کد مطلب: ۶۴۶۱۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احیای برجام قیمت لوازم خانگی را کاهش می‌دهد؟/ برنامه‌ای برای واردات وجود ندارد

احیای برجام قیمت لوازم خانگی را کاهش می‌دهد؟/ برنامه‌ای برای واردات وجود ندارد

با نزدیک شدن مذاکرات وین به نتیجه نهایی خود بار دیگر امیدها برای بازگشت برندهای خارجی به بازار لوازم خانگی ایران زنده شده است. موضوعی که می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار و کاهش قیمت لوازم خانگی شود. اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟

به گزارش تحارت‌نیوز ، افزایش قیمت لوازم خانگی اخیرا اعتراض بسیاری از مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت. حال بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که با آزادسازی واردات و بازگشت برندهای خارجی .به کشور احتمالاً بازار تا حدودی تعدیل شود

در این بین احیای احتمالی برجام روزنه امیدی در بازار ایجاد کرده که قیمت لوازم خانگی پس از این اتفاق کاهش یابد. در همین زمینه اخیرا اظهاراتی به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی منتشر شد که از افت ۳۰ درصدی قیمت‌ها پس از توافق احتمالی حکایت دارد.

البته این اظهارات از سوی وی تکذیب شد. طوری‌که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مصاحبه منتشرشده مبنی بر کاهش قیمت ۳۰ درصدی نرخ‌ها کذب است.

قیمت لوازم خانگی چگونه کاهش می‌یابد؟

اکبر پازوکی درباره این تاثیرگذاری تشریح کرد: در حال حاضر برنا‌مه‌ای برای واردات وجود ندارد. اگر دولت به تولیدکننده در واردات قطعه و مواد اولیه کمک کند می‌توان به کاهش قیمت امید داشت.

او افزود: در صورتی که از تولیدکنندگان حمایت شود، آن‌ها می‌توانند بدون افزایش قیمت محصول خود را بفروشند. اکنون آزادسازی واردات به نفع تولیدکنندگان نیست. آنها به سختی کارخانه‌های خود را تاسیس کردند و حتی باعث اشتغال‌زایی در کشور شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه قرار بر آزادسازی واردات بود، چرا باید روی بخش تولید سرمایه‌گذاری می‌شد؟

این فعال صنفی توضیح داد: تغییر قیمت لوازم خانگی بر اثر واردات یا نوسان نرخ ارز بر عهده انجمن صنایع لوازم خانگی است. در حال حاضر توانایی تولید اکثر کالاهای بزرگ را در کشور داریم و تنها قطعه‌ای که قادر به تولید آن نیستیم، موتور است. به همین دلیل باید موتور لوازم خانگی از طریق واردات تامین شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود نرخ لوازم خانگی تا حدودی تعدیل می‌شود.

پازوکی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون ارز کمتری برای محصولات خارجی پرداخت می‌شود. چراکه پول از طریق واسطه به کشور مقصد نمی‌رسد و مستقیم وارد آن کشور می‌شود. زمانی که قیمت بدون واسطه محاسبه شود قاعدتا ارزان‌تر خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لوازم های که تولید میکنن واقعا بی کیفیت و گرونن

  • ناشناس

    واردات وسایل خانگی به نفع همه مردم است
    و قیمتها کاهش پیدا میکنه،تازه کیفیت وسایل ایرانی خیلی پایینه