کد مطلب: ۷۱۴۱۳۴

قیمت لیر امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۱/ تورم ترکیه افزایشی شد؟

قیمت لیر امروز 26 مهر 1401/ تورم ترکیه افزایشی شد؟

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۴۸ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۵۸ تومان کاهش همراه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۴۸ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه هزار و ۵۴۸ تومان و کمترین قیمت هزار و ۴۴۸ تومان است.

ترکیه، ایران و نیجریه در بین پرتورم‌ترین کشورها

طبق آمارهای ارائه شده کشورهای ترکیه، ایران، پاکستان و نیجریه در بین پرتورم‌ترین کشورهای دنیا هستند.

به نقل از خبرآنلاین، طبق بررسی‌های به عمل آمده نرخ تورم در ترکیه به ۸۳ درصد رسیده است؛ بخش حمل و نقل، غذا و مسکن بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

کارشناسان مستقل گروه تحقیقات تورم نرخ سالانه را در واقع ۱۸۶.۲۷ درصد تخمین می زنند. سال گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گامی غیرمتعارف برای کاهش نرخ بهره برداشت تا تلاش کند اقتصاد را تقویت کند. اکثر بانک های مرکزی برای مبارزه با تورم نرخ بهره را افزایش می‌دهند.

بخش حمل و نقل ۱۱۷.۶۶ درصد افزایش قیمت سالانه را شاهد بود و پس از آن مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی با ۹۳ درصد افزایش یافت.

اردوغان نرخ بهره را «مادر و پدر همه شرارت‌ها» توصیف کرده است و سیاست های اقتصادی او شامل مداخله در بازارهای ارز است.

آرژانتین با نرخ تورم ۸۲ درصدی دومین کشوری است که بالاترین نرخ‌ تورم را دارد؛ با این حال نرخ تورم ماهانه آرژانتین در ماه سپتامبر پایین‌تر از حد انتظار بود، تسکین نادری برای اقتصاد درگیر و ساکنان درگیر که ممکن است به بانک مرکزی اجازه دهد چرخه افزایش نرخ تهاجمی خود را فعلا متوقف کند.

آژانس آمار دولت در روز جمعه گزارش داد که تورم ماهانه در ماه گذشته ۶.۲ درصد بود که کمتر از ماه اوت بود و پیش بینی تحلیلگران از افزایش ۶.۷ درصدی کمتر بود.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود که تورم سالانه این کشور تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسد.

نرخ تورم شهریور توسط مرکز آمار ایران اعلام شد که براساس آن نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۱ درصد رسیده است و این نرخ تورم ایران را در بین کشورهایی که با ابرتورم دست و پنجه نرم می‌کنند قرار داده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ١۴٠١ به عدد ۴۹.۷ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴٩.٧ درصد بیشتر از شهریور ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

پاکستان یکی دیگر از کشورهایی است که این روزها با ابرتورم مواجه است؛ طبق آمارهای رسمی تورم در این کشور به ۲۳ درصد رسیده‌ است.

انتظار می رود اقتصاد پاکستان در سال مالی جاری منتهی به ژوئن ۲۰۲۳ تنها ۲ درصد رشد کند که ناشی از سیل‌های فاجعه‌بار، موضع تنگاتنگ پولی، تورم بالا و محیط کمتر مساعد جهانی است. بهبود تدریجی خواهد بود و پیش بینی می شود رشد تولید ناخالص داخلی واقعی به ۳.۲ درصد در سال مالی ۲۰۲۴ برسد.

پس از پاکستان کشور نیجریه با تورم ۲۰.۵ درصدی در این فهرست جای گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.