مردم ترسیده‌اند و ترجیح می‌دهند سکه بخرند.

این کارشناس در پایان گفت: به‌طور کلی این اتفاقات بر بازار تاثیری نداشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما هم دنبال داغ کردن بازار و سود این دلالان هستید
    وگرنه. مگه همه مردم دنبال ارز و این چیزا هستن

  • ناشناس

    دقیقا